BlackBerry geeft met ’s werelds eerste veilige digitale cockpitoplossing gehoor aan de wensen van automobilisten

QNX-platform voor digitale cockpits integreert Android-apps veilig in de auto

Amsterdam, 7 januari 2019 - BlackBerry presenteert vandaag 's werelds eerste digitale cockpitoplossing waarmee autofabrikanten automobilisten een veiligere en betrouwbaardere rijervaring kunnen bieden.

Met het QNX-platform voor digitale cockpits kunnen autofabrikanten vanuit één Electronic Control Unit (ECU) een betrouwbaar en veilig digitaal instrumenten- en infotainmentsysteem leveren dat toegang biedt tot de nieuwste Android-apps als Google Maps en Google Play Music. BlackBerry's ISO 26262 gecertificeerde hypervisor – software die het mogelijk maakt virtuele servers te beheren – zorgt ervoor dat de verschillende besturingssystemen die het instrumentencluster en infotainment aandrijven en de andere informatiesystemen elkaar niet storen. Het isoleren van de systemen is belangrijk, omdat een app die crasht, gehackt of geüpdatet wordt, niet van invloed mag zijn op cruciale rijfuncties.

Complementaire producten
BlackBerry’s QNX-platform voor digitale cockpits illustreert de nieuwe go-to-market strategie van het bedrijf, die bestaat uit het ontwikkelen en verkopen van verticale oplossingen waarin complementaire producten worden gebundeld. Het QNX-platform voor digitale cockpits combineert bijvoorbeeld BlackBerry's gecertificeerde QNX Hypervisor voor veiligheid met het QNX-platform voor Instrument Clusters, het QNX CAR-platform voor infotainment en een veilige Android-implementatie. Dankzij deze cockpitoplossing verbetert bij autofabrikanten niet alleen de doorloopsnelheid van projectontwikkeling, maar kunnen ook de bijbehorende risico’s en kosten worden teruggedrongen.

Interieur Audi Q8

"Terwijl de ECU's in een auto steeds verder door ontwikkelen, zoeken autofabrikanten altijd naar veilige, betrouwbare en flexibele oplossingen die een unieke rijervaring garanderen", aldus John Wall, senior vicepresident en Co-Head van BlackBerry Technology Solutions bij BlackBerry. "Na twee jaar van continu testen en verbeteren hebben we de eerste veiligheid-gecertificeerde digitale cockpit ter wereld gebouwd die veilig gebruik van Android-apps in de auto mogelijk maakt. Aangezien consumenten veiligheid en gegevensbescherming steeds vaker overwegen bij de keuze van een voertuig, bieden wij met dit beveiligingsniveau een belangrijke onderscheidende factor aan autofabrikanten.”

Maatwerk en ondersteuning
BlackBerry’s QNX-platform voor digitale cockpits is mogelijk dankzij een samenwerking met Tata Elxsi, dat maatwerk en ondersteuning biedt voor Android. Het bedrijf maakt updates en aanpassingen voor Android voor de gehele levensduur van het voertuig mogelijk. De ontwikkeling vloeit voort uit de meerjarige samenwerking van beide bedrijven, die in 2017 werd aangekondigd. Tata Elxsi sloot zich toen bij BlackBerry aan om zo met gebundelde krachten voor bedrijven veilige, essentiële oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen met behulp van BlackBerry QNX-technologieën.

"We maken het Android-ecosysteem voor mobiel, Smart TV en auto's al meer dan 10 jaar mogelijk met ons Android Center of Excellence", aldus Nitin Pai, senior vicepresident marketing en strategie bij Tata Elxsi. "Het partnerschap tussen Tata Elxsi en BlackBerry brengt twee wereldwijde bedrijven van wereldklasse samen om een toekomstgericht en toch veilig digitaal cockpitplatform te leveren met de kwaliteits- en lange termijn ondersteuning die autofabrikanten van platform- en oplossingsaanbieders verlangen".

BlackBerry levert OEM's wereldwijd de modernste technologie om hardware, software, applicaties en end-to-end systemen te beschermen tegen cyberaanvallen. BlackBerry's reputatie op het gebied van beveiliging en voortdurende innovatie heeft er inmiddels toe geleid dat de QNX-technologie in meer dan 120 miljoen voertuigen die nu op de weg rijden is verwerkt. Daarnaast resulteerde het in ontwerpsamenwerkingen met Baidu, Delphi, Denso, NVIDIA, Qualcomm, Visteon, Jaguar Land Rover, BYTON en andere partijen.

Een eerste versie van het QNX-platform voor digitale cockpits wordt, naast andere innovaties, gedemonstreerd in een Karma Revero conceptauto uit 2019 bij de stand van BlackBerry tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas van 8 tot 11 januari 2019. BlackBerry is te vinden op stand #7523 (LVCC North Hall). Het digitale cockpitplatform wordt ook gedemonstreerd op de Tata Elxsi stand #815 (Tech East, Westgate) tijdens CES 2019.

Meer informatie over BlackBerry's producten en diensten voor de auto-industrie is te vinden op: www.blackberry.com.