www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 29 dagen geleden)

FTTH in Nederland: van 37 procent aan het begin van dit jaar naar een penetratie van 65 procent per eind 2023

Houten, The Netherlands, 14 May 2019 - Met de aankondiging van KPN dat het in de periode 2019-2021 een miljoen huishoudens aan zijn totaal van FTTH homes passed gaat toevoegen, heeft het bedrijf de definitieve klap gegeven op een almaar groeiende interesse in de glasvezeluitrol in Nederland. Al in de loop van 2018 begon het aantal partijen dat zich op de glasvezelmarkt focust toe te nemen en ontstond er concurrentie om aan te mogen leggen in bepaalde regio's. Met KPN en even later T-Mobile werden er nog eens twee grote namen aan het totaal toegevoegd en daarmee zal het aantal aangesloten huishoudens de komende jaren enorm toenemen. Telecompaper verwacht dat de markt eind 2023 zo'n 5,3 miljoen homes passed kent, waarmee zo'n 65 procent van de markt wordt bereikt.

Dat blijkt uit FTTH in the Netherlands 2019, het jaarlijkse rapport van Telecompaper waarin de aantallen en de dynamiek op de FTTH-markt worden beschreven.

Hoewel 2018 vooral een jaar was van vraagbundelingscampagnes en het claimen van regio’s nam het aantal homes passed met 172.000 toe. Veel lager dan de verwachtingen voor 2019 (+385.000) en de volgende jaren, maar wel een stijging ten opzichte van 2016 en 2017. Op 1 januari van dit jaar was de penetratie van glasvezel ten opzichte van het totaal aantal huishoudens 37 procent.

De groei in 2018 laat zich ook aflezen in de omzet van glasvezel op de totale breedbandmarkt. Het marktaandeel van glasvezel groeide in twee jaar tijd van 17,4 naar bijna 20 procent, hoofdzakelijk ten koste van DSL-omzet.

Kleine impact van toenemende concurrentie op totale uitrol
Er is een aantal factoren dat de groei enigszins beïnvloedt, hoewel we niet verwachten dat de impact grootschalig is.
  • De toegenomen interesse leidt tot concurrerende campagnes in verschillende gemeenten. Dit speelt zich met name in de buitengebieden af, waar aanbieders minimaal de helft van de huishoudens vooraf als klant eisen voordat er aangelegd gaat worden. Het gevaar bestaat dat geen enkel initiatief het benodigde aantal handtekeningen ophaalt, waarmee er dus twee of meer bedrijven interesse hebben, maar er uiteindelijk geen netwerk komt.
  • Een tweede factor van belang is de planning van KPN. Dit bedrijf voert geen campagne vooraf, maar start de FTTH-uitrol in de bebouwde kom van verschillende gemeenten waar het dit nodig acht op basis van de kwaliteit van de bestaande eigen koperinfrastructuur. Hiermee rijdt het in de wielen van concurrerende bedrijven die al hebben geïnvesteerd in vraagbundelingscampagnes, planningen en wellicht in de toekomst zelfs uitrol. In Deurne is de uitrol nog niet gestart, maar zowel KPN als E-Fiber wil dit op korte termijn gaan doen.
  • Een derde factor is mogelijke netwerkduplicatie, waarbij huishoudens meer dan één glasvezelaansluiting krijgen. Aangezien glasvezelnetwerken over het algemeen open zijn voor derden en de return on investment van een glasvezelnetwerk een lange periode behelst, een onnodige verspilling van investeringsgeld.
  • Ook van belang is de uitrol van Docsis 3.1 op de kabelnetwerken van VodafoneZiggo en Delta. Met de snelheidsverhogingen en de felle concurrentie die met name VodafoneZiggo voert met alle glasvezelinitiatieven, is de behoefte aan breedband via glasvezel niet overal vanzelfsprekend. Uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights bleek vorig jaar al dat de interesse in glasvezel aanzienlijk is, maar niet toeneemt.
ACM en EZK
De toenemende concurrentie is voor Autoriteit Consument & Markt (ACM) aanleiding om een verkennend onderzoek naar de uitrol van glasvezel (FTTH) in Nederland te doen. De toezichthouder wil zo meer inzicht krijgen in hoe telecombedrijven en investeerders bepalen waar zij glasvezel uitrollen en tegen welke problemen zij hierbij aanlopen. Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, juicht de concurrentie toe en geeft aan dat het commerciële bedrijven vrijstaat te concurreren op infrastructuur.

Het rapport
Het rapport FTTH in the Netherlands 2019 bevat onder andere een analyse van de te verwachte groei en een aantal andere belangrijke ontwikkelingen in de Nederlandse FTTH sector. Er wordt tevens inzicht gegeven in de ontwikkelingen per provincie en er wordt gekeken naar internationale trends. Tot slot bevat het rapport beschrijvingen van de ontwikkelingen bij een aantal spelers, waaronder KPN, Delta Fiber, E-Fiber, Kabelnoord, Re-Net, Rodin Broadband Groningen en T-Mobile.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

DFM2019 FTTHNL is een onderzoeksrapport van Telecompaper. De prijs voor 10 gebruikers is EUR 5.950. De single-user prijs voor het rapport is EUR 2.950.

Erik Compter
Telefoon: +31 30 6349600
E-mail: erik@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste

Nederlandse breedbandomzet stijgt bijna 9 procent door prijsstijgingen en sterkere groei in aantal abonnees
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 2 jaar en 29 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Protime BV
Logo Pegasystems
Logo Thales