www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!

KPN verliest aandeel op krimpende mobiele markt in Q1

Houten, The Netherlands, 13 June 2019 - KPN heeft als enige van de drie mobiele operators met een eigen netwerk het afgelopen eerste kwartaal marktaandeel verloren. T-Mobile - dat sinds januari 2019 ook Tele2 Nederland omvat - eindigde net onder Vodafone op de derde plaats. De totale markt voor mobiele diensten daalde in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 met 2,5 procent, vergeleken met Q1 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de omzetdaling 5,4 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.

KPN heeft als enige van de drie mobiele operators met een eigen netwerk het afgelopen eerste kwartaal marktaandeel verloren. T-Mobile – dat sinds januari 2019 ook Tele2 Nederland omvat - eindigde net onder Vodafone op de derde plaats. De totale markt voor mobiele diensten daalde in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 met 2,5 procent, vergeleken met Q1 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de omzetdaling 5,4 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.

Van de huidige drie mobiele netwerkoperators (MNO’s) kwam de totale omzet uit mobiele diensten (exclusief alle toestelinkomsten) uit op EUR 918 miljoen in Q1 2019. De aanhoudende daling van de inkomsten uit mobiele diensten is voornamelijk te wijten aan de blijvende prijsdruk, maar ook aan de voornoemde fusie van T-Mobile en Tele2 en aan een negatieve impact van regelgeving.

Grootste omzetklap voor KPN
KPN kreeg procentueel de grootste klap (-3,4%) vooral door aanhoudende druk in de zakelijk markt. Ook was er een (lichtere) daling in het consumentensegment. Hierdoor verloor de marktleider ook va marktaandeel en eindigde het met 40,1 procent in Q1 2019. Vodafone noteerde met -1,3 procent omzet de geringste procentuele daling op jaarbasis. Dat leverde 0,3 procent marktaandeel winst op, waarmee de operator uitkomt op 31,1 procent per eind maart 2019.

T-Mobile dat sinds januari 2019 inclusief Tele2 rapporteert, verloor een gecombineerde 2,4 procent aan omzet uit mobiele diensten, in vergelijking met de afzonderlijke omzet die de bedrijven in Q1 2018 rapporteerden. Dit komt onder andere door een geringere wholesale-omzet. T-Mobile’s marktaandeel (inclusief Tele2) kwam uit op 28,8 procent in Q1 2019, waarmee het nog altijd de derde positie bezet.

Geringe volumegroei aantal klanten
Het aantal mobiele klanten groeide in het eerste kwartaal van 2019 nog wel, zij het gering: met 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Per eind maart 2019 telde Nederland 20,6 miljoen actieve mobiele simkaarten (exclusief M2M-aantallen). De mobiele penetratiegraad groeide ook iets: naar 119,1 procent (Q1 2018: 118,5%).

Verdere omzetkrimp verwacht
Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2019 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 3,8 miljard euro.

Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2023 als geheel de markt licht zal blijven krimpen. Dat levert een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) op van 1,6 procent, naar een omzet van rond de EUR 3,6 miljard in 2023.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de impact van regulering minder wordt en dat mensen zullen blijven migreren naar steeds grotere databundels. Concurrentie en prijsdruk zullen echter niet afnemen.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2019 Q1-rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het eerste kwartaal van 2019, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het eerste kwartaal van 2018 (jaar-op-jaar) en het vierde kwartaal (sequentieel) van 2018. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 995 euro.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research Analist
Email: alejandra@telecompaper.com
Tags bij dit bericht
Eerder van Telecompaper
28 nov 2019 VRiend wint 5G Innovation Challenge

28 nov 2019 Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren

12 sep 2019 5G Innovation Challenge op 28 november - op zoek naar de beste ideeën! Inschrijving geopend!
Telecompaper contact

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl