www.LVTPR.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

4 op de 10 organisaties loopt risico door gebrek aan aandacht voor security

’s-Hertogenbosch, 4 februari 2019 – Bij ruim 35 procent van de SAP-gebruikende organisaties heeft security prioriteit op de IT-afdeling, maar schenkt de rest van het bedrijf er weinig aandacht aan. Er bestaan zelfs organisaties waar security binnen de hele organisatie, waaronder ook op de IT-afdeling, onvoldoende aandacht krijgt (3%). Dit blijkt uit trendonderzoek van de VNSG, Vereniging Nederlandstalige SAP gebruikers.

Het risico zit in de mens
De opkomst van nieuwe technologieën zoals machine learning, blockchain en IoT (Internet of Things) zorgen dat organisaties hard aan de slag zijn met innovatie. Tegelijkertijd vormen deze technieken een nieuwe ingang voor kwaadwillenden, mede doordat er nog niet voldoende kennis is binnen organisaties over deze technologieën en de bijbehorende security-risico’s. Interne bedrijfssystemen worden meer en meer met cloud-toepassingen geïntegreerd, waardoor ze verbonden zijn met het internet. De standaardmaatregelen moeten zo ingericht zijn dat indringers buiten de deur worden gehouden, maar door menselijke onzorgvuldigheid kunnen er gaten en kwetsbaarheden in de technologische infrastructuur ontstaan. Ruim zes op de tien organisaties (61%) begrijpt dit; bij hen krijgt security op zowel de IT-afdeling als binnen de hele organisatie aandacht.

De grootste uitdagingen
Security verdient een prominente plek op de agenda. Bij een goede inrichting van de security binnen organisaties komt veel kijken. Ruim de helft van de SAP-gebruikers (53%) ziet het beveiligen van data als de grootste uitdaging en door technologieën als IoT komt er meer data beschikbaar. Ook het bijhouden van wet- en regelgeving en het implementeren van de mogelijkheden die de softwareleverancier biedt worden als uitdagend ervaren, beide met twaalf procent.

Rob van der Marck, directeur bij de VNSG: “In de huidige storm van de digitale transformatie en de opkomst van innovatieve oplossingen met inzet van technologieën als artificial intelligence en machine learning, is security belangrijker dan ooit. Phishing, datalekken en ransomware zijn aan de orde van de dag. Het bewustzijn op het gebied van security groeit binnen organisaties, maar niet snel genoeg. Er worden wel degelijk maatregelen getroffen, maar organisaties willen ook voorkomen dat procedures te rigide worden en medewerkers worden belemmerd in hun werkzaamheden.”

Het onderzoeksrapport
Het trendonderzoek omvat zes onderwerpen: digitale transformatie, IoT, security, artificial intelligence en machine learning, blockchain en innovatie. Er zijn ruim 100 SAP-gebruikers ondervraagd omtrent deze onderwerpen. Het gehele onderzoeksrapport is te downloaden via de volgende link: http://info.vnsg.nl/vnsg-it-trends-onderzoek-0

Noot voor de redactie: bijgaand vindt u de grafiek voor publicatie.

Over de VNSG

De Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) is sinds 1988 hét platform voor alle SAP-gebruikers in het Nederlandse taalgebied. De VNSG ondersteunt gebruikers van SAP-software bij het verhogen van de toegevoegde waarde van deze software binnen hun organisatie. Enerzijds door het stimuleren en organiseren van kennisuitwisseling, anderzijds door het behartigen van de belangen van SAP-gebruikers richting de SAP-organisatie. De VNSG heeft 25 focusgroepen en diverse nieuwsbrieven. Ook worden er webinars, themadagen, bijeenkomsten en een jaarlijks congres georganiseerd. Wereldwijd is de VNSG de oudste SAP-gebruikersvereniging. Er zijn 750 organisaties met 9000 individuele leden aangesloten bij de VNSG. Meer informatie vind je op www.vnsg.nl.

Meer informatie:
Marcommit