www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2497 volgers blijven op de hoogte!

Europese primeur: bezorgrobot in kantoordie zelf de lift bedient

Sta je opeens in de lift naast een robot die de lunch gaat brengen bij een collega

Den Haag / Capelle aan den IJssel, 24 april 2019 - Nederland heeft een Europese primeur: een robot die in een kantooromgeving actief is en zelf ook via de lift naar andere verdiepingen kan. Het is een bezorgrobot die Sodexo inzet in het kantoor van hun klant Aegon in Den Haag. De Sodexo bezorgrobot Relaybrengt bijvoorbeeld broodjes en drankjes van het restaurant naar de vergaderzaal op een andere verdieping. Het gaat om een experiment.

image

Michael van der Meer, Sodexo’s Innovation Manager:“We hebben in Nederland al eerder geëxperimenteerd met robots, maar dit is de eerste keer dat het gaat om een bezorgrobot die zelf ook draadloos de lift kan bedienen. We testen deze bezorgrobot momenteel bij onze klant Aegon, in nauwe samenwerking met Awabot en Otis.

Walther Huyzen, Aegon’s Manager Facilitair Bedrijf:“Bij Aegon passen we volop innovatie toe als het gaat om het ontwikkelen van diensten en producten voor klanten. Ook het Facilitair Bedrijf omarmt initiatieven van onze partners, waaronder Sodexo. We stellen daarom graag onze kantooromgeving ter beschikking als proeftuin om samen met Sodexo verder te onderzoeken welke mogelijkheden een robot kan bieden - met als uiteindelijke doel natuurlijk onze dienstverlening naar klanten verbeteren.

Draadloos met lift communiceren
Zo’n bezorgrobot is een intelligent apparaat op wielen. Die is al heel slim, want hij kan om bewegende en statische objecten heen manoeuvreren. Maar uitdagingen zijn er ook, zoals deuren, drempels en liften. De liftknop indrukken kan hij niet. Daarom ging Sodexo met de liftleverancier Otis om tafel om te bespreken wat er mogelijk was. Samen bedachten ze de oplossing om de robot draadloos te laten communiceren met de lift. Is hij op de plek van bestemming, dan moet iemand wel even de deur voor hem opendoen.

Minder FTE’s?
“Dat robots werk uit handen nemen en daardoor FTE’s besparen, is een aanname,”zegt Michael van der Meer.“Robots kunnen mensen nog steeds niet één op één vervangen. Een voorbeeld: we hebben in ons hoofdkantoor in Parijs een test gedaan met een receptierobot. Dat moet wel bij je organisatie passen. Tech-bedrijven zijn geïnteresseerd, maar andere klanten hebben liever echt persoonlijk contact. Toch kan zo’n robot handig zijn, bijvoorbeeld om repeterend of zwaar werk uit handen te nemen zoals het aanvullen van de voorraad kantoorartikelen. De receptioniste houdt dan meer tijd over voor het menselijke aspect van haar baan. Ook Relay moet zijn toegevoegde waarde nog bewijzen, maar de technologische ontwikkelingen gaan zo hard dat niet meedoen geen optie is.”

Einde bericht

In deze video is te robot van Sodexo aan het werk te zien bij Aegon.

Over Sodexo
In Nederland verzorgt Sodexo met ruim 3.800 medewerkers het volledige scala aan facilitaire diensten voor het bedrijfsleven, industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen, zorginstellingen, hogescholen, universiteiten en offshore-installaties.

Sodexo, opgericht in 1966, is de wereldwijd leider in services die de 'Quality of Life’ bevorderen, een essentieel onderdeel in prestaties van organisaties en het welzijn van hun medewerkers. Sodexo is met 460.000 medewerkers actief in 72 landen. Met ruim honderd verschillende diensten en vijftig jaar ervaring behaalde het bedrijf in het boekjaar 2018 een omzet van 20,4 miljard euro. Sodexo is opgenomen in de CAC 40 index, FTSE 4 Good en de Dow Jones Sustainability Index.

Perscontact Sodexo
Kim Kreber
Brand & Communications Director
T: 088 496 23 59
E: kim.kreber@sodexo.com
Laatste van Sodexo
Europese primeur: bezorgrobot in kantoordie zelf de lift bedient

Sodexo en Microsoft lanceren wereldwijd partnership ter verbetering van facility management intelligence
Sodexo contact

Logo Botz4U
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Ctac N.V.

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nl