Kuldip Singh meest innovatieve leider

THE INNOVATION MANAGER AWARDS 2019

Vught, 27 maart 2019 - Kuldip Singh heeft de jaarlijkse TIM Award gewonnen voor de meest innovatieve IT-leider van Nederland. De Director Digital & Data van Innogy won de prijs voor zijn technologie-gedreven inspanningen om de consument mee te krijgen in de energietransitie. Elastic kreeg de award voor de meest innovatieve technologieleverancier, terwijl Nutreco en Unisys samen het meest tot de verbeelding sprekende project realiseerden. Olisto werd het winnende ecosysteem, terwijl Optiply aanspraak maakte op de titel in de categorie New Kids.

Bij diverse winnaars en andere finalisten was sprake van een maatschappelijk en economisch relevant initiatief. Denk aan duurzamer gebruik van energie, een ethischer en milieuvriendelijke visvangst, betere informatie-uitwisseling tussen bedrijven, vraag- en aanbod bij elkaar brengen en schulden saneren. “Het tekent de toenemende bijdrage van technologie aan een betere en meer transparante maatschappij”, stelde juryvoorzitter Eric Wesselman (KPMG) tevreden vast. “Juist bedrijven die zich voegen naar de wensen en eisen van burgers en consumenten zullen daarvan profiteren. Dat doen ze bij voorkeur in samenwerkingsverbanden en ecosystemen van partners en leveranciers.”

The Innovation Manager Awards (kortweg TIM Awards) zijn een initiatief van ICT Media en CIO Magazine, bedoeld om innovatieve projecten te belonen en te stimuleren bij zowel leveranciers als afnemers op het gebied van IT. De prijzen worden elk jaar uitgereikt tijdens de sfeervolle CIO Dinershow in de Orangerie te ’s-Hertogenbosch. Ruim 200 IT-verantwoordelijken en bestuurders van toonaangevende Nederlandse en internationale IT-leveranciers waren getuige.

Leider
De award voor de meest innovatieve IT-leider ging naar Kuldip Singh, Director Digital & Data van Innogy. Zijn uitdaging is het aanjagen van duurzaam energiegebruik bij consumenten. Daartoe selecteerde hij kansrijke, innovatieve, technologie-gebaseerde initiatieven binnen de diverse landenorganisaties en pakte deze organisatiebreed op. Neem het AI-project Sunroof, waarbij consumenten op de website slechts hun postcode en huisnummer hoeven in te voeren, om te zien of hun huis geschikt is voor zonnepanelen. “Dat vraagt om bruggen bouwen, ecosystemen van partners ontwikkelen, fouten maken en successen vieren”, zegt hij zelf.

De jury was unaniem lovend: “Je krijgt letterlijk en figuurlijk energie van Kuldip Singh en zijn verhaal. Het mooie is ook dat hij bij Innogy kiest voor een combinatie van top-down en bottom-up leiderschap. Hij kiest een koers met de steun van het bestuur, en probeert vervolgens de landenorganisaties vanuit de basis mee te nemen. Zijn totale leiderschap maakt echt indruk.”

Alberto Prado, CTO en Head van Philips HealthWorks, oogstte lof voor zijn rol bij het aanjagen van innovatieve business-initiatieven. Hij zocht het daarbij vooral in de initiatieven waarbij de traditionele hardware en producten zich ontwikkelen naar services richting consument en eindgebruiker. Alberto Prado stond mede aan de basis van Philips Healthworks: een interne incubator en accelerator van interne ventures. Daarbij wordt samenwerking gezocht met ecosysteempartners en interne en externe startups en scale-ups. Zo ontwikkelt hij continu nieuwe initiatieven en businessmodellen.

Ecosysteem
De TIM Award voor het meest innovatieve ecosysteem is bedoeld voor meerdere partijen die de gezamenlijk iets innovatiefs tot stand brengen. Winnaar dit jaar is Olisto, dat producten en diensten van uiteenlopende aard met elkaar kan verbinden, waardoor deze over de keten kunnen samenwerken. Op het open platform kunnen bedrijven zelf inhaken. De technologie maakt het mogelijk om uiteenlopende bedrijven simpel met elkaar te laten samenwerken.

Met name de enorme praktische en economische potentie sprak aan. “De mogelijkheden zijn eindeloos als je alle mogelijke diensten en devices met elkaar kunt connecteren. Een mooi, technisch gedreven initiatief, dat kan uitgroeien tot iets heel groots”, aldus de jury. Ook het persoonlijke leider- en ondernemerschap van oprichter Arjen Noorbergen, die tevens aan de basis stond van Eneco’s slimme thermostaat Toon, maakte indruk.

Vermeldenswaard zijn in deze categorie Bringway, iSHARE en KPN New Business. Zij staan respectievelijk voor een platform dat betrokken partijen rondom schuldhulpverlening verenigt, een afsprakenstelsel voor data-uitwisseling in de transportsector, en een decentrale marktplaats voor bouw en onderhoudswerkzaamheden.

Leverancier
Bij de uitverkiezing van de meest innovatieve IT-leverancier sprong Elastic het meest in het oog. Dit bedrijf is wereldleider op het gebied van zoektechnologie voor mobiele devices en websites. Daarbij draait in de basis om een slim algoritme dat relevante resultaten oplevert, in combinatie met technologie die zoekopdrachten indexeert en zichzelf op basis daarvan telkens verbetert. “Iedereen die een search-use case heeft en geen Elastic gebruikt, moet zichzelf eens vragen gaan stellen”, aldus Arno van Driel van Elastic. “We zitten onder de motorkap bij de bekende websites van banken, winkels en populaire apps.”

De jury was zeer onder de indruk: “Een geweldige oplossing met het mondiale marktleiderschap als bewezen resultaat. Onmiskenbaar het bedrijf met de meeste impact in deze categorie.” Belangrijke concurrenten in deze categorie waren MondoBrain, met z’n zogenoemde ‘augmented intelligence’ waarmee medewerkers op basis van inzicht en transparantie beter beslissingen kunnen nemen, en Celonis: cloudgebaseerde proces-mining voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen.

Project
De samenwerking tussen Unisys en Nutreco werd uitgeroepen tot meest innovatieve project. Hierbij draait het om een combinatie van technologieën die moet leiden tot een meer duurzame visvangst. In het kader van het duurzaamheidsinitiatief SeaBOS (Seafood Business for Ocean Stewardship) worden vissersboten uitgerust met apparatuur waarmee wereldwijd te herleiden is welke route is afgelegd en of er niet in beschermde gebieden is gevist. Bovendien kan door informatie over de bemanning eventuele slavernij worden tegengegaan. “Het mooiste zou zijn als de technologie wordt voorgeschreven in de wet- en regelgeving”, vertelde Hans Hols, business-IT-manager bij Nutreco. “Vooralsnog tonen we aan dat het werkt.”

De jury sprak van een ultiem duurzaam project, waarbij met behulp van technologie de positie van Nutreco wordt verstevigd. “Zeker gezien de groeiende aandacht bij bedrijven en consumenten voor het milieu en ethisch handelen, vormt dit initiatief wellicht de ‘license to operate’ voor de nabije en verdere toekomst.”

Vivat Verzekeringen maakte in deze categorie indruk met Vigi: de mogelijkheid om spullen zoals een telefoon of een laptop on-demand voor een afgebakende periode te verzekeren. Een ander initiatief is de reisverzekering die ingaat wanneer je de grens passeert.

New Kids
De strijd om de TIM Award in de categorie New Kids ging dit jaar tussen Optiply, een op kunstmatige intelligentie gebaseerde forecasting en bevoorradingsoplossing in de cloud, en de sociale eet-app Nibblr. Hoewel beide interessant streek eerstgenoemde met de eer. “Door interne data te vergelijken met externe gegevens kunnen inkoopbeslissingen grotendeels worden geautomatiseerd”, vertelde mede-operichter Wiebe Konter. “Wij zorgen dus voor de optimale deal”, voegde CTO Sander van den Broek hieraan toe.

Volgens de jury geldt ook Optiply als zeer veelbelovend. “Ze groeien snel, dus zijn kennelijk in staat om snel op te schalen. Het is één van de bedrijven die zich op termijn kan ontwikkelen tot nationale trots.” Tegenstrever Nibblr ging in deze categorie overigens niet met lege handen naar huis. Initiatiefnemer Yannick Kampschoer ontving uit handen van horeca-ondernemer Bob Hutten een aanmoedigingsprijs voor de sociale en duurzame aspecten van gezamenlijk eten. Ook mooi was The Cue, dat gebruikers van Office 365 via gamification helpt dit pakket zo goed mogelijk te gebruiken.

Jury
De jury van de TIM Awards bestond dit jaar uit: Eric Wesselman, juryvoorzitter en binnen KPMG verantwoordelijk voor de Digital Transformation Practice; Han Gerrits, partner KPMG Innovation Factory en verbonden aan de Vrije Universiteit; Ben van der Burg, commercieel directeur Triple en presentator bij BNR; Teun van der Vorm, CIO bij ANWB; Tjibbe van der Zeeuw, managing partner bij Squadra; Hotze Zijlstra, onafhankelijk journalist; en Rob Beijleveld, CEO ICT Media.

- Einde persbericht -

Voor meer informatie: