www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlContentbureau
2475 volgers blijven op de hoogte!

KPN gaat Belcentrale onjuiste facturen terugbetalen

Belcentrale is een KPN Wholesale partner en neemt exclusief telefonie diensten bij KPN af. Bij onderzoek is gebleken dat KPN in ieder geval sinds 12 juli 2017 te veel in rekening heeft gebracht bij Belcentrale.

KPN betwist dat haar rekenmethode niet zou deugen. De zaak is aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en die heeft nu aan KPN een last onder dwangsom opgelegd.

De ACM is van mening dat KPN het geldende Marktanalysebesluit vaste en mobiel telefonie (‘het FTA-MTA-5 Besluit’) overtreedt. In dit besluit worden de tarieven vastgesteld die telefonieaanbieders elkaar in rekening mogen brengen voor het doorverbinden naar elkaars gebruikers. Door voor het routeren van IP-verkeer naar mobiele KPN-bestemmingen een toeslag te rekenen bovenop het in het Besluit vastgestelde tariefplafond handelt KPN in strijd met het besluit.

Naar aanleiding van deze last onder dwangsom past KPN de minuuttarieven voor de afhandeling van dit verkeer via de Premium Transit Connect Service aan met terugwerkende kracht tot 12 juli 2017. Als KPN dit niet doet, moeten zij 100.000 euro per dag betalen, oplopend tot maximaal een miljoen euro.

Belcentrale juicht de beslissing van de ACM toe. Ondanks dat KPN het verschuldigde bedrag betaalbaar moet stellen heeft ze aangegeven het niet eens te zijn met de beslissing en gaat in beroep.

De uitspraak van ACM is te vinden op : https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-legt-kpn-last-onder-dwangsom-op-voor-onterechte-toeslagen-0

Noot voor de redactie:

Als u het marktbesluit erop na wilt lezen kunt u dat vinden op de site van de Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Meer informatie de Autoriteit Consument & Markt (ACM)over vindt u op https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoriteit_Consument_en_Markt