www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl
2500 volgers blijven op de hoogte!

FTTH in Nederland: van 37 procent aan het begin van dit jaar naar een penetratie van 65 procent per eind 2023

Houten, The Netherlands, 14 May 2019 - Met de aankondiging van KPN dat het in de periode 2019-2021 een miljoen huishoudens aan zijn totaal van FTTH homes passed gaat toevoegen, heeft het bedrijf de definitieve klap gegeven op een almaar groeiende interesse in de glasvezeluitrol in Nederland. Al in de loop van 2018 begon het aantal partijen dat zich op de glasvezelmarkt focust toe te nemen en ontstond er concurrentie om aan te mogen leggen in bepaalde regio's. Met KPN en even later T-Mobile werden er nog eens twee grote namen aan het totaal toegevoegd en daarmee zal het aantal aangesloten huishoudens de komende jaren enorm toenemen. Telecompaper verwacht dat de markt eind 2023 zo'n 5,3 miljoen homes passed kent, waarmee zo'n 65 procent van de markt wordt bereikt.

Dat blijkt uit FTTH in the Netherlands 2019, het jaarlijkse rapport van Telecompaper waarin de aantallen en de dynamiek op de FTTH-markt worden beschreven.

Hoewel 2018 vooral een jaar was van vraagbundelingscampagnes en het claimen van regio’s nam het aantal homes passed met 172.000 toe. Veel lager dan de verwachtingen voor 2019 (+385.000) en de volgende jaren, maar wel een stijging ten opzichte van 2016 en 2017. Op 1 januari van dit jaar was de penetratie van glasvezel ten opzichte van het totaal aantal huishoudens 37 procent.

De groei in 2018 laat zich ook aflezen in de omzet van glasvezel op de totale breedbandmarkt. Het marktaandeel van glasvezel groeide in twee jaar tijd van 17,4 naar bijna 20 procent, hoofdzakelijk ten koste van DSL-omzet.

Kleine impact van toenemende concurrentie op totale uitrol
Er is een aantal factoren dat de groei enigszins beïnvloedt, hoewel we niet verwachten dat de impact grootschalig is.
  • De toegenomen interesse leidt tot concurrerende campagnes in verschillende gemeenten. Dit speelt zich met name in de buitengebieden af, waar aanbieders minimaal de helft van de huishoudens vooraf als klant eisen voordat er aangelegd gaat worden. Het gevaar bestaat dat geen enkel initiatief het benodigde aantal handtekeningen ophaalt, waarmee er dus twee of meer bedrijven interesse hebben, maar er uiteindelijk geen netwerk komt.
  • Een tweede factor van belang is de planning van KPN. Dit bedrijf voert geen campagne vooraf, maar start de FTTH-uitrol in de bebouwde kom van verschillende gemeenten waar het dit nodig acht op basis van de kwaliteit van de bestaande eigen koperinfrastructuur. Hiermee rijdt het in de wielen van concurrerende bedrijven die al hebben geïnvesteerd in vraagbundelingscampagnes, planningen en wellicht in de toekomst zelfs uitrol. In Deurne is de uitrol nog niet gestart, maar zowel KPN als E-Fiber wil dit op korte termijn gaan doen.
  • Een derde factor is mogelijke netwerkduplicatie, waarbij huishoudens meer dan één glasvezelaansluiting krijgen. Aangezien glasvezelnetwerken over het algemeen open zijn voor derden en de return on investment van een glasvezelnetwerk een lange periode behelst, een onnodige verspilling van investeringsgeld.
  • Ook van belang is de uitrol van Docsis 3.1 op de kabelnetwerken van VodafoneZiggo en Delta. Met de snelheidsverhogingen en de felle concurrentie die met name VodafoneZiggo voert met alle glasvezelinitiatieven, is de behoefte aan breedband via glasvezel niet overal vanzelfsprekend. Uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights bleek vorig jaar al dat de interesse in glasvezel aanzienlijk is, maar niet toeneemt.
ACM en EZK
De toenemende concurrentie is voor Autoriteit Consument & Markt (ACM) aanleiding om een verkennend onderzoek naar de uitrol van glasvezel (FTTH) in Nederland te doen. De toezichthouder wil zo meer inzicht krijgen in hoe telecombedrijven en investeerders bepalen waar zij glasvezel uitrollen en tegen welke problemen zij hierbij aanlopen. Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, juicht de concurrentie toe en geeft aan dat het commerciële bedrijven vrijstaat te concurreren op infrastructuur.

Het rapport
Het rapport FTTH in the Netherlands 2019 bevat onder andere een analyse van de te verwachte groei en een aantal andere belangrijke ontwikkelingen in de Nederlandse FTTH sector. Er wordt tevens inzicht gegeven in de ontwikkelingen per provincie en er wordt gekeken naar internationale trends. Tot slot bevat het rapport beschrijvingen van de ontwikkelingen bij een aantal spelers, waaronder KPN, Delta Fiber, E-Fiber, Kabelnoord, Re-Net, Rodin Broadband Groningen en T-Mobile.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

DFM2019 FTTHNL is een onderzoeksrapport van Telecompaper. De prijs voor 10 gebruikers is EUR 5.950. De single-user prijs voor het rapport is EUR 2.950.

Erik Compter
Telefoon: +31 30 6349600
E-mail: erik@telecompaper.com
   Er zijn geen reacties, login om te reageren
Laatste van Telecompaper
De FTTH-markt groeide in 2019 met 10%, in 2020 wordt een record aantal woningen aangesloten

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast
Nieuwe softwareomgeving voor financiële dienstverlener SKG

Greenhouse verdubbelt capaciteit datacenter Naaldwijk en benoemt Chief Commercial Officer

Uptime datacenter BIT cruciaal voor kwaliteit van diensten Missing Piece

Sharp introduceert stijlvol zwart PV-zonnepaneel met half-cut-cellen

Cybereason sluit samenwerking met Pinewood om slagkracht in Nederland te vergroten

Johnny Pronk aangesteld als key accountmanager bij Renewd

GitLab breidt functionaliteiten van DevSecOps-platform uit met release 13.0

commercetools erkend om B2B-commerce

VMware introduceert tweede generatie van VMware Cloud on Dell EMC

Toshiba Tec Retail gaat verder onder de naam Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux)

CM.com takes Conversational Commerce to the next level through the acquisition of leading Conversational AI provider CX Company

Verdwijnen DWDD doet literatuurwereld veel pijn
Workiva en Trintech kondigen strategische samenwerking aan die financiële afsluitprocessen en wettelijke rapportageprocessen transformeert

Snel groeiende vraag naar managed securitydiensten creëert nieuwe kansen voor MSP’s

Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?

MeetingpointAdvies biedt kosteloos videobellen aan financieel adviseurs

Nieuwe Zyxel Multi-Gigabit switch helpt bedrijven eenvoudig aan de WiFi 6-standaard

Nutanix breidt integratie met ServiceNow uit en stroomlijnt IT-operations en -kosten

Secureworks introduceert nieuw wereldwijd partnerprogramma

Drie nieuwe Fiber Aggregation Switches met optioneel cloud-beheer

Amsterdam eindigt als tweede op wereldwijde ranglijst artificiële intelligentie

Women in Tech komt met een 24 hour virtual conference

Logo Auth0

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl