www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2500 volgers blijven op de hoogte!

Nederlanders uitermate positief over arbeidsmarkt

PageGroup Job Applicant Confidence Index Q4

Amsterdam, 5 februari 2019 – Nederlanders zijn nog nooit zo positief geweest over de arbeidsmarkt, zo blijkt uit de Q4 2018 editie van de PageGroup Job Applicant Confidence Index, die ieder kwartaal onder werkzoekenden het vertrouwen in de arbeidsmarkt meet en vergelijkt met dezelfde periode in het voorgaande jaar. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden is positief over de huidige arbeidsmarkt, en 81 procent verwacht dat hij de komende maanden zelfs nog verder verbetert. Dat is bijna 10 procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd. Ook de salarisverwachtingen zijn flink omhoog gegaan: vorig jaar verwachtte nog slechts 35 procent een beter salaris, nu is dat 43 procent. “We zouden kunnen concluderen dat werkgevers zich realiseren dat goede kandidaten schaars zijn en bijvoorbeeld de salarissen daarop hebben aangepast,” stelt Joost Fortuin, Managing Director van PageGroup. “Werknemers kunnen 2019 dus met vertrouwen tegemoetzien.”

Ook het vertrouwen in de economie is groot: 85 procent van de ondervraagden beoordeelt de huidige economische situatie als goed en 84 procent heeft positieve verwachtingen voor de economie in de komende zes maanden. “We zitten economisch in de lift en dat zorgt voor een bijzonder positieve stemming op de arbeidsmarkt,” zegt Fortuin. “Zo verwacht 57 procent van de Nederlandse werkzoekenden binnen drie maanden een baan gevonden te hebben en verwacht 46 procent het komende jaar een positieve carrièrestap te maken.”

Dit zorgt er volgens Fortuin wel voor dat werkgevers alles op alles moeten zetten om talent aan boord te halen – en te behouden: “Salaris is daarbij niet de belangrijkste factor: 34 procent van de mensen die op zijn naar een nieuwe baan, heeft de wens om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Opvallend is ook dat 24 procent behoefte heeft aan een beter ethisch beleid binnen de organisatie. Het is aan de werkgevers om hier een duidelijke invulling aan te geven en dat gebeurt nog lang niet altijd. De ontwikkelingsmogelijkheden waarmee bedrijven adverteren in hun vacatures zijn vaak louter gericht op het uitvoeren van de huidige functie, terwijl millennials veel meer een aanbod op maat verwachten en zich willen ontwikkelen als individu. Ook het ethische aspect van ondernemen wordt steeds belangrijker voor werknemers. Laat daarom duidelijk zien waar je staat als werkgever op het gebied van zaken als diversiteit en duurzaamheid . Als die verwachtingen uit elkaar lopen, dan gaan werknemers twijfelen.”

Over de Job Applicant Confidence Index
De Job Applicant Confidence Index meet ieder kwartaal hoe optimistisch werkzoekenden zijn over hun carrièreperspectief. Om dat vast te stellen worden sollicitanten in alle leeftijdsgroepen gevraagd naar hun mening over alle gebieden die invloed hebben op hun loopbaan.

Hoe positief zijn ze bijvoorbeeld over huidige arbeidsmarkt en de economie in het algemeen? Verwachten ze dat die binnenkort verbeteren? Denken ze binnen 3 maanden een baan te kunnen vinden? En hoe denken ze over hun eigen loopbaan? Verwachten ze binnen een jaar meer professionele vaardigheden te ontwikkelen? Of denken ze in de nabije toekomst een beter salaris te krijgen? Hoe positiever de ondervraagden op al deze deelvragen reageren, hoe hoger het algemene cijfer uitvalt.

Over PageGroup
PageGroup is in 1976 opgericht in Groot-Brittannië en is inmiddels één van ´s werelds bekendste en meest gerespecteerde werving- en selectiebureaus. PageGroup is actief in 36 landen en levert zowel op lokaal, regionaal als op wereldniveau recruitmentservices en carrièremogelijkheden. Page Personnel,Page ExecutiveenMichael Pagemaken deel uit vanPageGroup, dat sinds april 2001 op de London Stock Exchange (MPI) genoteerd staat.

Voor meer informatie of een interviewaanvraag kunt u contact opnemen met:
Pride PR
Gijs Roeloffzen
E: pagegroup@pridepr.nl
T: +31 71 568 0028
   Er zijn geen reacties, login om te reageren
Laatste van PageGroup
PageGroup organiseert evenement over vrouwen en leiderschap

Nederlanders uitermate positief over arbeidsmarkt

Kandidaten kunnen én moeten kritischer zijn naar werkgever
PageGroup contact

Logo Lightspeed

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl