www.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Klarna introduceert Open Banking Platform

Klarna luidt een nieuw tijdperk van financiële innovatie in met een platform dat met één API toegang biedt tot meer dan 4.300 banken en bijdraagt aan concurrentie, innovatie en superieure klantenservice

Amsterdam, 28 maart 2019Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webshops en marktleider in Payment Initiation Services, lanceert een Open Banking Platform. Dit in eigen beheer ontwikkelde platform biedt met één Access to Account (XS2A)-API toegang tot ruim 4.300 Europese banken, volledig in lijn met de eisen van de Payment Services Directive (PSD2). De XS2A-API is een in de praktijk bewezen en optimaal schaalbare oplossing die al bijna 15 jaar lang wordt aangeboden door Sofort, een onderdeel van de Klarna Group.

Het Open Banking Platform heeft een bewezen en volwassen infrastructuur dat grote marktdekking en connectiviteit biedt. Het platform geeft toegang tot 99 procent van alle internetbankierende consumenten uit 14 Europese landen. Doordat Klarna haar eigen technologie openstelt aan zowel gevestigde als nieuwe banken, fintechs en derde partijen met een banklicentie, kunnen deze organisaties slimme maatwerkoplossingen bieden aan hun klanten. Met de API’s van Klarna spelen zij op een vereenvoudigde en veilige manier in op de continu veranderende behoeften van Europese consumenten.

Klarna is een van de belangrijkste pleiters van de PSD2-wetgeving. De Zweedse organisatie is van mening dat kwalitatief hoogwaardige API’s innovatie en concurrentie bevorderen. Belangrijker nog, Europese consumenten krijgen hierdoor meer keuzevrijheid, grip en duidelijkheid ten aanzien van hun financiën, evenals toegang tot betere financiële producten.

Koen Köppen, chief technology officer bij Klarna: “Klarna beschikt al vijftien jaar over uitgebreide ervaring en XS2A-mogelijkheden. We hebben succes weten te boeken te midden van een enorm complexe markt. Als gevolg van de PSD2-wetgeving en de overgang naar European Open Banking kunnen we met ons platform en de integratie via onze API fintechs, banken en instellingen veel mogelijkheden bieden. Zo kunnen zij sneller nieuwe diensten en producten ontwikkelen, testen en introduceren. Ook stelt onze technologie ons in staat om een ecosysteem van diensten aan te bieden aan consumenten en bedrijven; of het nu gaat om retail, financiële dienstverlening of technologie. We kijken uit naar alle nieuwe oplossingen en producten die hieruit voortvloeien en bij gaan dragen aan een klantgerichtere financiële dienstverlening binnen heel Europa.”

Banken, fintech-bedrijven en andere organisaties kunnen met het Open Banking Platform van Klarna oplossingen ontwikkelen waarmee consumenten volledig en transparant inzicht krijgen in hun financiële reilen en zeilen. Hiermee kunnen zij financiële verplichtingen effectiever afhandelen. Denk aan oplossingen voor het uitvoeren van betalingen, personal finance-tools voor budgetbewaking en sparen. Maar denk ook aan oplossingen die het makkelijker maken om van leverancier over te stappen, zoals een andere hypotheekaanbieder of een goedkopere energieleverancier. Daarnaast maakt het Open Banking Platform van Klarna het ook mogelijk om nieuwe producten te ontwikkelen op het gebied van verzekeringen, kredietverstrekking, financieel advies en vermogensbeheer. Consumenten krijgen hiermee de vrijheid om hun financiën naar eigen inzicht vorm te geven.

Het Open Banking Platform van Klarna is een combinatie van enerzijds Account Information Services (AIS), die voorzien in geconsolideerde informatie over betalingsrekeningen, en anderzijds Payment Initiation Services (PIS) die directe bankoverschrijvingen mogelijk maken conform de eisen van PSD2. De Payment Initiation Services-oplossing XS2A die Klarna in eigen beheer heeft ontwikkeld werd alleen al in 2018 gebruikt de verwerking van ruim 100 miljoen betalingstransacties, ter waarde van meer dan 10 miljard euro. Klarna houdt zich voortdurend bezig met het optimaliseren van de gebruikservaring en de prestaties van haar oplossingen. Binnen de markten waarin Klarna actief is, kent de organisatie een superieur conversiepercentage voor Payment Initiation Services, van de aanmelding tot de succesvolle voltooiing van betalingstransacties. Het Open Banking Platform voorziet daarnaast in ‘developer friendly’ tools en technische oplossingen voor de compliance- en user experience (UX)-aspecten van het beheer van aanmeldingsgegevens. Dit draagt bij aan een snellere time-to-market voor nieuwe oplossingen en minimaliseert de kosten en noodzaak van technologische investeringen.

George Parks Davie, productmanager Open Banking Platform bij Klarna: “We beschikken over de toonaangevende technologie, kwaliteit, kennis en marktaanwezigheid die nodig is om andere spelers te helpen om nog betere diensten en producten voor consumenten te ontwikkelen. De XS2A-API van Klarna biedt toegang tot een breed scala aan mogelijkheden en voorziet innovatieve bedrijven van optimale ondersteuning met een ‘developer friendly’ infrastructuur. Dit is een van de vele voorbeelden van het streven van Klarna om de toegevoegde waarde die we consumenten bieden voortdurend te verbeteren, zodat ze zo soepel mogelijk kunnen winkelen, sparen en hun financiële zaken kunnen regelen.”

**********

Raadpleeg voor meer informatie https://www.klarna.com/nl/zakelijk/producten/klarna-open-banking/

---

Noot voor de redactie: In de bijlage een foto op hoge resolutie van Koen Köppen.

Koen Köppen

Over Klarna:

It’s all about smoooth (ja, met drie ooo’s). Klarna is Europa’s leidende betaalprovider en een nieuw gelicentieerde bank, die een revolutie wil teweegbrengen in de betaalervaring voor zowel shoppers als webwinkeliers. Klarna is opgericht in Stockholm in Zweden in 2015. De fintech unicorn geeft online consumenten de mogelijkheid om nu, later of over verloop van tijd te betalen – met een vertrouwde, frictieloze en smooth checkout-ervaring.

Marcommit
Lisanne van der Drift