www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
2479 volgers blijven op de hoogte!

Meer huishoudens schrappen tv-abonnement, live tv blijft belangrijk

Houten, The Netherlands, 10 January 2019 - Ruim één op de tien huishoudens van Nederlandse twintigers heeft geen traditioneel tv-abonnement. Dat is twee maal zo hoog als in het gemiddelde Nederlandse huishouden. Sinds drie kwartalen is er een versnelling te zien in het aantal huishoudens dat geen tv-abonnement (meer) heeft, zo blijkt uit het nieuwe Video behaviour of Dutch consumers rapport van Telecompaper over 2018 Q3.

Zeven procent van de Nederlandse huishoudens verwacht het tv-abonnement op te zeggen ergens in de komende twee jaar. Het overgrote deel behoudt echter het abonnement van zijn huidige tv-aanbieder. De voornaamste reden is dat zij naar live tv willen blijven kijken. Ondanks de opkomst van on demand diensten, de populariteit van videoplatforms zoals YouTube en het gebruik van de functies van interactieve tv blijft live tv kijken de meest populaire vorm van videoconsumptie voor de gemiddelde Nederlander. Live tv via een OTT (over-the-top, ofwel via internet)-abonnement kijken is slechts beperkt mogelijk. Het afgelopen jaar zijn zowel KPN als T-Mobile met dergelijke abonnementen gestopt.

Netflix en Videoland blijven groeien

On demand-diensten Netflix en Videoland blijven groeien in Nederland. Sinds de introductie in september 2013 is Netflix nog elk kwartaal gegroeid, al vlakt de groeicurve de laatste kwartalen wat af. Het Nederlandse Videoland zit nog vol in een sterke groeifase en laat na een wat vlakke start inmiddels ook al acht kwartalen op rij een groei zien.

Het Amerikaanse Amazon Prime Video, dat sinds 2016 actief is in Nederland, speelt vooralsnog geen grote rol in het Nederlandse on demand-landschap. Hetzelfde geldt voor meer niche-spelers zoals Cinetree, Eurosport Player, Lebara Play, Lyca TV en MUBI.

Programma gemist meest populaire iTV-optie

Bijna driekwart van Nederlandse huishoudens geeft aan interactieve (iTV)-opties te hebben via hun tv-aanbieder. Zo kijkt ruim een derde van de huishoudens wel eens een programma via de Programma Gemist-optie van hun interactieve tv-abonnement van bijvoorbeeld KPN of Ziggo.

Op korte afstand volgen qua gebruik het pauzeren van live tv en het opnemen van tv programma's. Minder populair zijn het kopen van een film of serie via de mediaspeler van de tv-aanbieder. Opvallend is ten slotte dat KPN-klanten over het algemeen vaker toegang hebben tot de interactieve opties en hier ook meer gebruik van maken dan Ziggo-klanten.

Voor de redactie

Dutch Consumer Video Behaviour is een kwartaalrapport dat uitgebreid inzicht geeft in het gedrag van videogebruikers, hun apparaten en abonnementen en de tijd die zij spenderen aan tv- en OTT-content. OTT-diensten (over-the-top) worden geleverd over het internet en niet via een traditionele tv-aansluiting.

In het rapport worden de volgende premium-kanalen en OTT-videodiensten meegenomen: Netflix, Film1, Ziggo Sport Totaal, FOX Sports, NLziet, Videoland Unlimited, Amazon Prime, Ziggo Movies & Series, Eurosport Player, Cinetree, Lebara Play, MUBI, RTL XL, NPO Start, Kijk, Pathé Thuis, YouTube, Vimeo en de pluspakketten die door de tv-aanbieders worden aangeboden.

De data is afkomstig van het Consumer Insights-panel, waarin elk kwartaal ruim 10.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd. Het volledige rapport kost EUR 3.000. Het rapport kan ook in delen aangeschaft worden.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Sanne de Bruyckere
Marktonderzoeker
E-mail: sanne@telecompaper.com
Eerder van Telecompaper
17 dec 2019 Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

28 nov 2019 VRiend wint 5G Innovation Challenge

28 nov 2019 Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren
Telecompaper contact

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl