www.LVTPR.comContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (1 jaar en 31 dagen geleden)

René Moerland nieuwe hoofdredacteur NRC Media

René Moerland wordt de nieuwe hoofdredacteur en statutair directeur van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. Moerland is op dit moment correspondent Europese Unie in Brussel voor NRC.

De redactie van NRC heeft René Moerland (49) dinsdag 4 juni voorgedragen bij de directie van NRC Media, die de hoofdredacteur formeel benoemt.

Moerland werkt sinds 2000 voor NRC en was onder meer politiek verslaggever in Den Haag. Hij heeft acht jaar lang leiding gegeven als chef van verschillende redacties (buitenland, binnenland, Den Haag, nrc.next, NRC Weekend) en als chef van de ‘middentafel’ waar het nieuws wordt gecoördineerd.
Moerland leidde in 2015 de vernieuwing van nrc.next en de samenvoeging van de nrc.next-redactie met die van NRC Handelsblad. In 2016 heeft hij met onder meer de uitgeverij meegewerkt aan de nieuwe digitale en papieren strategie.

Van 2005 tot en met 2010 was Moerland correspondent Frankrijk in Parijs. Sinds september 2018 heeft hij weer een schrijvende functie als correspondent Europese Unie in Brussel.

Na afronding van zijn studie geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam in 1995 werd Moerland voor zijn scriptie onderscheiden met de Prix de Paris voor jonge historici. Aanvullend studeerde hij antropologische geschiedenis aan de École des Hautes Études en Sciences Sociales in Parijs. Via de Postdoctorale Opleiding Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam liep hij in 2000 stage bij NRC.
Hij is getrouwd en heeft één zoon.

Moerland is de opvolger van hoofdredacteur Peter Vandermeersch die NRC leidde sinds 2010. Vandermeersch maakte eerder dit jaar bekend in september te zullen aftreden.

De selectie van een nieuwe hoofdredacteur wordt bij NRC gedaan door de redactieraad. De ondernemingsraad van NRC Media brengt advies uit over de benoeming van Moerland.

René Moerland: ,,Ik ben blij en vereerd om leiding te gaan geven aan NRC Media: een innovatief mediabedrijf dat zichzelf blijvend hoge normen oplegt. We bereiken een groeiend publiek met journalistiek van vertrouwde waarde en op die weg gaan we verder. Inhoudelijk moet NRC echt een thuis zijn voor mensen die graag zelf hun mening vormen.’’

Rien van Beemen, CEO van NRC Media met wie Moerland samen de directie zal vormen: ,,Wij zijn erg verheugd dat René Moerland onze nieuwe hoofdredacteur wordt. Ik heb René de afgelopen jaren leren kennen als een bevlogen vakman. Ik ben ervan overtuigd dat hij zorgt dat NRC ook de komende jaren toonaangevend zal zijn op journalistiek gebied.”

Titia Ketelaar, voorzitter van de redactieraad: ,,We zochten iemand met een journalistiek hart, een liberale geest en een zakelijk instinct: René heeft alle drie. NRC heeft een lange traditie van ondernemende journalisten. Ook René wil blijven innoveren met verschijningsvormen die uitblinken in relevantie en journalistieke betrouwbaarheid.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Titia Ketelaar, voorzitter redactieraad
06 29 58 55 25 / t.ketelaar@nrc.nl
Laatste van NRC Media B.V.
René Moerland nieuwe hoofdredacteur NRC Media

NRC begint met dagelijkse podcast: Vandaag
Verstreken tijd: 1 jaar en 31 dagen
NRC Media B.V. contact

Logo NRC Media B.V.

www.nrc.nl
NRC Media B.V. sociaal

NRC Media B.V. tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise