www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl
2489 volgers blijven op de hoogte!
PR: LEWIS

De drie barrières op weg naar een lerende organisatie

Lerende organisatie cruciaal voor aantrekken en behouden van personeel

Amsterdam, 5 juni 2019 - Veel bedrijven associëren leren nog altijd met ‘school’. In een wereld die sneller dan ooit verandert, is het ontzettend belangrijk om continu te blijven leren en ontwikkelen.

Bedrijven die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd. Ze stimuleren medewerkers om zich te blijven ontwikkelen waardoor ze zich kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid.

In de praktijk hebben veel bedrijven wel de ambitie om een lerende organisatie te worden, maar er zijn nog wel wat hordes om te nemen. Studytube onderscheidt drie barrières op weg naar de lerende organisatie.

1. Medewerkers zijn niet op de hoogte
Veel medewerkers zijn niet op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van learning & development. Het creëren van bewustzijn is daarom een belangrijke eerste stap op weg naar een lerende organisatie. Dat gaat verder dan het aanbieden van een catalogus met alle trainingen, cursussen en opleidingen via één centraal platform. Medewerkers moeten ook weten wat er van hen verwacht wordt, welke leerinterventies belangrijk zijn voor hun rol en wat ze er voor terugkrijgen (zoals persoonlijke ontwikkeling, carrièreperspectieven of effectiever werken).

2. Het leeraanbod is niet afgestemd op de verschillende doelgroepen
In Nederland alleen al zijn 14.000 opleiders actief. Daarnaast bieden veel bedrijven ook nog interne trainingen en cursussen aan. Er is dus geen gebrek aan leerinterventies. Maar medewerkers zien door de bomen het bos niet meer. Voor een lerende organisatie is het daarom cruciaal dat het aanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op elke doelgroep. Het is daarbij belangrijk dat in het leeraanbod een mix wordt aangebracht van nuttige, verplichte opleidingen en trainingen die gewoon leuk zijn om te volgen.

3. De aangeboden trainingen en opleidingen worden niet gevolgd
Het activeren van medewerkers is zeker net zo belangrijk en blijkt in de praktijk niet altijd even eenvoudig. Hoe ga je ervoor zorgen dat iedereen binnen de organisatie gebruikmaakt van de leerinterventies die worden aangeboden? Allereerst moet je ervoor zorgen dat medewerkers kunnen leren waar en wanneer ze dat willen. Daarnaast is het van belang om regelmatig actief te communiceren over het trainingsaanbod. Zo hebben veel succesvolle lerende organisaties communicatiecampagnes ingericht waarin medewerkers regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuwe en bestaande trainingen, cursussen en opleidingen.

Tot slot is het ontzettend belangrijk om successen te vieren. Medewerkers die met eigen ogen zien dat collega’s enthousiast zijn over leerinterventies, zullen eerder geneigd zijn om (vaker) te leren. Geef daarom medewerkers die een uitzonderlijke leerervaring hebben meegemaakt extra aandacht. Ook zijn er lerende organisaties die actieve medewerkers belonen en zelfs prijzen uitreiken voor goede leerprestaties.

“Er lijkt een algemene consensus te zijn dat leren steeds minder belangrijk wordt naarmate je meer kennis en ervaring hebt”, aldus Homam Karimi, CEO van Studytube. “Op school leren we voortdurend, als we onze eerste baan krijgen wordt er veel energie in training on the job en soms onboarding, maar als we eenmaal ingewerkt zijn dan is er traditioneel nauwelijks aandacht voor learning & development.

Lerende organisaties zijn niet alleen succesvoller in de ‘war for talent’ (omdat ze een aantrekkelijkere werkgever zijn), maar halen ook meer potentie uit bestaande medewerkers en zo personeel te behouden.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Studytube
Wij willen dat alle werknemers hun volledig potentieel realiseren. Wij faciliteren het leren in organisaties optimaal en nemen belemmeringen weg voor groei en ontwikkeling.

Hiervoor biedt Studytube een leerplatform met toegang tot meer dan 50.000 verschillende leerinterventies. Variërend van microlearnings tot klassikale trainingen bij één van de 1.000 aangesloten opleiders. Zo ingericht dat je als werkgever gemakkelijk kunt bepalen wie wat leert. Volledig digitaal, dus geen administratieve processen.

Het platform is intuïtief en nodigt medewerkers uit om op ontdekking te gaan, naar verschillende leervormen, om samen te werken en elkaar te inspireren. Kortom, alles voor de ontwikkeling onder één dak. Op dit moment maken meer dan 200 organisaties gebruik van Studytube.

www.studytube.nl

Voor verdere persinformatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS:
Tel: +31 (0)40 235 4600
E-mail: StudytubeNL@teamlewis.com
www.teamlewis.com
Laatste van Studytube B.V.
Niet-lerende organisatie bestaat over tien jaar niet meer

Bol.com stimuleert ontwikkeling medewerkers door inzet Studytube

De drie barrières op weg naar een lerende organisatie
Studytube B.V. contact

Logo Studytube B.V.

info@studytube.nl
  www.studytube.nl
Studytube B.V. sociaal

Studytube B.V. tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Thales

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl