www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.LVTPR.com
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

Bijna helft van kantoorwerkers heeft toegang tot meer data dan nodig

Gevoelige data voor het oprapen door teveel toegangsrechten en spook-medewerkers

Bedrijven zijn nog slecht in staat om cruciale data af te schermen, aangezien bijna de helft van de medewerkers toegang heeft tot gevoelige informatie, ongeacht of ze het nodig hebben bij hun dagelijkse werkzaamheden. Dat blijkt uit Engels onderzoek van CyberArk.

Bijna de helft (48 procent) heeft toegang tot financiële documenten, en 46 procent tot vertrouwelijke HR-gegevens. Daarnaast heeft net geen derde (29 procent) toegang tot de zakelijke bankrekening en 37 procent kon bij research en development plannen en blauwdrukken voor nieuwe producten en services. Hoewel het onderzoek in de Engelse markt is uitgevoerd, kunnen volgens security-experts uit andere landen de cijfers goed worden doorgetrokken naar de rest van Europa.

Spook-medewerkers
Bij vrijwel elk grootschalige digitale inbraak bleek diefstal van inloggegevens de meest gebruikte en meest effectieve route naar een geslaagde aanval. Een lakse houding richting het beschermen van waardevolle privileged account kan het risico op zo’n aanval vergroten of leiden tot een datalek als werknemer-gegevens worden buitgemaakt. Het beschermen van inloggegevens is dus van belang, maar veel bedrijven blijken tekort te schieten hierin. Zo is vooral de spookmedewerker een probleem: voormalige collega’s die het bedrijf verlaten en nog in het bezit zijn van werkende inlogs tot bijvoorbeeld interne servers, financiële systemen en HR-databases, buiten het zicht van security-medewerkers om.

Deze spookmedewerkers vormen een serieus risico. Niet alleen omdat mogelijk wegen open blijven staan naar applicaties, tools en data en zo een gemakkelijker doelwit vormen voor cybercrime, maar ook omdat oud-medewerkers die op een onplezierige manier weg zijn gegaan of bij een concurrent terecht zijn gekomen schade kunnen aanrichten.

Rich Turner, VP EMEA at CyberArk: “De uitkomsten van het onderzoek zijn tekenend voor de investeringen die bedrijven doen in security. We blijven geld spenderen om de buitengrenzen van het netwerk te beschermen, terwijl we er vanuit moeten gaan dat aanvallers al binnen zijn en moeten voorkomen dat ze bij waardevolle systemen en gegevens kunnen.”

Meer bewustzijn, maar nog steeds risico’s
De studie toont ook positieve ontwikkelingen: medewerkers zijn meer en meer bewust van de risico’s. Zo’n 79 procent stelt dat ze het openen van kwaadaardige bijlagen eerlijk zouden melden bij IT, terwijl 75 procent van zich laat horen als de communicatie over beveiligingsmaatregelen niet helder is. Deze grotere betrokkenheid is terug te zien in het vertrouwen in IT-teams: 74 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat het security-team van het bedrijf effectief voor bescherming zorgt.

Dit vertrouwen zorgt echter ook voor een schijnbare tegenstelling, want veel medewerkers passen de beveiligingsmaatregelen slecht toe. Meer dan de helft (54 procent) zou niet toegeven als ze hun inloggegevens uitlenen aan een collega, en 45 procent downloadt ongeautoriseerde apps op bedrijfsapparatuur zonder IT in te lichten.

Deze ontwikkelingen vertalen zich ook in de inzet van nieuwe technologie. bij 19 procent van de ondervraagde bedrijven wordt geëxperimenteerd met biometrische beveiligingsmaatregelen zoals vingerafdruk- en irisscans en het gebruik van microchips. Ondanks deze nieuwe technologie blijft het lastig om nieuwe platformen te beveiligen zoals allerlei smart devices die op de werkvloer verschijnen.

Turner: “Of het nu gaat om de laatste wearable of een HR-systeem dat al jaren draait; beheer van accountgegevens blijft cruciaal. Toegangsrechten moeten beter beveiligd worden, waarbij gebruikers tegen zichzelf worden beschermd om niet per ongeluk in de fout te gaan, en de risico’s op een bewuste aanval verkleind wordt. Het aantal mogelijke ingangen moet zo klein mogelijk zijn.”

Over CyberArk
CyberArk is het enige security-bedrijf dat gericht is op de meest geavanceerde internetbedreigingen: degene die gericht zijn op het gebruik van privileged accounts om het hart van de onderneming te raken. CyberArk wil aanvallen platleggen voordat ze bedrijven platleggen. Hiertoe beschermen ze bedrijven proactief, voordat aanvallen onherstelbare schade aanrichten. Het bedrijf mag bijna de helft van de Fortune 100 tot de klanten rekenen, waarvoor het gegevens, infrastructuren en applicaties beschermt. Het hoofdkantoor staat in in Petach Tikvah, Israël en er zijn andere kantoren in de VS, EMEA, Azië en Japan.

Voor meer informatie, bekijk de site www.cyberark.com en volg ons op Twitter @CyberArk en op Facebook https://www.facebook.com/CyberArk.
Laatste van CyberArk
CyberArk ontdekt lek in Microsoft’s login-systeem

CyberArk start community voor discussie over open source, DevOps en security

CyberArk behaalt internationale Common Criteria certificering voor privileged access beveiliging
Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3
Qualys maakt nieuwe Vulnerability Management-oplossing VMDR® klaar voor brede beschikbaarheid medio maart

Boomi lanceert nieuwe Integration Center of Excellence service

Databricks versnelt de opzet van data lakehouses met Databricks Ingest

Onderzoek: zorgen rond security remmen adoptie public cloud

IntraData vernieuwt huisstijl en website

Mkb verspilt tijd en geld met omslachtige facturatie

Unisys breidt beveiliging uit naar containeromgevingen en Kubernetes met Stealth® 5.0 Software

LogRhythm voor achtste achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot leider in Gartner’s Magic Quadrant for Security Information and Event Management

Meer beveiligingslekken in 2019 ondanks toename security-uitgaven
CyberArk contact

Logo CyberArk

+31 20 767 1925
  www.cyberark.com
CyberArk sociaal

CyberArk tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Visma

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauContentbureau