www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (3 jaar en 93 dagen geleden)
PR: Progress Communications

Inbreuk inloggevens bij online inkopen raakt 17% van de Nederlanders

Voorzichtigheid geboden tijdens online kerstinkopen

Utrecht, 19 december 2018 – Tijdens deze feestmaand wordt er meer dan ooit online gekocht. Ook uit het Kaspersky Lab onderzoeksrapport ‘From festive fun to password panic’ blijkt dat online winkelen na e-mailen veruit de meest populaire activiteit is op het internet. Het bewustzijn van mogelijke financiële cyberrisico’s is groot. Zo is 97 procent van de webwinkelbezoekers op de hoogte van cyberdreigingen. Bij 17 procent van deze consumenten zijn inloggegevens al eens in verkeerde handen gevallen. Nog altijd is betalen met de pinpas veruit de meest populaire betaalmethode. 88 procent maakt gebruik van directe bankoverschrijvingen via internet.

Het gemak van online winkelen is groot. Tegelijkertijd maken mensen zich zorgen om de veiligheid van online betalingen. Dat is helaas terecht want 33 procent van de slachtoffers van internetbankieren heeft het verloren geld nooit meer teruggezien. Consumenten hebben moeite met het beheren van hun inloggegevens en de grote verscheidenheid aan beschikbare betaalmethoden. Dat vergroot de financiële risico’s, zo blijkt uit het Kaspersky Lab onderzoek.

Online shoppen is als winkelen in een gigantisch winkelcentrum, waar in een groot aantal verschillende winkels inkopen gedaan kunnen worden. Het is daarom niet gek dat veel mensen moeite hebben om het overzicht te houden welke betaalinformatie waar is gebruikt bij het online winkelen. Meer dan de helft (54 procent) van de mensen maakt zich zorgen over het feit dat cybercriminelen toegang hebben tot hun financiële informatie. Toch weet 31 procent niet meer met welke websites en apps ze hun financiële gegevens hebben gedeeld of heeft niet eens moeite gedaan om dit bij te houden.

De meeste consumenten proberen financiële inloggegevens te onthouden of zorgen ervoor dat ze makkelijk zijn te achterhalen. 12 procent zet deze gegevens het liefst op hun eigen (mobiele) computer. Dit neemt wellicht de zorgen over het vergeten van die inloggegevens weg. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor risico’s. Als het apparaat wordt gestolen, gehackt of kwijtraakt, bestaat het gevaar dat de dief met zowel de persoonlijke data als het geld van de gedupeerde aan de haal gaat.

Het brede scala aan digitale betaalmethoden geeft online winkelende consumenten de vrijheid om af te rekenen op de manier die zij het prettigst vinden. Vaak gaat de voorkeur uit naar creditcards, directe overschrijvingen en e-wallets als PayPal. Andere betaalmethoden worden echter steeds populairder. Zo is het mogelijk om via loyaliteitsprogramma’s punten te sparen die gebruikt kunnen worden bij de volgende aankoop. Daarnaast is het dankzij smartphones en smartwatches niet meer nodig fysiek geld of zelfs betaalpassen op zak te hebben. Dit heeft de populariteit van contactloos betalen met bijvoorbeeld PayPass of Apple Pay vergroot; 21 procent van de respondenten gebruikt het regelmatig.

“Ondanks dat we massaal online winkelen in deze feestperiode, blijft voorzichtigheid geboden. Deze tijd van gezelligheid moet niet verpest worden door online fraude. Daarom blijft het belangrijk dat we geen creditcard- of inloggegevens aan verdachte websites toevertrouwen en geen betalingen doen met onbeveiligde apparatuur,” adviseert Martijn van Lom, General Manager van Kaspersky Lab in de Benelux.

Om veilig online te winkelen, adviseert Kaspersky Lab het gebruik van een cybersecurity-oplossing die online transacties en accounts bij webwinkels beveiligt. Kaspersky Total Security is een complete oplossing die privacy, wachtwoorden, bestanden en foto's bescherming biedt. Daarnaast vergroot het de veiligheid tijdens online winkelen en bankieren. De Kaspersky Password Manager biedt beveiligde toegang tot wachtwoorden, pincodes en sleutelreferenties, overal en op elk apparaat.

Meer resultaten uit het rapport "From festive fun tot password panic: Managing money online this Christmas" zijn te vinden op deze pagina.
Laatste van Kaspersky
Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Een op de tien onderzochte cybersecurityincidenten bij organisaties wordt door Kaspersky als ernstig beschouwd

Digitale Cupido: 41% van de Nederlanders vertrouwt op AI als matchmaker
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Websuper Picnic haalt € 600 miljoen op om internationale groei te versnellen

Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL
Jules Pieters nieuwe countrymanager voor Login Consultants en Basefarm Nederland

Zenitel benoemt Elbo Technology tot Center of Excellence voor Nederland

DTEX Systems en iSOC24 gaan partnership aan voor Cyber Security Operations en Insider Risk Intelligence in de Benelux

Verstreken tijd: 3 jaar en 93 dagen

Logo Jortt BV
Logo NPRM NV
Logo Stylonic.nl
Logo Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit (LKFV)
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo True (Broad Horizon)
Logo PQR

+ Foto/illustratie/logo