www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
Datum: (2 jaar en 58 dagen geleden)

KPN verliest aandeel op krimpende mobiele markt in Q1

Houten, The Netherlands, 13 June 2019 - KPN heeft als enige van de drie mobiele operators met een eigen netwerk het afgelopen eerste kwartaal marktaandeel verloren. T-Mobile - dat sinds januari 2019 ook Tele2 Nederland omvat - eindigde net onder Vodafone op de derde plaats. De totale markt voor mobiele diensten daalde in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 met 2,5 procent, vergeleken met Q1 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de omzetdaling 5,4 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.

KPN heeft als enige van de drie mobiele operators met een eigen netwerk het afgelopen eerste kwartaal marktaandeel verloren. T-Mobile – dat sinds januari 2019 ook Tele2 Nederland omvat - eindigde net onder Vodafone op de derde plaats. De totale markt voor mobiele diensten daalde in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 met 2,5 procent, vergeleken met Q1 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de omzetdaling 5,4 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.

Van de huidige drie mobiele netwerkoperators (MNO’s) kwam de totale omzet uit mobiele diensten (exclusief alle toestelinkomsten) uit op EUR 918 miljoen in Q1 2019. De aanhoudende daling van de inkomsten uit mobiele diensten is voornamelijk te wijten aan de blijvende prijsdruk, maar ook aan de voornoemde fusie van T-Mobile en Tele2 en aan een negatieve impact van regelgeving.

Grootste omzetklap voor KPN
KPN kreeg procentueel de grootste klap (-3,4%) vooral door aanhoudende druk in de zakelijk markt. Ook was er een (lichtere) daling in het consumentensegment. Hierdoor verloor de marktleider ook va marktaandeel en eindigde het met 40,1 procent in Q1 2019. Vodafone noteerde met -1,3 procent omzet de geringste procentuele daling op jaarbasis. Dat leverde 0,3 procent marktaandeel winst op, waarmee de operator uitkomt op 31,1 procent per eind maart 2019.

T-Mobile dat sinds januari 2019 inclusief Tele2 rapporteert, verloor een gecombineerde 2,4 procent aan omzet uit mobiele diensten, in vergelijking met de afzonderlijke omzet die de bedrijven in Q1 2018 rapporteerden. Dit komt onder andere door een geringere wholesale-omzet. T-Mobile’s marktaandeel (inclusief Tele2) kwam uit op 28,8 procent in Q1 2019, waarmee het nog altijd de derde positie bezet.

Geringe volumegroei aantal klanten
Het aantal mobiele klanten groeide in het eerste kwartaal van 2019 nog wel, zij het gering: met 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Per eind maart 2019 telde Nederland 20,6 miljoen actieve mobiele simkaarten (exclusief M2M-aantallen). De mobiele penetratiegraad groeide ook iets: naar 119,1 procent (Q1 2018: 118,5%).

Verdere omzetkrimp verwacht
Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2019 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 3,8 miljard euro.

Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2023 als geheel de markt licht zal blijven krimpen. Dat levert een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) op van 1,6 procent, naar een omzet van rond de EUR 3,6 miljard in 2023.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de impact van regulering minder wordt en dat mensen zullen blijven migreren naar steeds grotere databundels. Concurrentie en prijsdruk zullen echter niet afnemen.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2019 Q1-rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het eerste kwartaal van 2019, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het eerste kwartaal van 2018 (jaar-op-jaar) en het vierde kwartaal (sequentieel) van 2018. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 995 euro.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research Analist
Email: alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste

Nederlandse breedbandomzet stijgt bijna 9 procent door prijsstijgingen en sterkere groei in aantal abonnees
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 2 jaar en 58 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Protime BV
Logo Pegasystems
Logo Thales