www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.EVENTIVE.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Red Hat maakt resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2019 bekend

• Omzet vierde kwartaal $879 miljoen, 14% meer dan het voorgaande jaar of 17% in constante valuta; omzet boekjaar 2019 $3,4 miljard, 15 procent meer dan het voorgaande boekjaar of 16% in constante valuta
  • Omzet vierde kwartaal uit abonnementen voor applicatieontwikkeling-gerelateerde en andere opkomende technologieën $225 miljoen, 30% hoger dan het voorgaande jaar, of 34% in constante valuta; omzet boekjaar 2019 uit abonnementen voor applicatieontwikkeling-gerelateerde en andere opkomende technologieën $816 miljoen, 31% hoger dan het voorgaande jaar, of 32% in constante valuta
  • Omzet vierde kwartaal uit trainingen en diensten $105 miljoen, 18% meer dan het voorgaande jaar, of 23% in constante valuta; omzet boekjaar 2019 uit trainingen en diensten $413 miljoen, 19% meer dan het voorgaande boekjaar, of 21% in constante valuta
  • Year-end deferred revenue balance $3,0 miljard, 15% meer dan het voorgaande jaar, of 18% in constante valuta;
Amsterdam, 26 maart 2019 – Red Hat, Inc. (NYSE: RHT), leverancier van opensourceoplossingen, heeft de resultaten bekend gemaakt van het vierde kwartaal en van boekjaar 2019, dat afliep op 28 februari 2019.

“Enterprise-organisaties blijven voor hybride cloudomgevingen kiezen, wat bijdraagt aan een sterke groei van de cloud-enabling technologieën van Red Hat,” zegt Jim Whitehurst, President en Chief Executive Officer van Red Hat. Ons totaal aantal klanten met actieve abonnementen die een waarde vertegenwoordigen van meer dan $5 miljoen steeg in boekjaar 2019 met 33 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Belangrijk voor die groei is ook het toenemende aantal Ansible- en OpenShift-klanten. Aan het einde van boekjaar 2019 bedragen die aantallen respectievelijk meer dan 1.300 en 1.000.”

“In boekjaar 2019 hebben we onze strategische relaties met grootzakelijke bedrijven verder versterkt. We zagen een jaar-op-jaargroei van 17 procent in het aantal deals met een waarde van meer dan $1 miljoen, ondanks het lagere aantal contractverlengingen in boekjaar 2019. Deze deals omvatten een brede adoptie van ons technologieportfolio, waarbij cross-selling tot 22 procent steeg ten opzichte van het voorgaande jaar,” zegt Eric Shander, Executive Vice President en Chief Financial Officer. “Bovendien bedroeg onze totale backlog $4,1 miljard, een stijging van 22 procent op jaarbasis. Dit is het derde achtereenvolgende jaar waarin de backlog met meer dan 20 procent op jaarbasis steeg, wat een verdere weerspiegeling is van het voortschrijdende momentum van ons bedrijf.

Omzet
De totale omzet in het vierde kwartaal was $879 miljoen, een toename van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder, of 17 procent op basis van constante valuta. De omzet afkomstig uit abonnementen in het vierde kwartaal bedraagt $774 miljoen, een toename van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder, of 16 procent op basis van constante valuta. De omzet uit abonnementen in het vierde kwartaal bedraagt 88 procent van de totale omzet.

De totale omzet in het boekjaar 2019 was $3,4 miljard, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder, of 16 procent op basis van constante valuta. De omzet afkomstig uit abonnementen in boekjaar bedraagt $2,9 miljard, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder, of 15 procent op basis van constante valuta. De omzet uit abonnementen in boekjaar 2019 bedraagt 88 procent van de totale omzet.

Abonnementen
De omzet uit abonnementen voor infrastructuur-gerelateerde oplossingen voor het kwartaal bedraagt $549 miljoen, een toename van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, en 10 procent op basis van constante valuta. De omzet uit applicatieontwikkeling-gerelateerde technologieën en andere nieuwe technologieën in het verslagkwartaal bedraagt $225 miljoen, een toename van 30 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en 34 procent op basis van constante valuta.

De omzet uit abonnementen voor infrastructuur gerelateerde oplossingen voor boekjaar 2019 bedraagt $2,1 miljard, een toename van 9 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar, en 10 procent op basis van constante valuta. De omzet uit applicatieontwikkeling gerelateerde technologieën en andere nieuwe technologieën in boekjaar 2019 bedraagt $816 miljoen, een toename van 31 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en 32 procent op basis van constante valuta.

Operating income
Het GAAP operating income voor het vierde kwartaal bedraagt $157 miljoen, een stijging van 18 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Na aanpassing van diverse vergoedingen en kosten bedraagt het non-GAAP operating income voor het vierde kwartaal $227 miljoen, 19 procent meer dan een jaar eerder. De GAAP operating marge bedraagt 17,8 procent en de non-GAAP operating marge 25,8%.

Het GAAP operating income voor boekjaar 2019 bedraagt $512 miljoen, een stijging van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Na aanpassing van diverse vergoedingen en kosten bedraagt het non-GAAP operating income voor boekjaar 2019 $795 miljoen, 13 procent meer dan een jaar eerder. De GAAP operating marge voor boekjaar bedraagt 15,2 procent en de non-GAAP operating marge 23,7%.

Net income
Het GAAP net income in het vierde kwartaal komt uit op $139 miljoen, of $0,75 per aandeel tegen een GAAP net loss van $12 miljoen, of $0,07 per aandeel in dezelfde periode een jaar eerder. (Het kwartaal van het vorige jaar omvatte een eenmalige belastinglast van $123 miljoen die is gerelateerd aan de Tax Cuts and Jobs Act (TJCA) die in december 2017 in wetgeving is omgezet.)

Na correctie voor diverse vergoedingen en kosten bedraagt het net income volgens de non-GAAP methode in het verslagkwartaal $214 miljoen, of $1,16 per aandeel tegen $168 miljoen, of $0,92 per aandeel in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Het GAAP net income in boekjaar 2019 komt uit op $434 miljoen, of $2,33 per aandeel tegen $262 miljoen, of $1,42 per aandeel in dezelfde periode een jaar eerder. (Het voorgaande boekjaar omvatte een eenmalige belastinglast van $123 miljoen die is gerelateerd aan de Taks Cuts and Jobs Act die in december 2017 in wetgeving is omgezet.)

Na correctie voor diverse vergoedingen en kosten bedraagt het net income volgens de non-GAAP methode in het boekjaar $679 miljoen, of $3,69 per aandeel tegen $544 miljoen, of $3,00 per aandeel in het voorgaande boekjaar.

Cash
De GAAP operating cash flow komt het vierde kwartaal uit op $397 miljoen, een toename van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. De GAAP operating cash flow komt voor boekjaar 2019 uit op $1,0 miljard, een toename van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale, cash equivalents en investeringen op 28 februari 2019 bedragen $2,4 miljard na het terugkopen van circa 900.000 aandelen die een waarde vertegenwoordigen van circa $413 miljoen. Het resterende saldo in de huidige repurchase authorization per 28 februari 2019 bedraagt ongeveer $737,2 miljoen.

Aan het einde van boekjaar 2019 bedroeg de total deferred revenue balance $3,0 miljard, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Over Red Hat, Inc.
Red Hat is 's werelds toonaangevende leverancier van opensourcesoftwareoplossingen voor bedrijven. Het gebruikt een communitygedreven benadering om betrouwbare en hoogwaardige Linux-, hybride cloud-, container- en Kubernetes-technologieën te leveren. Red Hat helpt klanten nieuwe en bestaande IT-toepassingen te integreren, cloud-native applicaties te ontwikkelen, te standaardiseren op hun toonaangevende besturingssysteem en complexe omgevingen te automatiseren, beveiligen en beheren. De bekroonde support-, training- en consultingdiensten maken van Red Hat een vertrouwde adviseur van de Fortune 500. Als een strategische partner voor cloudleveranciers, systeemintegrators, applicatie-leveranciers, klanten en opensourcecommunity's, helpt Red Hat organisaties zich voor te bereiden op de digitale toekomst.

Voor meer informatie voor de pers
Lubbers De Jong
Anke van Heerebeek