www.LVTPR.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
Datum: (1 jaar en 125 dagen geleden)

Kort uitstel Brexit verandert niets aan urgentie

Nederlandse havens: Zonder aanmelding geen vervoer van en naar Verenigd Koninkrijk

ROTTERDAM 2 april 2019 – Samenwerkende organisaties in de Nederlandse havens maken zich zorgen over het aantal aanmeldingen van bedrijven die na Brexit goederen willen vervoeren via de Nederlandse havens. Ook met het korte uitstel tot en met 12 april blijft voorbereiding essentieel. De oplossing in de Nederlandse havens die ervoor zorgt dat lading ook na Brexit snel via Nederlandse havens vervoerd kan worden is gereed, maar bedrijven die afwachten met aanmelden bij Portbase lopen het risico de boot letterlijk te missen.

Bedrijven die goederen via de Nederlandse havens vervoeren van en naar het Verenigd Koninkrijk krijgen na Brexit te maken met douaneformaliteiten. De afhandeling van deze formaliteiten vindt geautomatiseerd plaats zodat tijdrovende handmatige controles voorkomen kunnen worden. Deze digitale grens werkt echter alleen als alle bedrijven in de keten hun verantwoordelijkheid nemen en de benodigde data delen. Een cruciale handeling in dit proces is het digitaal voormelden van douanedocumenten bij de terminals via Portbase. Zonder voormelding van de douanedocumenten komen vrachtwagens de terminals niet op en worden ze weggestuurd. Dit grijpt direct in op bedrijfsprocessen van terminals, importeurs, exporteurs en logistieke dienstverleners. Een woordvoerder namens de ferrymaatschappijen: “Aansluiten op Portbase is een must als je via de Nederlandse havens goederen wilt vervoeren. Doe je dat niet, dan kon je de terminal niet op en wordt de vervoerder met zijn goederen verwezen naar één van de noodparkeerplaatsen. Dat is voor niemand goed.”

Eigen verantwoordelijkheid
De afgelopen maanden hebben Portbase, de ferrymaatschappijen, belangenorganisaties FENEX, evofenedex en Transport en Logistiek Nederland, havenondernemersvereniging Deltalinqs, de short sea terminals, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam en de Nederlandse Douane in binnen- en buitenland gecommuniceerd dat bedrijven niet moeten wachten tot het laatste moment om in actie te komen ter voorbereiding op Brexit. Mark Dijk, manager External Affairs van Havenbedrijf Rotterdam: “Het risico op een no-deal Brexit is, ook met het korte uitstel tot en met 12 april nog steeds aanwezig. Bedrijven die op dit moment nog geen actie hebben ondernomen, roepen wij op zich te melden bij Portbase. Goed voorbereid naar de haven komen is een eigen verantwoordelijkheid.”

Aanmeldingen
Portbase ziet het aantal aanmeldingen toenemen, maar het gewenste niveau is nog niet bereikt. Directeur Iwan van der Wolf: “De aanmeldingen van bedrijven die bekend zijn met de havenlogistieke processen, zoals douaneagenten en expediteurs, liggen op koers. Dat is goed nieuws. Onze zorg zit voornamelijk bij het vervoerende en verladende bedrijfsleven in binnen- en buitenland.” Bedrijven die zich nog niet hebben aangemeld doen er goed aan dit vóór 12 april 2019 alsnog te doen, om in het geval van een no-deal Brexit gebruik te kunnen maken van de digitale grens in de Nederlandse havens.
Laatste van Portbase
Kort uitstel Brexit verandert niets aan urgentie

Marty van Pelt ontvangt erecertificaat Wereld Douane Organisatie

Nederlandse havengemeenschap bundelt krachten voor aanpak Brexit
Verstreken tijd: 1 jaar en 125 dagen
Portbase contact

Logo Portbase

Portbase sociaal

Portbase tweets

Logo SKEPP B.V.
Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Thinkwise
Logo Ivanti
Logo Sitecore