www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl
2480 volgers blijven op de hoogte!

Tilburgse Fontys ICT-studenten ontwikkelen automatische afvalscheider voor huishoudens

Finalist ICTalent Awards uit Tilburg pakt maatschappelijk probleem aan

Vrijdag 24 mei 2019 is het zover, de grote finale van de ICTalent Awards georganiseerd door Fontys Hogeschool ICT in De Effenaar (tevens onderdeel van de Dutch Technology Week). Een van de acht deelnemers komt dit jaar van Fontys ICT locatie Tilburg; Trashine. Trashine bestaat uit twee 1e-jaars studenten, Steyn van der Heijden en Jesper de Wilde. Zij bedachten en ontwikkelden in de eerste paar weken van hun studie een oplossing voor een maatschappelijk probleem; Trashine. Een product dat ervoor zorgt dat huishoudens makkelijker hun afval kunnen scheiden. Zij zullen hun werkend prototype tonen tijdens de ICTalent Awards. Ook geven zij een 2-minute-pitch over de kracht van hun idee.

Automatische afvalscheider
Steyn en Jesper hebben in het kort een automatische afvalscheider gemaakt. Het herkent de producten die je in de afvalbak gooit en sorteert deze automatisch op bijvoorbeeld PMD, Papier, GFT en Rest. Hierdoor zorgt het ervoor dat niemand meer om hoeft te kijken naar het scheiden van afval. Dat maakt afval scheiden niet alleen makkelijker en sneller, maar ook aantrekkelijker. Maar wat maakt het product zo uniek? “Wat ons product zo uniek maakt is dat alles aan de hand van een vorm van machine learning volledig geautomatiseerd wordt. De machine wordt steeds slimmer met ieder beetje afval wat hij verwerkt. Ook willen wij de Trashine beschikbaar maken voor iedereen. Met een prijs vergelijkbaar met een normale prullenbak en een compact eindproduct wordt het beschikbaar en bruikbaar voor iedereen,” aldus Steyn en Jesper.

Maatschappelijk probleem
De 1e-jaars ICT-studenten pakken een maatschappelijk probleem aan. “Het milieu is een groeiend maatschappelijk vraagstuk. We weten allemaal dat er iets gedaan moet worden om onze planeet te redden. Overgaan tot actie is echter voor velen van ons een grote stap. Het kost vaak veel moeite, tijd of geld om onze gewoonten aan te passen zodat we beter met ons milieu omgaan. Wij maken de stap kleiner door afvalscheiding makkelijker en bereikbaarder te maken voor iedereen. Zo kunnen we straks steeds meer van ons afval recyclen en putten we onze aarde niet langer uit. We moeten onze planeet redden, de Trashine is een grote stap in de goede richting.”

ICTalent Awards: de finale 24 mei
Vrijdag 24 mei is het dan zover; de grote finale van de ICTalent Awards! In totaal zullen 8 groepen hun werkende prototypes laten zien op de ICTalent Markt. Vervolgens geven zij een 2-minute-pitch op het podium in de grote zaal. De drie groepen met de meeste stemmen van de aanwezige bedrijven in de zaal komen lijnrecht tegenover elkaar te staan in de “Last Battle” voor een deskundige jury. Deze experts beslissen uiteindelijk wie zich Winner ICTalent 2019 mag noemen en met de hoofdprijs naar huis gaat; een waardecheque van 2000 euro (per persoon) om het project of talent verder te ontwikkelen.

Programma ICTalent Awards
Om 14.00 uur is iedereen van harte welkom bij de Effenaar. Van 14.15-15.00 uur is de ICTalent Markt in de foyer. De deelnemers laten hun werkende prototypes zien en beleven aan de bezoeker.Om 15.15 uur tot 17.00 uur is de ICTalent Awards. Ter afsluiting tot 18.00 uur een gezellige (netwerk)-borrel in de feesttent buiten bij de Effenaar. De host van het event is Michael Diederich (o.a. jurylid bekend van RTL4 programma “All Together Now.”). Het publiek zal getrakteerd worden op een wervelende show.

Meer info & tickets
Gratis tickets zijn te verkrijgen via FontysICTalent.nl. Op de website kun je meer informatie lezen over de deelnemers, de jury en het laatste nieuws.
Laatste van Fontys Hogeschool ICT

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl