Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 174 dagen geleden)

Kort uitstel Brexit verandert niets aan urgentie

Nederlandse havens: Zonder aanmelding geen vervoer van en naar Verenigd Koninkrijk

ROTTERDAM 2 april 2019 – Samenwerkende organisaties in de Nederlandse havens maken zich zorgen over het aantal aanmeldingen van bedrijven die na Brexit goederen willen vervoeren via de Nederlandse havens. Ook met het korte uitstel tot en met 12 april blijft voorbereiding essentieel. De oplossing in de Nederlandse havens die ervoor zorgt dat lading ook na Brexit snel via Nederlandse havens vervoerd kan worden is gereed, maar bedrijven die afwachten met aanmelden bij Portbase lopen het risico de boot letterlijk te missen.

Bedrijven die goederen via de Nederlandse havens vervoeren van en naar het Verenigd Koninkrijk krijgen na Brexit te maken met douaneformaliteiten. De afhandeling van deze formaliteiten vindt geautomatiseerd plaats zodat tijdrovende handmatige controles voorkomen kunnen worden. Deze digitale grens werkt echter alleen als alle bedrijven in de keten hun verantwoordelijkheid nemen en de benodigde data delen. Een cruciale handeling in dit proces is het digitaal voormelden van douanedocumenten bij de terminals via Portbase. Zonder voormelding van de douanedocumenten komen vrachtwagens de terminals niet op en worden ze weggestuurd. Dit grijpt direct in op bedrijfsprocessen van terminals, importeurs, exporteurs en logistieke dienstverleners. Een woordvoerder namens de ferrymaatschappijen: “Aansluiten op Portbase is een must als je via de Nederlandse havens goederen wilt vervoeren. Doe je dat niet, dan kon je de terminal niet op en wordt de vervoerder met zijn goederen verwezen naar één van de noodparkeerplaatsen. Dat is voor niemand goed.”

Eigen verantwoordelijkheid
De afgelopen maanden hebben Portbase, de ferrymaatschappijen, belangenorganisaties FENEX, evofenedex en Transport en Logistiek Nederland, havenondernemersvereniging Deltalinqs, de short sea terminals, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam en de Nederlandse Douane in binnen- en buitenland gecommuniceerd dat bedrijven niet moeten wachten tot het laatste moment om in actie te komen ter voorbereiding op Brexit. Mark Dijk, manager External Affairs van Havenbedrijf Rotterdam: “Het risico op een no-deal Brexit is, ook met het korte uitstel tot en met 12 april nog steeds aanwezig. Bedrijven die op dit moment nog geen actie hebben ondernomen, roepen wij op zich te melden bij Portbase. Goed voorbereid naar de haven komen is een eigen verantwoordelijkheid.”

Aanmeldingen
Portbase ziet het aantal aanmeldingen toenemen, maar het gewenste niveau is nog niet bereikt. Directeur Iwan van der Wolf: “De aanmeldingen van bedrijven die bekend zijn met de havenlogistieke processen, zoals douaneagenten en expediteurs, liggen op koers. Dat is goed nieuws. Onze zorg zit voornamelijk bij het vervoerende en verladende bedrijfsleven in binnen- en buitenland.” Bedrijven die zich nog niet hebben aangemeld doen er goed aan dit vóór 12 april 2019 alsnog te doen, om in het geval van een no-deal Brexit gebruik te kunnen maken van de digitale grens in de Nederlandse havens.
Laatste van Portbase
Kort uitstel Brexit verandert niets aan urgentie

Marty van Pelt ontvangt erecertificaat Wereld Douane Organisatie

Nederlandse havengemeenschap bundelt krachten voor aanpak Brexit
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Verstreken tijd: 2 jaar en 174 dagen

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials