www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
Datum: (1 jaar en 58 dagen geleden)
PR: Marcommit

Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg

Meerderheid ervaart geen afname in de regeldruk

Eindhoven, 11 juni 2019 – Slechts één op de vijf (22%) zorgmedewerkers gelooft dat het actieplan (Ont)Regel de zorg verbeteringen gaat opleveren binnen de sector waarin zij werkzaam zijn. Tot op heden merken zij weinig van het plan dat inzet op minder regels voor zorgverleners en meer tijd voor de cliënt. Zo ervaart slechts iets meer dan een derde (36%) van de zorgmedewerkers minder papieren rompslomp en zegt slechts 28 procent tijd te besparen sinds de introductie van het plan. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect. Aan het onderzoek hebben ruim 500 medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.

Weinig effect op regeldruk
Niet alleen het verminderen van de papieren rompslomp en het besparen van tijd blijven uitdagingen. Ook de realisatie van een uniforme werkwijze blijft achter. Slechts 30 procent merkt hier verbetering in. Daarnaast zegt eveneens 30 procent van de zorgmedewerkers nu een standaardisering van informatie-uitwisseling te ervaren.

Ouderenzorg loopt op alle gebieden achter
Per zorgsector blijken verschillen te bestaan in wat zorgmedewerkers merken van het actieplan. Zo loopt jeugdzorg voorop als het gaat om minder papieren rompslomp: twee op de vijf medewerkers ervaart hier een verschil. De gehandicaptenzorg profiteert het meest van een standaardisering van informatie-uitwisseling (37%). Medewerkers in de thuiszorg lijken het meest te merken van tijdbesparing (35%). Opvallend is dat de ouderenzorg op elk gebied achterblijft. Het actieplan lijkt hier vooralsnog het minste resultaat te boeken.

Luister naar de stem van de medewerker
In het onderzoek hebben zorgmedewerkers ook de ruimte gekregen om hun visie op het actieplan toe te lichten. Zo reageert een zorgmedewerker uit de ouderenzorg: “De zorg blijft landelijk een uitdaging in alle sectoren. Wanneer wordt er eens aan de uitvoerenden gevraagd wat werkbaar is in plaats van aan iemand die vanachter een bureau zaken bedenkt die tijd en geld kosten, maar uiteindelijk niets opleveren.”

Wilbert van Beek, Commercieel Directeur bij Ictivity, vult aan: “ICT kan een belangrijke rol spelen in verlagen van de administratieve lasten in de zorg. De technologie moet echter zo ingestoken worden dat het de zorgverlener helpt en dagelijkse werkzaamheden eenvoudiger maakt. Alleen door te beginnen bij de behoeften van de medewerker kan daadwerkelijk een verschil worden gemaakt.”

Over het onderzoek
Ictivity heeft 523 zorgmedewerkers aan de tand gevoeld over ICT, digitale vooruitgang en administratieve handelingen. Nederlanders die werkzaam zijn in jeugd-, gehandicapten-, ouderen-, thuis-, en de geestelijke gezondheidszorg zijn door een onafhankelijk onderzoeksbureau ondervraagd. Daarnaast zijn de zorgmedewerkers om persoonlijke toelichting gevraagd om het gevoel achter de cijfers beter over te brengen en de stem van de zorgmedewerker luider te laten klinken. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden: https://www.ictivity.nl/dossier-ict-zorg/

Over Ictivity
Ictivity heeft al 21 jaar ervaring met het automatiseren van werkplekken. We begrijpen daardoor de onderliggende technologie als geen ander. Maar het grootste onderscheid ten opzichte van andere ICT-dienstverleners is dat wij tevens oog hebben voor de gebruiker: hoe kunnen we hem of haar optimaal faciliteren? Hoe kunnen we de rompslomp wegnemen en werk efficiënt maken? Dit vraagt om diepgaande kennis van de verschillende takken van sport in de zorg. Immers, een thuiszorgorganisatie met een grote behoefte aan mobiliteit kent heel andere persona’s dan instellingen die voornamelijk intramurale zorg leveren, maar ook heel andere werkprocessen. Doordat wij ons verdiepen in de werkprocessen zien we waar het efficiënter kan. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van de zorgwerkplek Omnia Workspace. Omnia ontsluit alle applicaties en informatie die organisaties gebruiken in één portaal. Daarnaast is elke Omnia workspace op maat gemaakt voor de gebruiker. Meer informatie: www.ictivity.nl/

Marcommit
Maaike de Boer
ictivity@marcommit.nl
Laatste van Ictivity
Ictivity wint Europese aanbesteding Aloysius Stichting

FireX en Ictivity zetten volgende stap in samenwerking

GGz Breburg stapt als eerste GGz-instelling over naar de cloud met Ictivity
Verstreken tijd: 1 jaar en 58 dagen

Logo Marcommit
Ictivity contact

Logo Ictivity

+31(0)88-428 4848
  info@ictivity.nl
  www.ictivity.nl
Ictivity sociaal

Ictivity tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope