www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

World Password Day 2019: het is tijd om over te stappen op biometrische alternatieven

Vandaag op World Password Day worden we allemaal aangemoedigd om even stil te staan bij de veiligheid van onze wachtwoorden. Dat het ‘gewone’ wachtwoord niet meer van deze tijd is, is al langer duidelijk. Er komen steeds meer nieuwe vormen van beveiliging, zoals twee-factor-authenticatie en inloggen met vingerafdruk. En dat is nodig ook, blijkt uit onderzoek van Nuance.

Dat het gewone wachtwoord niet veilig genoeg is, wordt voor een groot deel veroorzaakt door onze eigen tekortkomingen. Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst één op de vier respondenten minimaal één keer per maand een wachtwoord vergeet. Bijna een derde van hen (28%) neemt elke drie maanden contact op met een klantenservice om zijn inloggegevens te resetten. Deze problemen ontstaan onder meer omdat de ondervraagden gemiddeld 11 verschillende online accounts hebben en voor die accounts gemiddeld 9 verschillende wachtwoorden gebruiken.

Deze wachtwoordchaos is niet alleen frustrerend, maar ook gevaarlijk. Wereldwijd werd bijna een kwart (24%) van de ondervraagden in de afgelopen 12 maanden slachtoffer van fraude. Bij deze fraude werd gemiddeld 1780 euro buitgemaakt. Niet iedereen leerde daarvan: meer dan een kwart (27%) van de slachtoffers wijzigde zijn wachtwoorden voor andere accounts na afloop niet.

Cybercriminaliteit blijft toenemen, en wachtwoorden en pincodes worden steeds ineffectiever om gevoelige informatie te beschermen. Het is daarom op deze World Password Day tijd om te kijken naar alternatieven die veiliger en effectiever zijn. Biometrische beveiliging, van vingerafdruk tot stembeveiliging, is in opkomst. Meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd maken hier al meer dan 8 miljard keer per jaar gebruik van. Steeds meer banken maken gebruik van stembeveiliging met gesproken wachtwoorden. Zo geeft de HSBC-bank aan dat een stembiometrie-systeem ervoor gezorgd heeft dat meer dan 350 miljoen euro van klanten beschermd werd tegen aanvallers.

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten steeds meer vertrouwen krijgen in deze biometrische beveiligingsmethoden: wereldwijd geeft 68% aan zich op zijn gemak te voelen bij het gebruik van deze technologie. Bijna een derde van de gebruikers maakt al gebruik van een vorm van biometrie, met vingerafdruk- of gezichtsherkenning. Vooral onder jongeren zijn deze methoden populair: 59% van de ondervraagden tussen 18 en 24 maakten hier gebruik van.

World Password Day wordt steeds belangrijker in een wereld waarbij cybersecurity zich blijft evolueren en cybercriminelen steeds inventiever worden. Het is tijd om op deze dag niet langer na te denken over de veiligheid van de wachtwoorden die we al gebruiken, maar na te gaan denken over nieuwe vormen van beveiliging, aldus Nuance.

Over het onderzoek
Nuance Communications vroeg OnePoll om een onderzoek uit te voeren onder 5.000 respondenten van 18 jaar en ouder in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Duitsland en Spanje (1000 respondenten per land). Het onderzoek werd tussen 9 en 18 april 2019 uitgevoerd

522 KB jpg  World Password Day Infographic

Over Nuance:
Nuance Communications, Inc. (NASDAQ: NUAN) is pionier en marktleider op het gebied van innovatieve AI-spraakoplossingen die intelligentie toevoegen aan het dagelijks leven. Het bedrijf levert oplossingen die menselijke spraak kunnen begrijpen, analyseren en daarop kunnen reageren om de productiviteit te verhogen en de menselijke intelligentie te versterken. Nuance heeft tientallen jaren ervaring op het gebied van domain en artificial intelligence. Duizenden bedrijven in verschillende sectoren, waaronder healthcare, telecommunicatie, automotive en financiële dienstverlening, gebruiken de oplossingen van Nuance om de ervaringen van hun klanten en medewerkers te verbeteren. Ga voor meer informatie naar netherlands.nuance.com.

Contactpersoon voor de media
EMEA-regio