www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 10 dagen geleden)
PR: LEWIS

Geen geduw meer in de stad met Koningsdag

Data-analyse helpt gemeentes bij het opsporen en voorkomen van incidenten en opstoppingen

Met Koningsdag stromen de straten vol met feestvierders die Koning Willem-Alexander een warm hart toedragen. Tilburg had vorig jaar met 150.000 bezoekers zijn drukste Koningsdag ooit. Utrecht verwelkomt zo’n 300.000 gasten en in Amsterdam zijn er ’s middags ruim een miljoen mensen op de been, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Die drukte brengt een zware belasting van de infrastructuur met zich mee. Pleinen en wegen lopen vol, mensen gaan massaal van A naar B. Een optimale dienstregeling van het openbaar vervoer helpt opstoppingen zo veel mogelijk te voorkomen en parkeerbeheer probeert mensen naar de juiste parkeergarages en transferia te leiden. Dat klinkt misschien best logisch, maar het is van belang om stil te staan bij de data-analyse en dataverwerking die deze maatregelen mogelijk maken.

Slimme stad
Hoe zorg je nou dat die oranjekoorts de stad niet lam legt? Data brengt onmisbare kennis. Door bijvoorbeeld sensoren aan te brengen bij verkeerspunten kun je registreren hoeveel mensen er op een locatie aanwezig zijn en hoe zij zich bewegen. Wereldwijd worden steden steeds slimmer, en ook in Nederland doen gemeentes er goed aan ervoor te zorgen dat de verkeersstromen in de stad geoptimaliseerd kunnen worden door de juiste data te verzamelen en analyseren. Zo kan er op basis van de binnenkomende informatie een heatmap van de stad worden gemaakt, zodat de meldkamers weten waar de politie aan de slag moet. Of kunnen hulpdiensten beter toegankelijk worden door hulpposten neer te zetten op plekken waar voorheen veel incidenten waren.

“Data geeft ambtenaren inzicht in hoe openbare ruimtes worden gebruikt en daar kunnen zij vervolgens op anticiperen”, legt Emmanuel Vanderhaegen, Sales Director Benelux bij Qlik uit. “Dankzij een smart city systeem, met een weefsel van sensoren en apparaten, kunnen netwerken en burgers de openbare infrastructuur zo efficiënt en veilig mogelijk gebruiken. Lange wachtrijen, verkeersopstoppingen en noodsituaties zijn op feestdagen en evenementen niet altijd te voorkomen, maar wel te bespelen.” En dat bespelen is het sleutelwoord, benadrukt Vanderhaegen. “Mensen – in alle lagen van de organisatie – moeten genoeg datavaardig zijn om die informatie op de juiste manier in te winnen en te interpreteren. Gekleurde gegevens lossen namelijk niks op.”

Doe het datavaardig
Qlik helpt organisaties en overheden slimme stappen te zetten. En slimmer te worden. “Individuen faciliteren om data te begrijpen en te gebruiken is essentieel. We moeten de drempels wegnemen in het gebruik van data en technologieën, om steden slimmer te maken en zo het welzijn van mensen in de steden te vergroten.” Hoe? Ten eerste door trainen en opleiden. Investeren in de vaardigheden van ambtenaren zodat die vol vertrouwen met data kunnen werken. Daarnaast zorgt Qlik ervoor dat zowel publieke als private organisaties zich bewust worden het belang van data. “Alle bestuurders en leiders hebben de opkomst van data gezien en beseffen wel dat data belangrijk is voor elke beslissing. Een goede ontwikkeling, maar we zijn er nog niet. We moeten data ook toegankelijk maken. Je hebt er niets aan als data wel beschikbaar zijn maar er geen toepassingen zijn om de inzichten eruit te halen die beslissingen kunnen onderbouwen. Een voorbeeld van hoe dat goed geregeld wordt, is de Londense deelgemeente Camden. Die heeft diverse datasets beschikbaar gemaakt, in een Burger Index voor de verschillende diensten, en biedt Open Data Challenges aan: workshops waar lokale applicatieontwikkelaars apps kunnen bouwen op basis van die datasets om de burgers beter te informeren.”

Over Qlik
Qlik werkt elke dag aan een datavaardige wereld, waar iedereen data in kan zetten om welke uitdaging dan ook op te lossen. Alleen het end-to-end data management en analyseplatform van Qlik brengt alle data uit welke bron binnen een organisatie dan ook samen. Zo kunnen mensen, ongeacht hun vaardigheidsniveau, hun nieuwsgierigheid gebruiken om nieuwe inzichten te verkrijgen. Bedrijven gebruiken Qlik om dieper in het gedrag van hun klanten te duiken, bedrijfsprocessen opnieuw uit te vinden, nieuwe winstmogelijkheden aan te boren en risico’s en beloningen te balanceren. Qlik heeft zijn hoofdkantoor in Radnor, Pennsylvania, en doet zaken in meer dan 100 landen met meer dan 48,000 klanten over de hele wereld.

©2019 QlikTech International AB. Alle rechten voorbehouden. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics®, Qlik Core™ en de QlikTech logo's zijn handelsmerken van QlikTech International AB die in meerdere landen zijn geregistreerd. Andere merken en logo's die hierin worden genoemd, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.

Voor meer persinformatie:

Yellow Communications
Tijs Mannien
E-mail: qlik@yellow-communications.com
Laatste van Qlik
Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense

Vijf datatrends die je absoluut niet mag missen in 2020

Bedrijven werven liever mensen met praktische datavaardigheden dan datawetenschappers
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 2 jaar en 10 dagen
Qlik contact

Logo Qlik

+31 (0)23 727 1900
  InfoBenelux@qlik.com
  www.qlik.com
Qlik sociaal

Qlik tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis