Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (1 jaar en 163 dagen geleden)
PR: Magenta Communicatie

Mobiele netwerken momenteel te kwetsbaar

Drie dagen garantie beschikbaarheid bij stroomuitval is vereiste voor 5G-veiling

Mobiele netwerken moeten bij stroomuitval minimaal drie dagen in de lucht blijven. Die garantie moet opgenomen worden in het eisenpakket van de komende 5G frequentieveilingen “We zijn tegenwoordig volledig afhankelijk van mobiele netwerken. In de huidige praktijk vallen de netwerken al na 30 minuten tot 1 uur uit. Onacceptabel”, stelt BTG-voorzitter Eric Reij vanmiddag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in Sociëteit de Witte in Den Haag.

Reij vindt het daarbij vreemd dat de overheid zoveel geld vraagt voor deze veilingen. “Is het geen beter idee om de miljarden die hiermee zijn gemoeid, te steken in overlevingsmaatregelen om de mobiele infrastructuur operationeel te houden bij calamiteiten. Tenslotte wordt het satellietstation in het Friese Burum toch ook verplaatst naar het buitenland om de 3,5 GHZ-Frequentieband vrij te maken voor het supersnelle 5G-netwerk. Inleveren op onze nationale veiligheid of straks in een groot deel van Nederland geen 5G; beide zijn niet aan de orde!”

Goede indoordekking
Tijdens de goedbezochte Nieuwjaarsbijeenkomst van de BTG in Sociëteit de Witte in Den Haag pleitte voorzitter Reij verder voor het creëren van een fixed wireless alternatief voor glasvezelkabel. “In landen als de VS, Frankrijk, Oostenrijk en Finland biedt dit al een goed alternatief. Een goed alternatief kortom om de 5 miljoen adressen en de vele bedrijventerreinen die nog niet aan het snel internet gekoppeld zijn, te kunnen ontsluiten.”

Ook wees de voorzitter er tijdens zijn toespraak op, dat mede dankzij de inspanningen van BTG komende maand de standaardisatie van indoordekking (passive Das) klaar is voor consultatie. “Gebruikers zijn tot wel 80 procent van hun tijd in gebouwen, thuis of op het werk, blijkt uit onderzoek. Operators sturen echter met name op outdoor dekking en er zijn de nodige knelpunten rondom connectiviteit in gebouwen. De Europese normen voor energiezuinige gebouwen hebben een ongewenst bijeffect voor indoordekking. Dat geldt ook voor betere warmte-isolatie.”

BTG heeft in 2018 veel bereikt en gaat op de ingeslagen weg verder, stelt Reij. Zo is de ontwikkeling van het BTG Kennisinstituut in gang gezet en heeft BTG zich opgeworpen als pleitbezorger voor Smart Cities, onder meer door het koppelen van de eerste gemeente, Krimpen aan den IJssel, aan het internationale Smart Cities programma van de United Nations.

“De rol van ICT/Telecom groeit nog steeds met de dag en is tegenwoordig een essentiële factor voor zakelijk succes geworden. Ook in 2019 staat BTG als Vereniging, met de Innovatie BV en onze Service organisatie TGG voor u klaar, om samen met u allen te bouwen aan het succes van onze ICT-structuur. “BTG building bridges”, betekent samen elkaar versterken binnen de digitale connectiviteit.”

Over BTG
Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) behartigt sinds 1986 de belangen van Nederlandse bedrijven en instellingen die op grote schaal gebruikmaken van bedrijfscommunicatie. BTG organiseert hiertoe netwerkbijeenkomsten, waarbij het delen van kennis en ervaring centraal staat. BTG vertegenwoordigt haar leden bij binnen- en buitenlandse toezichthouders. De vereniging telt ruim 180 leden binnen zowel het bedrijfsleven als de overheid.

Meer informatie over dit persbericht en fotomateriaal
Arianne Rutgers (Verenigingsbureau BTG), ariannerutgers@btg.org, 0348-495045
Petra Claessen (Managing Director & New Business BTG), petraclaessen@btg.org
Laatste van BTG
Hub gaat lantaarnpaal vervangen in Smart City

BTG zet de toon voor gerichte ICT-ontwikkeling

BTG introduceert TGG/BTG ICT Development index; 40 procent organisaties gaat komend jaar aanzienlijk meer investeren in ICT
Verstreken tijd: 1 jaar en 163 dagen
BTG contact

Logo BTG

www.btg.org
BTG sociaal

BTG tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise