www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Infoblox: vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit

Na wereldwijde ransomware-aanval heeft 41% van de zorginstellingen plan paraat voor betaling losgeld

Amsterdam, 9 mei 2019 - Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor de betaling van losgeld bij een ransomware-aanval. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Infoblox Inc., marktleider in Secure Core Network Services.

De digitale transformatie van de zorgsector draagt bij aan verbeterde efficiëntie en kwaliteit van de zorg, maar brengt tegelijkertijd een verhoogd risico op cyberaanvallen met zich mee. Infoblox ondervroeg IT-professionals in de zorgsector in de Benelux, Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland over de staat van hun cybersecurity ten opzichte van twee jaar geleden, na de WannaCry aanvallen in mei 2017.

Uit het onderzoek blijkt dat 92% van de ondervraagde IT-professionals er vertrouwen in heeft dat hun organisatie voorbereid is en goed kan reageren op een cyberaanval, tegenover 82% twee jaar geleden. In de Benelux is dat vertrouwen met 98% zelfs nog hoger. Meer dan twee derde van de organisaties in de Benelux (68%) geeft aan gebruik te maken van geautomatiseerde systemen die netwerken scannen op verdachte activiteiten. Een kwart (25%) heeft een eigen Security Operation Centre (SOC) om deze scans uit te voeren.

Ransomware
Na de schok van WannaCry zijn zorginstellingen meer gaan nadenken over hoe te handelen bij een ransomware-aanval. In totaal geeft 83% van de zorginstellingen in de Benelux aan bereid te zijn losgeld te betalen bij een ransomware-aanval. Van de ondervraagden in de Benelux heeft 41% hier zelfs een plan voor op de plank liggen. Slechts 13% geeft aan absoluut geen losgeld te betalen.

Meer investeringen
Investeringen in IT en cybersecurity zijn binnen de sector in de afgelopen twee jaar toegenomen. Slechts 1% van de ondervraagden geeft aan dat er binnen zijn bedrijf geen extra investeringen hebben plaatsgevonden. De meeste ondervraagden in de Benelux schalen de stijging van de investeringen tussen 11 en 20 procent (43%). Volgens het onderzoek wordt er daarbij met name geïnvesteerd in applicatiebeveiliging (81%), netwerkmonitoring (67%) en antivirussoftware (63%).

IoT-apparaten
Uit het onderzoek blijkt ook dat IT-afdelingen goed inspelen op het groeiend aantal IoT-apparaten in bedrijfsnetwerken. Van de ondervraagde instellingen in de Benelux heeft 95% naar eigen zeggen een effectief veiligheidsbeleid voor deze apparaten opgesteld. Slechts 4% geeft aan dat er beleid is, maar dat dit niet effectief wordt ingezet.

De meerderheid van deze aangesloten apparaten draait op Windows 10, Mac OS X en Linux. Toch blijkt er bij 5% van organisaties nog apparatuur aanwezig die draait op Windows 8 of zelfs ouder. De meerderheid van de ondervraagden (98%) in de Benelux geeft aan in staat te zijn de apparaten regelmatig te patchen en te updaten. De meeste professionals (43%) doen dit eens per 2-3 weken, en 7% doet dit zelfs meerdere keren per week.

Martin van Son, a.i. Director of Northern Europe bij Infoblox, licht toe: “De wereldwijde dreiging van WannaCry was een wake-up call voor zorginstellingen over de gehele wereld. We kunnen ervan uitgaan dat de kans op dit soort aanvallen alleen maar groter wordt nu technologie meer en meer wordt ingezet. Het is daarom goed om te zien dat bedrijven meer investeren in cybersecurity en de veiligheid van IoT-apparaten die steeds belangrijker zijn om goede zorg te kunnen leveren.”

“Door dit soort maatregelen te nemen kunnen IT-aanbieders van zorginstellingen met recht zeggen dat ze meer vertrouwen hebben in hun mogelijkheid om adequaat te reageren op een cyberaanval. Daar moeten ze echter geen genoegen mee nemen: ze moeten continu strategisch nadenken over de veiligheid van hun netwerken en, belangrijker nog, de veiligheid van patiënten.”

Over het onderzoek:
Infoblox voerde een onderzoek uit onder 606 IT-professionals in de gezondheidszorg in de Benelux, Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (150 per regio). Het onderzoek werd in februari 2019 uitgevoerd door Censuswide, een internationaal onderzoeksbureau.

2.3 MB jpg  Healthcare

Over Infoblox
Infoblox neemt met zijn Secure Cloud Managed Network Services een voorsprong richting next-level DDI. Infoblox levert next-level beveiliging, betrouwbaarheid en automatisering voor cloud- en hybride systemen en helpt klanten op weg naar een volledig geïntegreerd netwerkbeheer. Infoblox is een erkend leider met een marktaandeel van 50 procent en 8.000 klanten, waaronder 350 uit de Fortune 500. Meer informatie op http://www.infoblox.com.

Voor meer persinformatie:

Yellow Communications
Tijs Mannien
E-mail: infoblox@yellow-communications.com
Eerder van Infoblox
Schuldgevoel consument het grootst bij bestelling pakket uit ander werelddeel

SMS versturen: ook in de winter een uitkomst!

Cegeka versterkt internationale positie door overname KPN Consulting

Cybersecurity visie op 2020

Panasonic Toughbook verstevigt positie als Europees leider van robuuste notebooks en tablets

Nieuw research-team SentinelOne vindt link tussen crimeware-organisatie TrickBot en Noord-Koreaanse Lazarus-aanvallers

Let op: 'Handige' zoekmachine blijkt vaak wolf in schaapskleren

Experts: richt nationaal informatiepunt quantumtechnologie op

TIE Kinetix: Publication of Annual Report 2019
Cisco presenteert plan voor het internet voor het volgende decennium digitale innovatie

Valid benoemd tot Veeam Accredited Services Provider (VASP)

Google’s Year in Search: Ajax en Duncan trending in 2019

Gina van der Werf steps down as Supervisory Board member ICT Group

KPN Ventures investeert opnieuw in Sensara

Selligent en Cisco bundelen krachten voor een datagestuurde omnichannelklantervaring

Pepperminds kiest Pink Elephant als ICT-partner

Uitwisseling tussen patiënt en zorgverlener vergemakkelijkt door Zorgplatform en BeterDichtbij

Europees Bureau voor Visserijcontrole gunt contract aan Unisys voor IT-diensten en ondersteuning om visbestanden in stand te helpen houden

Een op de drie Nederlandse werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid

Eerste Media Hack Day geslaagd voor alle partijen

Healthcare startup Kermit ontwikkelt analyseplatform met Mendix

Adobe voorspelt de visuele trends voor 2020

Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital en BAM

Onderzoek Ericsson: De 10 consumententrends voor 2030 – ‘Het internet van zintuigen’

Cybersecurity in 2020: vier voorspellingen

Hoe meet je de werkelijke economische impact van cyberaanvallen?

Logo Yellow Communications

Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl