Contentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!

Onderzoek Outsourcing van IT in de zorg 2019

Cloud rukt op in de zorg

Amstelveen, 3 april 2019 – De adoptie van cloud in de zorg is groot. Het overgrote deel van onlangs geënquêteerde organisaties (ruim 86%) heeft ervaring met de cloud. Cure loopt iets achter op care, waar de cloudadoptie nog hoger is. Waar nu private cloud de favoriete optie is, zal de komende jaren vaker dan nu voor hybride cloud worden gekozen. Dat zijn belangrijke conclusies uit het marktonderzoek Outsourcing van IT in de Zorg, dat managementadviesbureau Quint Wellington Redwood dit jaar voor de derde keer uitvoerde.

Outsourcing breed geaccepteerd

Het uitbesteden van IT-diensten is een breed geaccepteerd fenomeen in de zorg. Ruim tweederde van de aan het onderzoek deelnemende instellingen heeft IT geheel (21,6%) of gedeeltelijk (51,4%) uitbesteed. In care is dat iets meer het geval dan in cure, wat niet verwonderlijk is, omdat instellingen in de care vaak wat kleinere IT-afdelingen hebben dan de collega’s in de cure.

Doelen
De top 3 van motieven om te outsourcen is de afgelopen jaren sterk veranderd. Het blijkt dat instellingen vooral tot outsourcing overgaan om zich te kunnen richten op hun kernactiviteiten. Toegang krijgen tot digitale hulpmiddelen (resources) die niet in huis zijn, scoort al jaren hoog in het onderzoek van Quint. Opmerkelijker is de hoge score die innovatie heeft. Waar outsourcing traditioneel draaide om efficiëntieverbetering en kostenreductie, is innovatie de laatste jaren aan een opmars bezig. De zorg blijkt hierop geen uitzondering.

In 2017 deed Quint ook onderzoek. In dat jaar was het belangrijkste motief kwaliteitsverbetering, gevolgd door flexibilisering van kosten en focus op de core business (inmiddels het belangrijkste motief).

Tevredenheid
Tweederde van de organisaties geeft aan de doelstellingen behaald te hebben. Dit percentage is sinds 2017 niet veranderd. Wilco Bothof, partner bij Quint: “Zorgorganisaties behalen niet alle doelen die ze met IT-outsourcing hebben. Ze zijn dan ook niet in alle opzichten tevreden met hun dienstverleners. Ze willen dat die proactiever en innovatiever worden. En natuurlijk is niet iedereen tevreden over de prijsstelling. Blijkbaar moeten dienstverleners werken aan een andere houding, die proactiever is en meer gericht op innovatie. Het is de vraag in hoeverre de wens van klantzijde tot kostenreductie hierbij past.”

Cloud
Als het om applicaties gaat, speelt SaaS een hoofdrol. Zelfs het EPD/ECD wordt bij meer dan 40% van de respondenten als SaaS-dienst afgenomen. Private cloud is de optie waarvoor zorginstellingen verreweg het meest kiezen. Niet verwonderlijk, gezien het belang van de privacy van cliënten. Hybride cloud (een mix van private en public cloud) volgt op gepaste afstand, public cloud is een sporadisch gemaakte keuze.

Dit beeld zal niet hetzelfde blijven. Gevraagd naar hun plannen ten aanzien van de cloud in de komende drie jaar geven organisaties aan dat hybride vormen vaker dan nu een optie zullen zijn. Dit geldt vooral voor hosting en werkplekdiensten.

Robotica en domotica
De inzet van robotica is afgenomen. Het percentage respondenten dat robotica niet inzet (nu 37,8%) is sterk toegenomen sinds 2017 (13%). De care zet robotica minder in dan de cure, maar heeft anderzijds wel veel vaker het plan dit te gaan inzetten. Meer dan robotica verkeert domotica nog in een experimentele fase.  Care en cure ontlopen elkaar nauwelijks als het over de adoptie hiervan gaat. Waar in de care menige instelling plannen op domotica-gebied heeft, is dat in de cure niet het geval. Twee jaar geleden waren organisaties in de care vooral aan het experimenteren en was er binnen cure weinig ruimte voor domotica.

Het onderzoek
Het jaarlijkse onderzoek van Quint richt zich op de trends en ontwikkelingen rondom outsourcing van IT, digitale transformatie, robotisering, domotica en cloud bij zorgorganisaties, zowel in de care als de cure. De resultaten van het onderzoek geven het meest complete beeld van de ontwikkelingen in de Nederlandse zorgsector. Het onderzoek geeft antwoorden op vragen zoals:
  • Waarom besteden zorginstellingen IT uit?
  • Verwacht men in de toekomst meer of minder IT te gaan uitbesteden?
  • Hoe tevreden is men over de huidige IT-partner?
  • In hoeverre is men bezig met technologische oplossingen, waaronder robotica en domotica

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op: https://www.quintgroup.com/nl-nl/markten/health/marktonderzoek-cloud-en-sourcing-van-it-in-de-zorg-2019/

Over Quint Wellington Redwood
Digitale technologie is essentieel voor het onderscheidend vermogen in de 21e eeuw. Optimale verbinding tussen mensen, processen en technologie is een voorwaarde voor succes. Hierbij staat de mens centraal, want mensen zijn en blijven de quintessens, de essentie van digitale transformatie. Quint ontwerpt en implementeert digitale transformaties met opdrachtgevers zodat ze relevant en onderscheidend blijven. We versnellen en verankeren transformaties en brengen technologie tot waarde.

Kijk voor meer informatie op https://www.quintgroup.com/nl-nl/.

=== einde persbericht ===

Meer informatie voor de pers:
Quint Wellington Redwood
Jeroen Raijmakers
j.raijmakers@quintgroup.com
020 - 305 3700

Contact Media
Jeanette de Wilde
jeanette@contactmedia.nl
Eerder van Quint Wellington Redwood
3 apr 2019 Onderzoek Outsourcing van IT in de zorg 2019

24 jul 2018 Quint start Young Talent

12 jul 2018 Partnerschap tussen XebiaLabs en Quint slaat brug tussen DevOps en IT Service Management
Quint Wellingt.. contact

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl