www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (2 jaar en 138 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Brancheorganisatie Cyberveilig Nederland bewijst bestaansrecht in eerste jaar

Cyberveilig Nederland bestaat een jaar en heeft al meerdere resultaten geboekt. Het initiatief van acht security-dienstverleners om de digitale weerbaarheid van Nederland en kwaliteit van de cybersecurity te vergroten, is uitgegroeid tot een branchevereniging met ruim 40 leden en diverse concrete wapenfeiten.

Wat begon met een achttal enthousiaste founding partners is inmiddels gegroeid tot een vereniging met ruim 40 leden (https://cyberveilignederland.nl/leden/) vanuit uiteenlopende takken in de cybersecurity-branche. Het brede draagvlak heeft geleid tot verschillende resultaten op zowel politiek als zakelijk vlak.

Resultaten
Cyberveilig Nederland is actief deelnemer in de Nationale Cyber Security Alliantie, die is ontstaan vanuit de Nationale Cyber Security Agenda. Ook heeft de vereniging input geleverd ten behoeve van de Defensie Cyber Strategie en zijn meerdere gesprekken met kamerleden gevoerd. Hier is niet alleen gesproken over de risico’s binnen het digitale domein, maar ook de kansen die een sterke cybersecurity sector in Nederland biedt.

Cyberveilig Nederland heeft het belang van cybersecurity nadrukkelijk op de kaart gezet. Dit heeft er mede toe geleid dat er financiering is gekomen voor een nationaal project waarin Cyberveilig Nederland met verschillende organisaties samenwerkt aan een risicomodel, certificering(en) en keurmerk voor de sector. Aan dit project, dat wordt geleid door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), wordt vanuit diverse leden een inhoudelijke bijdrage geleverd.

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) bracht in 2018 een nieuwe leidraad ‘Coordinated vulnerability disclosure’ uit, een beschermingsmethode waarbij ethical hackers worden ingezet om bedrijven te beschermen tegen cybercrime. Hierop volgend publiceerde Cyberveilig Nederland een stappenplan om organisaties te helpen om deze ‘coordinated vulnerability disclosure’ te implementeren en kwetsbaarheden in de eigen organisatie te vinden.

Het Ministerie van Economische Zaken heeft een beroep gedaan op de aanwezige kennis binnen de branchevereniging met het oog op onder andere het innovatieklimaat van de cybersecurity-sector. In nauwe samenwerking wordt onderzocht hoe het security-ecosysteem kan worden verbeterd tussen publieke, private en onderzoeksinstellingen.

Verder werken de leden samen om duidelijk te maken dat cybersecurity geen technisch probleem meer is, maar een business-vraagstuk, waarin IT-oplossingen samenkomen met bijvoorbeeld gedragsverandering, verzekeraars en producenten van IoT-apparatuur.

Actie ondernemen
Petra Oldengarm, directeur Cyberveilig Nederland: “Digitale weerbaarheid vergroot je niet door er alleen over te praten; er moet actie worden ondernomen. Naast de vele gesprekken hebben we diverse concrete acties ondernomen om bedrijven te helpen. De komende periode willen de focus leggen op vooral veel doen in plaats van alleen praten.”

“We mogen trots zijn op de resultaten in het eerste jaar. Als branchevereniging brengen we de leden samen en faciliteren we dat zij hun doelstellingen beter, sneller en makkelijker kunnen realiseren”, aldus Oldengarm. “We richten ons nu op verdere groei van de vereniging en verankering van onze standpunten bij overheden en de maatschappij als geheel, maar vooral op het toevoegen van waarde door concrete acties en resultaten. Nederland loopt qua digitale infrastructuur voorop, en daarmee zijn we ook gelijk een interessant doelwit. Security is noodzaak, maar biedt ook kansen. Die positieve kant willen we de komende tijd nog meer kracht bijzetten.”

Cyberveilig Nederland
Petra Oldengarm
info@cyberveilignederland.nl
06- 81485076
Laatste van Cyberveilig Nederland
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij

Brancheorganisatie Cyberveilig Nederland bewijst bestaansrecht in eerste jaar

Nederlandse bedrijfsleven gebaat bij hulp ethische hackers voor bescherming tegen cybercrime
Verstreken tijd: 2 jaar en 138 dagen
Cyberveilig Ne.. contact

Logo Cyberveilig Nederland

Cyberveilig Ne.. sociaal

Cyberveilig Ne.. tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.