Contentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (2 jaar en 25 dagen geleden)

Omzet T-Mobile en Tele2 samen evenaart omzet Vodafone in 2018

Houten, The Netherlands, 02 April 2019 - De vier Nederlandse netwerkoperators - KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2- incasseerden in 2018 een omzetdaling van 3,8 procent. In totaal realiseerde de vier netwerkoperators vorig jaar een omzet in mobiele diensten van EUR 3,86 miljard. Dat blijkt uit de het meest recente Dutch Mobile Operators-rapport van Telecompaper.
  • Omzet mobiele diensten voor heel 2018: EUR 3,86 miljard (3.8% daling)
  • Gezamenlijke omzet T-Mobile en Tele2: EUR 1,1 miljard; marktaandeel: 29,4 procent
  • 20,5 miljoen actieve simkaarten eind 2018
  • Vooruitzichten: jaaromzet 2023 rond EUR 3,6 miljard
De vier netwerkoperators hadden afgelopen jaar te kampen met prijsdruk door sterke concurrentie, maar ook door de impact van regulering. Daarnaast speelden in 2018 zaken mee zoals lagere buiten-de-bundelomzet, veranderend consumentengedrag en concurrentie in het B2B-segment. Verder zorgde de groei van het aandeel van sim-only voor minder maandelijkse opbrengsten. De negatieve trend werd ook versterkt door de mobiele korting die KPN en Vodafone verleenden bij gecombineerde vast en mobiele plannen.

Van de huidige vier mobiele netwerkoperators lieten zowel Tele2 als T-Mobile een jaarlijkse omzetstijging zien. Deze partijen wonnen ook marktaandeel ten opzichte van marktleiders KPN en Vodafone, waarbij Vodafone het meeste marktaandeel verloor.

TMO en Tele2 sterke nummer 3

De gezamenlijke omzet uit mobiele diensten van de te fuseren operators T-Mobile en Tele2 kwam uit op EUR 1,1 miljard in 2018. Dat betekent een gezamenlijk marktaandeel van 29,4 procent, net iets lager dan het aandeel van Vodafone (30.6%).

In de afgelopen drie jaar zijn T-Mobile en Tele2 erin geslaagd hun marktaandeel uit te gestaag breiden. Dat is voornamelijk te danken aan de omzetstijging bij Tele2. Deze steeg met 18,9 procent ten opzichte van 2017. De groei is voornamelijk ten koste gegaan van Vodafone en KPN. Beide bedrijven ondervonden neerwaartse druk bij zowel de zakelijk als de consumentendivisies. KPN’s marktaandeel zakte van 40.6 procent in 2017 naar een afgeronde 40 procent in 2018.

Aantallen simkaarten

Het aantal mobiele klanten groeide in het vierde kwartaal van 2018 met 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De groei komt voornamelijk uit postpaid, terwijl de prepaid-markt daalde naar 22,4 procent. Eind december 2018 telde Nederland 20,5 miljoen actieve mobiele simkaarten, exclusief M2M (machine-to-machine)-aantallen. De mobiele penetratiegraad steeg licht naar 118,9 procent (Q4 2017: 118,3%).

Verwachtingen

Op basis van de resultaten uit voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2019 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 3,8 miljard euro.

Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2023 als geheel de markt licht zal blijven krimpen. Dat levert een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) op van 1,5 procent, naar een omzet van rond de EUR 3,6 miljard in 2023. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de impact van regulering minder wordt en dat mensen gaan migreren naar steeds grotere databundel, terwijl de concurrentie en prijsdruk niet zullen afnemen - ook niet na de goedgekeurde fusie van T-Mobile en Tele2.

Voor de redactie

Het Dutch Mobile Operators 2018 Q4 rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het vierde kwartaal van 2018, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het vierde kwartaal van 2017 (jaar-op-jaar) en het tweede kwartaal (sequentieel) van 2018. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost EUR 595 voor één gebruiker.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research Analist
Email: alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Videobellen vaker gebruikt op smartphone sinds corona uitbraak, WhatsApp meest populaire app

Thuiswerken is een blijvertje, maar een goede thuiswerkplek blijft een uitdaging

Netflix, Disney+ blijven groeien, Fox Sports komt weer op gang
Verstreken tijd: 2 jaar en 25 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Alleeninkt.nl
Logo Northwave
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo PA Consulting