Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 128 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Onderzoek Dataiku: Data scientists besteden 80% van hun tijd aan opschonen en structuren data

De meeste data professionals geven aan dat het opschonen en structureren van data nog steeds de grootste uitdaging is op hun vakgebied. Data scientists geven zelfs aan dat zij maar liefst 80 procent van hun tijd hieraan besteden. Dit blijkt uit onderzoek van Dataiku, leverancier van enterprise AI- en machine learning-platformen. Het onderzoek bevestigt hiermee dat de markt voor op machine learning gebaseerde intelligentie, nog steeds in de kinderschoenen staat.

Het feit dat data professionals ‘dirty data’ als hun grootste uitdaging zien is helaas niet nieuw. Alle functies die deelnamen aan het onderzoek, van data scientists, data analisten, team managers tot andere data professionals, gaven aan dat ze hier nog dagelijks mee worstelen. Als tweede grootste uitdaging werd genoemd toegang tot databronnen, ook een fundamentele vereiste.

Beperken in productiviteit
Het is niet verrassend dat data professionals zoals data scientists en analisten het verbinden van databronnen vaker als een uitdaging beschouwen dan leidinggevenden van datateams. Ditzelfde geldt voor het in productie brengen van modellen. Voor hen zijn dit immers zaken die zij dagelijks tegenkomen en die hen beperken in hun productiviteit. Dit betekent ook dat de belangrijkste dataproblemen niet gaan over welk model gebruikt moet worden of zelfs hoe er het best samengewerkt kan worden door het datateam en de stakeholders.

"Voor data professionals zijn deze onderzoeksresultaten wellicht niet bijzonder, ze bevestigen alleen de uitdagingen waarmee zij iedere dag te maken hebben”, zegt Hylke Visser, Director Sales & Business Development bij Dataiku. “Toch vinden we het belangrijk hier aandacht aan te schenken. Niet alleen omdat de spaarzame tijd van data scientists en andere data professionals slimmer gebruikt kan worden, maar ook omdat data de basis is van succesvolle toepassing van AI en machine learning. Organisaties moeten zich realiseren dat het essentieel is dit snel op orde te krijgen. Alleen zo kunnen zij echt profiteren van de kansen die AI en machine learning bieden.”

Wie is verantwoordelijk voor data?
Dataiku ging tijdens het onderzoek ook in op de vraag waar de verantwoordelijkheid voor de data ligt. Slechts 16% van de respondenten geeft aan dat iedereen verantwoordelijk is. Dit is deels zorgwekkend aangezien de regels rond de bescherming en het gebruik van data steeds strikter worden en data juist vaker een gedeelde verantwoordelijkheid wordt. Onderwerpen als vertrouwen, transparantie en ethiek worden veel gebruikt als het gaat om machine learning en AI. Het belang van een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor de data van de organisatie wordt daarmee ook duidelijker. Als er te weinig mensen verantwoordelijk worden gehouden, dan werkt dit verkeerd gebruik en fouten juist in de hand.

Als het gaat om de verantwoordelijkheid voor data science (analytics) in organisaties, werd door de meeste respondenten aangegeven dat iedereen hier op een bepaalde manier verantwoordelijk voor is. Dit is een positief teken voor de toekomst. Het betekent dat men zich realiseert dat voor de transformatie naar een datagedreven organisatie meer nodig is dan alleen data beschikbaar stellen voor bestaande activiteiten. Het gaat om een fundamentele organisatieverandering waarbij data in alle processen van het bedrijf moet zijn verweven.

Meer weten? Lees dan hier het gehele onderzoeksrapport Insights on Top Challenges from data professionals.
Laatste van Dataiku
Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Dataiku en Rabobank versterken samenwerking voor meer AI-innovatie in bankensector

Dataiku nu ook beschikbaar via AWS Marketplace
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Websuper Picnic haalt € 600 miljoen op om internationale groei te versnellen

Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL
Jules Pieters nieuwe countrymanager voor Login Consultants en Basefarm Nederland

Zenitel benoemt Elbo Technology tot Center of Excellence voor Nederland

DTEX Systems en iSOC24 gaan partnership aan voor Cyber Security Operations en Insider Risk Intelligence in de Benelux

Een op de tien onderzochte cybersecurityincidenten bij organisaties wordt door Kaspersky als ernstig beschouwd
Verstreken tijd: 2 jaar en 128 dagen
Dataiku contact

Logo Dataiku

Dataiku sociaal

Dataiku tweets

Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Jortt BV
Logo NPRM NV
Logo Stylonic.nl
Logo Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit (LKFV)
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo True (Broad Horizon)
Logo PQR

+ Foto/illustratie/logo