www.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (2 jaar en 44 dagen geleden)
PR: Franssen Communicatie

Wibu-Systems: 30 jaar digitale beveiliging aan de bron

Karlsruhe, maart 2019 – Wibu-Systems bestaat 30 jaar en dat zal gedurende het jaar worden gevierd met het international netwerk van klanten en partners.

Begin 1989 maakte Intel zich op voor de introductie van de nieuwste microprocessor: de 80486DX. Dankzij de Super Video Graphics Array standaard (SVGA) kon de PC 16 kleuren op het beeldscherm weergeven. WordPerfect was de standaard tekstverwerker. Computer gamers wachtten met spanning op de eerste versie van het spel Prince of Persia. Voormalig filmacteur Ronald Reagan was president van de Verenigde Staten. In de landen achter het IJzeren Gordijn nam de onrust dramatische vormen aan; de vrijheid gloorde.

Revolutionaire ontwikkelingen met een kalmer verloop voltrokken zich in deze periode in de Duitse stad Karlsruhe. Terwijl softwarepiraterij nog in de kinderschoenen stond en gekraakte computerspelletjes op floppydisks werden uitgewisseld via de post, werkten twee studenten van het Instituut voor Technologie in Karlsruhe aan een DRM-systematiek (Digital Rights Management), vastgelegd in hardware (dongle). De jeugdige wetenschappers, Oliver Winzenried en Marcellus Buchheit, pasten moeilijk te kraken cryptografische sleutels toe. Hun noviteit noemden ze WibuBox. Dit basisidee resulteerde in een unieke set van software, hardware en cloudgebaseerde technologie die bescherming biedt tegen de gevaren van een digitale samenleving waarvan de maatschappij 30 jaar geleden de risico’s nog niet kon inschatten. Hoe beschermen we de onschatbare waarde van digitaal intellectueel eigendom (IP) nu digitale voorzieningen ons leven meer en meer beïnvloeden vanaf de applicaties op de desktops, laptops, tablets en smartphones tot aan de slimme fabrieken en de onmisbare communicatie-infrastructuren?

Al drie decennia lang blijft Wibu-Systems trouw aan zijn missie van het leveren van een perfect beschermingsmechanisme van digitale content en een volwaardig licentiebeheersysteem waarmee software ongeacht de vorm (on-premise, embedded, cloud) altijd te gelde is te maken. Daarmee is het leven van softwareuitgevers en makers van slimme apparaten een stuk simpeler en winstgevender geworden, terwijl gelijktijdig de veiligheid rond processen binnen bijvoorbeeld industriële ondernemingen of de gezondheidszorg is verbeterd. Vaak pakken die verbeteringen ook gunstig uit voor onze leefomgeving en voor de economie.

Technologische mijlpalen kenmerken de geschiedenis van Wibu-Systems. De introductie van tijd- en gebruikgebonden licentievormen boden in 1990 een veel verfijnder controlemechanisme over software dan voorheen gebruikelijk. Dongletechnologie is bij Wibu-Systems continue onderhevig geweest aan vernieuwingen met verschillende aansluitigen vanaf de parallelle (printer) poort tot aan de huidige CmStick voor USB Type-C ingangen.  Met een puur software gebaseerd licentiemanagementsysteem introduceerde het bedrijf een functioneel volwaardig alternatief voor de hardware georiënteerde beveiliging met dongles.  Daarnaast kwam er een stroom van innovatieve gepatenteerde ontwikkelingen los, zoals de SmartBind® technologie, de op het Kerckhoffs’ principe gebaseerde Blurry Box® encryptiemethode en de reeks beveiligingapplicaties, gericht op de industriële vernieuwingen in deze eeuw in het kader van Industrie 4.0 (Smart Industry).  CodeMeter Certificate Vault zorgt ervoor dat het uitgifteproces van digitale beveiligingcertificaten sterk is te vereenvoudigen. CmCloud brengt softwarebeveiling, gecombineerd met licentiemanagement naar de cloud. Daarnaast zijn CodeMeter dankzij de functies voor embedded en virtuele systemen steeds vaker terug te vinden in het IoT-domein. In feite is Wibu-Systems nu al voorbereid op de uitrol van de productlijn in de industriële wereld, die zelf nog maar net de eerste voorzichtige stapjes zet naar volledige digitale aansturing.

Ook na 30 jaar opereren in een markt niche, blijft Wibu-Systems trouw aan zijn uitgangsprincipe van beveiliging aan de bron: de softwarecode voor besturingsystemen en applicaties. Deelname aan diverse hacking wedstrijden tonen het succes van deze filosofie. Die zal verder voortleven in een nieuw te bouwen hoofdkantoor, gecombineerd met het Huis van IT-beveiliging in Karlsruhe.

Over Wibu-Systems
WIBU-SYSTEMS AG (WIBU®) met het hoofdkantoor in het Duitse Karlsruhe, is in 1989 opgericht door Oliver Winzenried en Marcellus Buchheit. De onderneming is een innovatieve marktleider op het gebied van beveiligingstechnologie voor mondiaal softwarelicentiebeheer. De brede reeks oplossingen van Wibu-Systems bieden een oplossing voor het afschermen van alle vormen van digitale content, inclusief intellectueel eigendom en software applicaties voor computer systemen, mobiele toepassingen, industriële automatiseringsoplossingen en cloud-diensten.  Wibu-Systems BV is een zelfstandige onderneming, gevestigd aan de Welbergweg 19, 7556 PE in Hengelo en staat onder leiding van Marcel Hartgerink. Via zijn bedrijf Identi-Holding BV is hij tevens eigenaar van Wibu-Systems Ltd en de overige bedrijven, verantwoordelijk voor de activiteiten in België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Portugal en Spanje,

Voor meer informatie: www.wibu-systems.nl, tel.: 074 7501495

Foto:

Oliver Winzenried (links) and Marcellus Buchheit, staan aan het roer van een nog steeds pionierende organisatie: “Toen we begonnen, was er geen internet. We wisten niet wat de toekomst brengen zou, maar we waren wel overtuigd dat door de digitale ontwikkelingen beveiliging een hoge prioriteit zou krijgen. Nu het Internet of Things realiteit begint te worden, zien we dat onze missie aanslaat en dankzij onze medewerkers en gebruikers steeds vaker in praktijk wordt gebracht.”

Laatste van WIBU-SYSTEMS
CodeMeter voegt ’native’ ondersteuning toe aan Python code

CmCloudContainer: softwarelicenties direct online beschikbaar door koppeling aan ERP of e-commerce systeem

CodeMeter en Apple M1 chip: topprestaties en bewezen betrouwbaarheid
Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Resultaten Unit4 Q1 opgestuwd na groei-investering door TA Associates van meer dan 2 miljard dollar

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

Nieuw onderzoek biedt inzicht in belangrijkste oorzaken burn-outs onder zorgpersoneel

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering

Arrow Electronics breidt ArrowSphere uit met Bitdefender MSP-portfolio voor cyberbeveiliging

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Dell Technologies: Betere prestaties en meer automatisering voor Dell EMC PowerStore-gamma

Gezichtsverificatie iProov geselecteerd door itsme om wereldwijde groei te ondersteunen

Maandalert Woningmarkt | april 2021, Blijvende prijsstijgingen op de woningmarkt

TIE Kinetix helpt Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de volgende stap te maken met e-procurement
BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

Ivanti introduceert Neurons voor ITSM en ITAM om Everywhere Workplace mogelijk te maken

Zoom stelt $100 miljoen beschikbaar voor ontwikkelaars Zoom Apps

Updates voor Jamf Parent en Jamf Teacher ondersteunen online, hybride en fysiek onderwijs

Rick Schouten wordt Head of Finance BPSOLUTIONS

PayIBAN innoveert met aanbieden van iDEAL en Incassomachtigen zonder transactiekosten

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub

Earth Day: duurzaamheid begint bij de fabrikant volgens Lexmark

KnowBe4-rapport laat zien dat we slimmer worden in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails

JOGO haalt €2 miljoen op voor innovatief ontwikkelingsplatform voor voetbaltalent
Verstreken tijd: 2 jaar en 44 dagen

Logo Franssen Communicatie
WIBU-SYSTEMS contact

Logo WIBU-SYSTEMS

info@wibu-systems.nl
  www.wibu-systems.nl
WIBU-SYSTEMS sociaal

WIBU-SYSTEMS tweets

Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis