www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2483 volgers blijven op de hoogte!
PR: Whizpr

Nationaal instituut voor subatomaire fysica kiest voor krachtige, door AMD EPYC-processor aangedreven Dell EMC PowerEdge R6415-servers

Efficiënte rekenkracht waarborgt snellere analyses en meer fundamenteel onderzoek

AmsterdamNikhef, het Nationaal instituut voor subatomaire fysica, heeft zijn datacenter uitgebreid met krachtige Dell EMC PowerEdge R6415-servers, die worden aangedreven door een AMD EYPC™-processor.

Het instituut, een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en vijf Nederlandse universiteiten*, doet onderzoek naar de elementaire bouwstenen van ons universum, hun onderlinge krachten en de structuur van ruimte en tijd. De 175 wetenschappers van Nikhef werken aan grote internationale experimenten, zoals de deeltjesversneller op CERN, de ‘Large Hadron Collider’. Deze projecten genereren enorme hoeveelheden ruwe data. De efficiënte verwerking en analyse van deze datastroom vereist enorme rekenkracht.

De medewerkers van Nikhef - theoretische en experimentele wetenschappers, engineers en instrumentmakers - zoeken antwoorden op de grote natuurkundige vragen van onze tijd. Op deze manier draagt het instituut bij aan de realisatie van technologieën en instrumenten voor de experimenten van morgen en de maatschappelijke toepassingen van overmorgen. Deeltjesfysica was bijvoorbeeld van belang voor de ontwikkeling van het internet, GPS- navigatie, geavanceerde sensortechnologie en medische beeldvormingstechnieken.

Tristan Suerink, ICT-architect bij Nikhef: “De datastromen die onze projecten genereren zijn enorm en zullen de komende jaren blijven groeien, in volume en complexiteit. Analyse en begrip van deze Petabytes aan data stellen zeer hoge eisen aan de rekencapaciteit van ons datacenter. In onze activiteiten is de beschikbaarheid van rekenkracht een cruciale factor. Het is een continue uitdaging om de CPU en het systeemontwerp van de servers in ons datacenter te optimaliseren. Daarom zoeken we steeds naar de meest efficiënte rekenkracht met de beste verhouding van performance en budget. Het innovatieve ontwerp van de Dell EMC PowerEdge R6415-servers met AMD EPYC™-processor sluit goed aan bij onze behoeften. De combinatie van de krachtige AMD EYPC™-processoren en de no-nonsense support van Dell EMC biedt de pure rekenkracht die onze wetenschappers verwachten. Op die manier kunnen we onze internationale positie verder versterken.”

Nikhef is pionier op het gebied van de optimalisatie van datacenters en rekenkracht. De organisatie heeft ruime datacenterkennis en -ervaring. Dell EMC bood Nikhef in een vroeg stadium toegang tot een demo-unit om de nieuwe servers uitvoerig te testen en stroomlijnen. Een single socket server met de EYPC™-architectuur en 32 cores bood de beste prijs/prestatieverhouding. De keuze voor single socket waarborgt dat alle rekencapaciteit van de servers ook daadwerkelijk voor data-analyses beschikbaar is. Deze aanpak is tot 20 procent efficiënter dan dual socket systemen. Suerink: “Meer effectieve rekenkracht betekent dat de wetenschappers sneller kunnen analyseren en uiteindelijk meer onderzoek kunnen doen.”

*Universiteiten die in het samenwerkingsverband zitten: Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht en Vrije Universiteit Amsterdam.

Over Dell EMC
Dell EMC maakt onderdeel uit van Dell Technologies, en stelt organisaties in staat hun datacenter te moderniseren, automatiseren en transformeren middels een converged infrastructuur, servers, storage en databeschermingstechnologie. Dit zorgt voor een betrouwbare fundering voor bedrijven om hun IT te transformeren op basis van een hybrid cloud en hun business te transformeren met de inzet van cloud-native applicaties en big data-oplossingen. Dell EMC bedient klanten in 180 landen, inclusief 98 procent van de Fortune 500, met het meest uitgebreide en innovatieve portfolio van edge tot core tot cloud.

Dell EMC
Marcel van der Geld
T. 06 30 02 32 81
E. marcel.geld(at)dell.com

Whizpr
Paul Maris / Winnie Silvertand
E. dell(at)whizpr.nl
Laatste van Dell EMC
Dell EMC verbetert zijn server-portfolio

Veel organisaties slagen er niet in waardevolle gegevens voldoende te beschermen, blijkt uit nieuw Dell EMC-onderzoek

Dell EMC breidt Data Protection-mogelijkheden uit voor betere bescherming en optimaal beheer van data in een multi-cloud-wereld
Dell EMC contact

Logo Dell EMC

www.dellemc.com/nl-nl
Dell EMC sociaal

Dell EMC tweets

Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo TenderApp
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Poly
Logo Cumulus Networks
Logo Eaton
Logo Competence Factory
Logo Ymor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl