www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
2483 volgers blijven op de hoogte!

Multiplay-markt groeit 3,6% naar EUR 1,17 miljard in Q3, KPN heeft 42%

Houten, The Netherlands, 31 December 2018 - De omzet uit multiplay-diensten is in het derde kwartaal van 2018 gegroeid naar EUR 1,173 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017, zo blijkt uit het meest recente Multiplay-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

Ook in volume was er sprake van een stijging. Het totaal aantal huishoudens met breedband plus minimaal één extra dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder groeide met 1,2 procent naar 6,73 miljoen eind september 2018, vergeleken met eind september 2017.

Voor de rest van 2018 wordt verwacht dat de multiplay-omzet iets harder stijgt dan het aantal multiplay-huishoudens. Dit komt door het na-ijleffect van de prijsverhogingen door Ziggo, KPN (en haar dochtermerken Telfort, en XS4ALL) per 1 juli 2018.

Quad play grootste dienstencombinatie bij vast-mobiel
De vast-mobiel-deelmarkt groeide tussen Q3 van 2017 en van 2018 met 2,8 procent naar 2,375 miljoen huishoudens waar minimaal breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De grootste dienstencombinatie bij vast-mobiele huishoudens is quad play, met bijna driekwart van de aansluitingen. Breedband met televisie en mobiel is echter de snelst groeiende combinatie en was goed voor bijna 19 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q3 2018.

De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast-mobiel markt zijn duidelijk. KPN is de grootste aanbieder (55.8%), gevolgd door VodafoneZiggo met 42 procent en T-Mobile als kleinste van het trio met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Marktaandeel 3P daalt onder 45 procent
Het grootste gedeelte van de multiplay-huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play-bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44 procent. 2P (breedband en tv) en quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) profiteren het meest van deze daling. 2P (breedband, tv) kwam uit op 12,9 procent in Q3, 0,4 procentpunten meer dan in Q2. Quad-play is de bundel van 25,8 procent van alle multiplay-huishoudens (+0,3%).

VodafoneZiggo groeit naar 48% multiplay-huishoudens
Op de hele multiplay-markt is VodafoneZiggo de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen. Het had 48 procent marktaandeel na een kleine kwartaalgroei, gevolgd door KPN met 39,1 procent, 0,4 procentpunten minder. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,3 procent goed voor EUR 567 miljoen in Q3, gevolgd door KPN met 42,3 procent en een omzet van EUR 496 miljoen.

Voor de rest van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden - zowel qua omzet als aansluitingen. Dit komt met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedband, vaste telefonie en televisie vaker ingeruild worden voor breedband, televisie en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Telefoon: +31 30 6349600
Email: Kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

VRiend wint 5G Innovation Challenge

Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo TenderApp
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Poly
Logo Cumulus Networks
Logo Eaton
Logo Competence Factory
Logo Ymor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.LVTPR.nl