www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Mismatches op managementniveau aderlating voor Nederlands bedrijfsleven

Kosten voor mismatch gemiddeld geschat op bijna anderhalve ton

Roosendaal, 27 februari 2019 – Nederlandse bedrijven zijn vaak niet succesvol bij het aantrekken van de belangrijkste personeelsleden van het bedrijf: de managers. De meeste directeuren en HR-managers hebben geen idee wat een mismatch precies kost (58%), terwijl bij acht op de tien bedrijven weleens sprake is geweest van een nieuwe top manager die niet goed functioneerde binnen zijn/haar functie in de organisatie; een mismatch (79%). De respondenten die wel een idee van de kosten van zo’n mismatch hebben, schatten deze op een gemiddelde van bijna anderhalve ton. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard onder Nederlanders Nederlandse HR en algemeen managers in opdracht van executive search bureau GrassGreener Europe.

Het Brabantse GrassGreener Europe deed onderzoek onder ruim 300 respondenten die (mede-)verantwoordelijk of eindbeslissend zijn voor personeelszaken, HRM en/of algemeen management binnen bedrijven groter dan honderd medewerkers. De uitkomsten van het onderzoek zijn verontrustend te noemen gezien de war on talent die de komende drie jaar alleen maar verder zal uitbarsten. Een meerderheid van de HR en algemeen managers (57%) verwacht dat de komende 3 jaar het door de aantrekkende arbeidsmarkt steeds lastiger wordt om goede managers aan te trekken.

Mismatches
Respondenten werd gevraagd of het binnen hun bedrijf weleens voorgekomen is dat een nieuwe manager (hoger management) niet voldoende goed functioneerde binnen zijn/haar functie in de organisatie (een mismatch). Bijna tachtig procent van de respondenten gaf aan dat dit weleens het geval was (79%). Naast het feit dat bij acht op de tien bedrijven weleens sprake is geweest van een mismatch op het niveau van hoger management, blijkt ook dat het relatief lang duurt eer het duidelijk is dat er sprake is van een mismatch. In 43% van de gevallen duurt het 3 tot 6 maanden eer er sprake is van een mismatch. In 35% van de gevallen is het zelfs pas na 6 maanden of langer duidelijk.

Kostenpost
Hoeveel een mismatch een bedrijf kost is vaak niet bekend bij (mede-)beslissers en eindverantwoordelijken van HR en algemeen management. Te denken valt aan directe kosten (zoals salaris en de kosten voor het afkopen van het salaris) en indirecte kosten (zoals het slecht functioneren van het team en de tijd om nieuwe kandidaat te vinden). Een meerderheid kon geen schatting geven van de kosten die een mismatch met zich meebrengt (58%). De overige respondenten gaven een gemiddelde schatting van bijna 1,5 ton (€147.280).

Soft skills
Respondenten werd ook gevraagd om welke reden(en) de laatste ‘gemismatchte manager’ het bedrijf verliet. Naast de hard skills van de manager, zijn ook de soft skills hierbij van doorslaggevend belang. Voor bijna drie op de tien bleek de mismatch (ook) uit een persoonlijke mismatch met de directie waaronder de nieuwe manager werkzaam was (30%) en/of een persoonlijke mismatch met het team waar hij/zij deel van uit maakte (29%). Opvallend is het dat de emotionele intelligentie (EQ) van de manager vaker van enig belang (27%) werd geacht voor zijn/haar vertrek dan het IQ (slechts 9%). Dit is opmerkelijk, want bij een assessment komt met name het IQ juist aan bod.

Eli Barenholz, oprichter en directeur van GrassGreener Europe: “Bij het vinden van een nieuwe manager is het zeer belangrijk ook te kijken naar de firing critera, zoals het EQ en de persoonlijkheid van de kandidaat; de aptitude. Deze bestaat onder meer uit het vermogen om samen te werken, zelfkennis en het empathisch vermogen. De hiring criteria, zoals de werkervaring, het IQ en de hard skill (kennis en kunde) zouden in principe geen reden mogen zijn voor een mismatch, omdat deze vooraf als bekend geacht mogen worden.”

##

Over GrassGreener Europe
Het in Roosendaal gevestigde GrassGreener Europe (GGE) zoekt, en vindt, managers en executives wereldwijd en in diverse sectoren. GGE maakt gebruik van een disruptieve recruitmentstrategie. Deze bestaat uit een innovatieve combinatie van recruitment methodologie en technologie, samen de BarHeim-Methode geheten. Deze methode wordt ingezet voor zowel vaste als interim managers. GrassGreener Europe is opgericht in 1998 door Eli Barenholz en Henriette Oppenheim. Tot 2014 werkten zij onder de naam Probus HCM en sindsdien voert het bedrijf de naam GrassGreener Europe. Bedrijven waar GrassGreener Europe de afgelopen jaren voor heeft gewerkt zijn onder meer: PostNL, KPN, Netafim, Voergroep Zuid, ICTZ, Tibco, Celanese, Telstar, Erasmus Ziekenhuis Rotterdam.Voor meer informatie, zie http://www.grassgreenereurope.com.

Voor meer informatie voor de pers:
Lubbers De Jong
Margreet Poolman