www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau
2478 volgers blijven op de hoogte!

E-commercesector verenigt zich om CO2-impact te verminderen

Met succes hebben e-commercebedrijven in Nederland het afgelopen jaar gewerkt aan de rekentool Bewust Bezorgd. Met Bewust Bezorgd kunnen webwinkels precies inzien wat de CO2-impact van de pakketbezorging is en welk effect reductie-maatregelen hebben. De e-commercesector heeft zich ten doel gesteld de CO2-uitstoot van de logistieke operatie in 2025 met de helft te reduceren ten opzichte van 2018. De rekentool wordt vandaag op de Webwinkel Vakdagen gepresenteerd aan de e-commercesector, waarna bedrijven zich kunnen inschrijven voor deelname aan Bewust Bezorgd.

Het rekenmodel Bewust Bezorgd is door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met grote online winkels als bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic. De webwinkels en vervoerders hebben een jaar lang getest, verbeterd en doorontwikkeld. De tool is nu klaar voor implementatie.

“We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.”

Werken aan duurzaamheid
De e-commercesector heeft het afgelopen jaar grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Om enkele voorbeelden uit te lichten:
  • OTTO is constant bezig om binnen de verschillende onderdelen van de logistieke keten de CO2-uitstoot te reduceren. De webwinkel wist processen aan te passen waardoor ze hun vrachtwagens nog effectiever beladen. Het resultaat is dat er op jaarbasis ruim 80 vrachtwagens minder de weg op hoeven.
  • Coolblue bezorgt zo veel mogelijk pakketjes op de fiets. Eind 2018 werd 60% van alle pakketjes in grote steden op de fiets bezorgd.
  • PostNL heeft de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen en vervangt stapsgewijs bestelbussen door elektrische voertuigen. Op basis van kilometers vervangen busvervoer heeft dat in 2018 een besparing van 314.500 kg CO2 opgeleverd.
  • Wehkamp is continu op zoek naar nieuwe manieren van duurzamere distributie. Daarom zijn ze samen met DHL en Fietskoeriers.nl met bezorging op de fiets gestart. Ook kunnen klanten van Picnic hun wehkamp-retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. Bovendien worden de wehkamp-pakketjes op maat ingesneden. Dit scheelt ruimte tijdens het vervoer, en dus CO2-uitstoot.
  • DHL ontwikkelde de Parcycle en de Cubicycle: cargobikes die vanuit cityhubs opereren. Inmiddels rijden er 300 elektrische bestelwagens uit eigen fabriek.
  • Het fulfilmentcenter van bol.com in Waalwijk is al volledig klimaatneutraal en bol.com voert continu innovaties door die verpakkingsmateriaal en lucht in pakketjes reduceren. Zo wordt de CO2-uitstoot per pakket steeds verder teruggebracht.
Ed Nijpels: e-commercesector voorbeeld voor anderen
Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken, zodat er voldaan kan worden aan de klimaatdoelstellingen zoals opgesteld in het klimaatakkoord. Voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels ziet in de e-commercesector een voorbeeld voor andere sectoren: “Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren om te verduurzamen. Mooi om te zien dat in de sector innovatie en verduurzaming hand in hand gaan.”

Noot voor de pers
Woordvoerder
Wijnand Jongen
Directeur Thuiswinkel.org
Telnr.: 06 558 769 68
E-mail: wijnandjongen@thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20
6717 LT EDE
Telnr.:0318 64 85 75
thuiswinkel.org

Woordvoerder namens Coolblue
Ottelien van Pelt (pers@coolblue.nl)

Woordvoerder namens wehkamp
Jennita van Herrikhuijzen (jvherrikhuijzen@wehkamp.nl)

Woordvoerder namens Otto
Sander Trum (Sander.Trum@ottobv.nl)

Woordvoerder namens bol.com
Roos Franssen (rfranssen@bol.com)

Woordvoerders namens PostNL
pers@postnl.nl

Het Bewust Bezorgd-rekenmodel berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen bedrijven direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen. Dit rekenmodel is gebaseerd op de BigMile (voorheen Lean & Green) Analytics-methode en voldoet aan Europese normen.

Presentatie Bewust Bezorgd: woensdag 23 januari om 14.00 uur in Lezingenzaal 10 op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht.

Bekijk ook deze video over Bewust Bezorgd en check deze infographic met uitleg over hoe de tool precies werkt.

Over Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is hét inspirerende digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn. We bieden relevante en praktische oplossingen door belangenbehartiging, het Thuiswinkel Waarborg, het Thuiswinkel Zakelijk-keurmerk, kennis en onderzoek en de Thuiswinkel e-Academy.

Thuiswinkel.org heeftmeer dan 2.200 ledendie online producten en diensten aan consumenten verkopen.Onze leden realiseren samen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ict en software. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers.

Thuiswinkel.org heeft als doel het vertrouwen in online kopen te vergroten. We helpenonze leden verder met gratis juridisch advies, onderzoeken,ons netwerk en door kennisuitwisseling via het door Thuiswinkel.org opgerichte ShoppingTomorrow-platform. Daarnaast helpen wij door het leveren van handige tools voor de bedrijfsvoering. Via de Thuiswinkel e-Academy helpen we medewerkers van onze leden om betere vakmensen te worden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Om een vuist te kunnen maken op het gebied van wet- en regelgeving in Europa én te werken aan een positief ondernemersklimaat, heeft Thuiswinkel.org zich samen met zo’n 20 andere nationale belangenverenigingen verenigd in Ecommerce Europe. In Ecommerce Europe komen zij bij elkaar in een jonge, dynamische vereniging die opkomt voor de belangen van (web)winkels in héél Europa.
Eerder van Thuiswinkel.org
4 dec 2019 Sinterklaas bereidt zich goed voor op online aankopen

22 nov 2019 Black Friday helemaal ingeburgerd; 95% jongeren overweegt aankoop

19 nov 2019 Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Sensus Process Management
Logo 1DigitalNL
Logo Netprofiler
Logo NewChannel
Logo Company Connect
Logo Insight
Logo Relined Fiber Network
Logo Smile
Logo Erniesoft
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Knowliah
Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo Remain Software
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comContentbureau