www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 108 dagen geleden)

Tilburgse ICT-studenten tonen projecten in de volle breedte van het ICT-domein

Primeur voor Fontys Hogeschool ICT in Tilburg

Dinsdag 15 januari 2019 presenteerden 160 ICT-studenten van Fontys Hogeschool ICT in Tilburg hun eindproducten aan docenten, medestudenten en bedrijven.Fontys Hogeschool ICT op campus Stappegoor bruiste van de energie. Achter diverse standjes presenteerden de studenten enthousiast hun eindproducten, bestaande uit innovatieve oplossingen voor diverse vraagstukken uit het bedrijfsleven. Bijzonder aan deze eindoplevering was dat diverse disciplines gezamenlijk aan een project werkten voor bedrijven (Partners in Education) uit de regio. Allen in de volle breedte van het ICT-domein. Een primeur voor de hogeschool in Tilburg.

Multidisciplinaire groepen
Bij de opleiding HBO-ICT word je breed opgeleid. Zo maak je in het eerste jaar kennis met diverse disciplines (ICT & Software Engineering, ICT & Technology, ICT & Media Design en ICT & Business. Vanaf sept 2019 ook ICT & Infrastructure).Voor de eerste keer werden deze disciplines gemixt in een projectgroep, waardoor er een unieke samenwerking ontstond. Docent Thomas IJzendoorn licht toe: “Samenwerking is in de praktijk ontzettend moeilijk, daar lopen veel bedrijven tegenaan. Deze opdracht is een goede oefening, je hebt een veel bredere context, alle expertises zijn nodig om tot een geslaagd eindproduct te komen. Dat vergt goede communicatie en samenwerking. Je bent bezig met productontwikkeling, dat gaat verder dan je eigen vakgebied. Studenten verruimen hun blikveld en leren om zelf de professional te zijn en vragen te stellen. ”

Kijkje in de keuken bij bedrijven
Door te werken in multidisciplinaire groepen is er een betere aansluiting met het werkveld, immers, in het werkveld werken ook diverse disciplines samen. De opdrachtgevers zijn bedrijven uit de regio. Studenten krijgen dus echt de kans om een kijkje in de keuken te nemen. “Een groep heeft bijvoorbeeld een innovatie ontwikkeld voor De Efteling (via opdrachtgever Remoticon). Zijhebben onderzocht hoe de wachttijden en de routing door het park nog efficiënter kan. De studenten zijn daadwerkelijk in de Efteling geweest om dit te onderzoeken. Ze bedenken dus oplossingen voor echte problemen en opdrachtgevers,” aldus ICT & Media Design docent Pieter Dorst.

Van app tot interactieve muur
De studenten zijn ook enthousiast. Zo heeft student Meara Leentvaar Explorer ontwikkeld, een applicatie waar je je vakantiefoto’s kunt uploaden en zo “graden” kunt verdienen. Als je 360 graden hebt verdiend, dan kun je bij sportwinkel De Bever bij een interactieve muur een unieke code invullen en krijg je korting. Zo krijgt De Bever meer klanten in de winkel. "Ik had tijdens mijn MBO-opleiding al best wat ervaring met het werken voor een echte opdrachtgever. Ik vind het prettig dat dit op het HBO ook kan en wordt aangeboden,” aldus Meara.

En de opdrachtgevers? Die zijn ook tevreden. Zo heeft Leon Vink van Achmea een groep begeleid die bezig is geweest met drones om zo o.a. de schade bij kassen snel in kaart te brengen bij bijvoorbeeld een zware hagelbui.“Voor mij zijn ze geslaagd. Het is een leuk moment om jonge IT’ers een kijkje te geven op de werkvloer. Omgekeerd worden wij weer geïnspireerd door de studenten. Trots om nu al die stralende gezichten te zien.”
Laatste van Fontys Hogeschool ICT
Tilburgse onderwijsinstellingen slaan handen ineen voor ICT

ICT-student maakt 3D animatievideo voor neurochirurgie afdeling Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Tilburg

ICT In Practice: inkijk op de toekomst bij Fontys ICT InnovationLab