Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
2473 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Gebrek aan flexibiliteit jaagt medewerkers met onregelmatige diensten de deur uit

Flexibele workforce blijft gemiddeld vier jaar trouw aan werkgever

Amsterdam, 2 mei 2019 – De belangrijkste reden waarom flexwerkers en medewerkers met onregelmatige werktijden en ploegendiensten hun werkgever verlaten, is het gebrek aan flexibiliteit (31%). Denk hierbij bijvoorbeeld aan het lastig kunnen ruilen van diensten of het regelen van een vrije dag. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van workforce management software. Ook veranderingen in de thuissituatie, zoals de zorg voor kinderen of mantelzorg, is voor 29 procent van deze arbeidskrachten een reden voor ontslag. De top drie wordt afgesloten met een gebrek aan persoonlijke vooruitgang (25%). De gemiddelde duur van arbeidscontracten van de flexibele workforce is vier jaar en twee maanden.

Flexibele workforce ergert zich aan onregelmatige werktijden
De grootste ergernis onder de flexibele workforce zijn de onregelmatige werktijden (28%). Voor 23 procent is dit een reden om de werkgever te verlaten. Daartegenover staan de medewerkers die zich realiseren dat het bij zijn of haar vakgebied hoort. 26 procent stoort zich aan een gebrek aan flexibiliteit. Het is dan ook niet vreemd dat dit voor medewerkers de belangrijkste reden is om ontslag te nemen. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan persoonlijke vooruitgang, dat 23 procent als ergernis ervaart. De top vijf ergernissen wordt afgesloten met een laag salaris (19%) en problemen met het management (18%).

Werkgever erkent belang van flexibiliteit
Werkgevers in Nederland erkennen dat flexibiliteit belangrijk is voor de flexibele workforce (87%). Daarvan geeft 34 procent zelfs aan dat het zeer belangrijk is. Erik Fjellborg, CEO van Quinyx: “Hoewel het merendeel van de werkgevers het belang van flexibliteit inziet, handelt men hier nog niet naar. Vaak weten werkgevers simpelweg niet waar te beginnen. Een belangrijke eerste stap is de realisatie dat een one size fits all strategie niet werkt. Het is aan de werkgever om een gesprek te starten met zijn werknemers en te begrijpen waar zij tegenaan lopen. Alleen zo kunnen werkgevers het type flexibiliteit faciliteren dat het beste werkt voor ieder individu.”

Over het onderzoek
Quinyx heeft 1.000 werkgevers aan de tand gevoeld over het werven en behouden van flexibele arbeidskrachten en de uitdagingen die er liggen rondom de flexibele workforce. Diverse CEO’s, COO’s en Managing Directors die werkzaam zijn in verschillende organisaties en met verschillende groottes zijn door een onafhankelijk onderzoeksbureau ondervraagd. Daarnaast is gebruik gemaakt van skills, supply and demand forecasts die informatie bieden over de toekomst van arbeidsmarkttrends in Europa. Deze voorspellingen worden geleverd door het Europees Centrum voor de Ontwikkeling van de Beroepsopleiding (CEDEFOP). Het onderzoek is hier te downloaden: https://www.quinyx.com/powering-the-powerhouse-nl

Over Quinyx
Quinyx is een cloud-gebaseerde software voor mobiel workforce management, dat pijlsnelle brandstof voorziet aan personeel binnen dienstensectoren, om zowel mensen als bedrijven te laten groeien. Quinyx werd opgericht door CEO Erik Fjellborg na een zomer gewerkt te hebben bij McDonald’s. Nadat hij zag hoe moeilijk het voor managers kan zijn om handmatig een personeelsplanning op te stellen, creëerde Erik de eerste toonaangevende en cloud-gebaseerde mobiele software die workforce management radicaal heeft verbeterd. McDonald's was dol op de oplossing van Erik en werd de eerste klant van Quinyx.

Vandaag helpt Quinyx enkele van ‘s werelds grootste bedrijven om tijd en geld te besparen, de productiviteit te verhogen en mensen te laten genieten van hun werk. Met een kernklantenbasis in Europa heeft Quinyx kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Finland, Duitsland, Noorwegen, Denemarken en Nederland. De software van Quinyx is ook wereldwijd geïmplementeerd, onder andere in China, Japan en Korea. Tot de klanten behoren Burger King, Rituals Cosmetics, Swarovski, IHG, Boots, Virgin Atlantic, London City Airport, Benugo, Papa Johns en Odeon Cinemas Group.

Meer informatie:
Marcommit