Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (2 jaar en 25 dagen geleden)
PR: Marcommit

Werkgever wil rol spelen bij ongezonde levensstijl medewerker

Amersfoort, 5 februari 2019 – Wanneer een medewerker er een ongezonde levensstijl op na houdt, door overgewicht of bijvoorbeeld het gebruik van alcohol of sigaretten, ziet de werkgever voor zichzelf een rol weggelegd om de medewerker te stimuleren zichzelf een andere levensstijl aan te meten. 57 procent van de bestuurders geeft aan dat werken aan een gezonde levensstijl niet alleen de verantwoordelijkheid van de medewerker is, maar ook die van de werkgever. De verantwoordelijkheid vanuit de werkgever moet volgens ruim de helft van de bestuurders (55%) vooral gedragen worden door leidinggevenden. Dit blijkt uit het jaarlijkse HR Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet.

Liever geen bemoeienissen
Medewerkers zelf zien de verantwoordelijkheid vanuit de werkgever echter niet. Als het gaat om het gebruik van alcohol of roken, vindt 91 procent van de medewerkers dit volledig zijn eigen verantwoordelijkheid. Dit geldt ook voor overgewicht. De medewerker vindt zwaarlijvigheid een verantwoordelijkheid van zichzelf (86%) en heeft liever niet dat de werkgever zich hiermee bemoeit. Toch blijkt uit het onderzoek dat werkgevers de intentie hebben om de medewerkers op medisch gebied te ondersteunen. De helft van de werkgevers (52%) biedt de medewerkers namelijk proactief een preventief medisch onderzoek (PMO) aan om de gezondheid in de gaten te houden.

Peter Kuijt, Kennismanager Talent Management bij Visma | Raet: “Het is allereerst belangrijk om een scheiding te maken tussen bemoeienis en interesse. Werkgevers investeren veel om het welzijn op de werkvloer te stimuleren, denk bijvoorbeeld aan fruit op de werkvloer en zit-sta bureaus. Dit draagt bij aan de vermindering van het verzuim binnen organisaties. Interesse en meer aandacht voor vitaliteit op de werkvloer is niet verkeerd. De werkgever moet zich echter wel beseffen dat hij niet volledig verantwoordelijk is. Bemoeienis is niet gewenst, maar de werkgever kan met bepaalde tools de medewerker wel motiveren om iets aan zijn gezondheid te doen. Zo zijn er platformen beschikbaar die medewerkers stimuleren een gezonde levensstijl te creëren. Dit bevordert enerzijds de productiviteit van de medewerker en aan de andere kant gaat hij vitaler door het leven. Zo ontstaat voor zowel medewerker als werkgever een win-win situatie.”

Jaarlijks benchmarkonderzoek
De HR Benchmark is het jaarlijkse onderzoek van Visma | Raet naar actuele HR-trends in Nederland. Aan het onderzoek deden dit jaar 1.165 medewerkers, 413 leidinggevenden, 614 HR-professionals, 78 bestuurders en 257 zzp’ers mee uit verschillende branches. Dit jaar is het de elfde keer dat  het Benchmarkonderzoek werd uitgevoerd. Het onderzoek vond plaats in de periode van 23 juli tot en met 27 augustus 2018. De HR Benchmark 2019 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. De verschillende onderzoeksrapporten zijn te downloaden via: www.hrbenchmark2019.nl

Over Visma | Raet
Visma | Raet is marktleider in cloudoplossingen en daaraan gerelateerde services, met name op het gebied van HR-processen en salarisverwerking. Met haar software en services helpt Visma | Raet klanten om de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek te hebben. Visma | Raet en haar strategische partners bieden een geïntegreerd platform dat de waardeketen van haar klanten ondersteunt met relevante analytics en gebruikersbeheer. Gebruikers kunnen vanuit het Visma | Raet-platform op elk moment toegang krijgen tot de gewenste applicaties.

Visma | Raet is onderdeel van het Noorse Visma AS, marktleider in Scandinavië en behorend tot de top 10 van Europese business softwarehuizen. Visma AS heeft in totaal 800.000 klanten en 8.500 medewerkers. Kijk voor meer informatie op: www.raet.nl

Marcommit
Marlin Goethals
+31 (0)35-5822730
raet@marcommit.nl
Laatste van Visma | Raet
85 procent van (thuis)werkend Nederland wil het recht om zelf te bepalen vanuit waar er wordt gewerkt

Jeffrey Smit gestart als Director BPO Services bij Visma | Raet

Gedoe rondom werkgeversverklaring avondklok verleden tijd voor iedere werkgever dankzij Visma | Raet
Verstreken tijd: 2 jaar en 25 dagen

Logo Marcommit
Visma | Raet contact

Logo Visma | Raet

www.raet.nl
Visma | Raet sociaal

Visma | Raet tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys