www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

Nederlandse breedbandmarkt groeit naar 7,5 miljoen aansluitingen, EUR 2 miljard omzet

Houten, The Netherlands, 10 April 2019 - De Nederlandse markt voor vast breedbandinternet is in 2018 met 1,1 procent gegroeid naar 7,5 miljoen aansluitingen. Dit blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper over de breedbandmarkt. Vooral Ziggo (+51.000) en T-Mobile (+50.000) zagen het aantal aansluitingen groeien. Zij deden de daling bij Tele2 (-21.000) en KPN Groep (-15.000) teniet. Door de groei van het aantal breedbandlijnen en prijsverhogingen van alle providers groeide de breedbandomzet met 4,9 procent naar EUR 2,02 miljard.

In het vierde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 0,3 procent in volume met glasvezelbreedband en kabelbreedband. Dat was voldoende om de daling bij DSL te compenseren. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband, met 3,47 miljoen aansluitingen op 31 december 2018. Dat is 1,5 procent meer dan eind 2017. Glasvezel groeide in dezelfde periode met 6,9 procent naar 1,23 miljoen breedbandaansluitingen. DSL kwam uit op iets minder dan 2,8 miljoen aansluitingen na een daling van 1,6 procent.

Ziggo blijft marktleider, KPN daalt
Ziggo blijft marktleider met 43,9 procent marktaandeel na 1,6 procent groei in 2018 (tot 3,292 miljoen aansluitingen). KPN (inclusief dochtermerken Telfort en XS4ALL) volgt met 40,4 procent. De operator komt na een daling van 0,5 procent in volume het afgelopen jaar uit op 3,028 miljoen aansluitingen.

Behalve Ziggo en KPN kent de vaste breedbandmarkt nog een aantal kleinere spelers, zoals Tele2 en T-Mobile. Zij zijn 1 januari 2019 samengegaan nadat de Europese Commissie de transactie eind 2018 goedkeurde. Van de twee is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste partij met 3,7 procent aandeel, 0,4 procentpunten minder dan in Q4 2017. T-Mobile is juist gegroeid in 2018 - met 0,6 procentpunten - om uit te komen op 3,2 procent. Samen hebben de twee aanbieders nog geen zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN

Breedbandomzet +4,9% naar EUR 2,02 miljard
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in 2018 uit EUR 2,02 miljard, 4,9 procent meer dan in 2017. De groei komt voort uit een combinatie van groei in aantal breedbandaansluitingen en prijsverhogingen die KPN (en haar merken Telfort en XS4ALL) en Ziggo hebben doorgevoerd.

Voor de periode 2019-2023 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 0,9 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent. Daarmee zou de breedbandmarkt in 2023 uitkomen op circa 7,84 miljoen aansluitingen, waarmee meer dan EUR 2,1 miljard omzet gegeneerd wordt.

Voor de redactie
Bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2018 Q4’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met een focus op volume-marktdiensten (voor consument & SOHO). In het rapport staan data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rij gezet en wordt een gedetailleerde voorspelling gegeven van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2023. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor één gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen (en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven).

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht - research analist
E-mail: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
De FTTH-markt groeide in 2019 met 10%, in 2020 wordt een record aantal woningen aangesloten

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Aruba Nederland
Logo Lubbers De Jong
Logo Webfleet Solutions