www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.LVTPR.com
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Net gestort salaris leidt bij vrouwen sneller tot spontane aankoop dan bij mannen

Amsterdam, 26 april 2019 - Vrouwen doen sneller een spontane aankoop wanneer het salaris net gestort is dan mannen. 27 procent van de vrouwen geeft dit aan, tegenover 22 procent bij de mannen. Dit is een van de uitkomsten van de Emotional Shopping Index van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor (web)winkels. In dit onderzoek is er ingezoomd op de aanleidingen waardoor mensen gaan shoppen. 59 procent van de mannen en 53 procent van de vrouwen koopt bijvoorbeeld meteen een nieuw huishoudelijk apparaat wanneer er een kapot gaat.

De top 5 aanleidingen voor een spontane aankoop
Dit zijn de vijf meest genoemde redenen waarom consumenten spontaan een aankoop doen:
  1. Er is een korting of aanbieding beschikbaar (62%)
  2. Er kan snel en simpel een aankoop geplaatst worden (33%)
  3. Het salaris is net gestort (24%)
  4. Als beloning (23%)
  5. Enthousiasme door afbeeldingen op de website (22%)
Een excuus om te shoppen
18 procent van de consumenten zegt dat zij vaak een excuus zoeken om te gaan shoppen. Een seizoenswisseling biedt al zo’n excuus: 28 procent van de Nederlanders ziet het begin van een nieuw seizoen bijvoorbeeld als aanleiding om producten te kopen voor huis of tuin.

Wat weerhoudt mensen om te shoppen
Naast aanleidingen die ervoor zorgen dat consumenten gaan winkelen, heeft Klarna ook onderzoek gedaan naar factoren die mensen er juist van weerhouden om te winkelen. Te hoge bezorgkosten de grootste drempel. 56 procent van de Nederlandse mannen en 71 procent van de vrouwen geeft aan dat te hoge bezorgkosten ervoor zorgen dat ze een online aankoop niet afronden. Op de tweede plek van factoren die consumenten remmen staat de betrouwbaarheid van de website (44%), gevolgd door een lange bezorgtijd (32%) en de gewoonte om eerst prijzen te vergelijken voordat het tot een aankoop komt (32%).

Van aandacht tot actie
Wilko Klaassen, General Manager BeNeFra van Klarna: “Het is voor een retailer van belang om te doorgronden waar je klanten in een (web)winkel naar op zoek zijn om hen het beste van dienst te kunnen zijn. Wanneer je de redenen begrijpt die consumenten hebben om te gaan winkelen én de redenen die ze juist weerhoudt van shoppen, kan je daar met een smoooth user experience op inspelen. Veel retailers hanteren bijvoorbeeld hoge verzendkosten omdat ze retouren willen voorkomen. Maar te hoge bezorgkosten zorgen er tegelijkertijd voor dat consumenten in eerste instantie al geen bestelling plaatsen.”

Van aandacht tot actie, hoe verander je een behoefte in een aankoop’ is het nieuwste whitepaper van de Emotional Shopping Index-reeks. In dit whitepaper staan uitgebreide onderzoeksresultaten over redenen die consumenten hebben om wel of niet te gaan winkelen en hoe je als winkelier daar rekening mee kan houden.

Over Klarna:
It’s all about smoooth (ja, met drie ooo’s). Klarna is Europa’s leidende betaalprovider en een nieuw gelicentieerde bank, die een revolutie wil teweegbrengen in de betaalervaring voor zowel shoppers als winkeliers. Klarna is opgericht in Stockholm in Zweden in 2005. De fintech unicorn geeft online consumenten meerdere mogelijkheden om later te betalen – met een vertrouwde, frictieloze en smooth checkout-ervaring.

Klarna werkt nu samen met 100.000 winkeliers om betaaloplossingen aan te bieden aan gebruikers in heel Europa en Noord-Amerika. Klarna heeft 2.000 medewerkers en is actief in 14 landen. Klarna wordt ondersteund door investeerders zoals Sequoia Capital, Bestseller Group, Atomico, VISA en Permira.

Marcommit
Laura Emous