www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2487 volgers blijven op de hoogte!

Inbreuk inloggevens bij online inkopen raakt 17% van de Nederlanders

Voorzichtigheid geboden tijdens online kerstinkopen

Utrecht, 19 december 2018 – Tijdens deze feestmaand wordt er meer dan ooit online gekocht. Ook uit het Kaspersky Lab onderzoeksrapport ‘From festive fun to password panic’ blijkt dat online winkelen na e-mailen veruit de meest populaire activiteit is op het internet. Het bewustzijn van mogelijke financiële cyberrisico’s is groot. Zo is 97 procent van de webwinkelbezoekers op de hoogte van cyberdreigingen. Bij 17 procent van deze consumenten zijn inloggegevens al eens in verkeerde handen gevallen. Nog altijd is betalen met de pinpas veruit de meest populaire betaalmethode. 88 procent maakt gebruik van directe bankoverschrijvingen via internet.

Het gemak van online winkelen is groot. Tegelijkertijd maken mensen zich zorgen om de veiligheid van online betalingen. Dat is helaas terecht want 33 procent van de slachtoffers van internetbankieren heeft het verloren geld nooit meer teruggezien. Consumenten hebben moeite met het beheren van hun inloggegevens en de grote verscheidenheid aan beschikbare betaalmethoden. Dat vergroot de financiële risico’s, zo blijkt uit het Kaspersky Lab onderzoek.

Online shoppen is als winkelen in een gigantisch winkelcentrum, waar in een groot aantal verschillende winkels inkopen gedaan kunnen worden. Het is daarom niet gek dat veel mensen moeite hebben om het overzicht te houden welke betaalinformatie waar is gebruikt bij het online winkelen. Meer dan de helft (54 procent) van de mensen maakt zich zorgen over het feit dat cybercriminelen toegang hebben tot hun financiële informatie. Toch weet 31 procent niet meer met welke websites en apps ze hun financiële gegevens hebben gedeeld of heeft niet eens moeite gedaan om dit bij te houden.

De meeste consumenten proberen financiële inloggegevens te onthouden of zorgen ervoor dat ze makkelijk zijn te achterhalen. 12 procent zet deze gegevens het liefst op hun eigen (mobiele) computer. Dit neemt wellicht de zorgen over het vergeten van die inloggegevens weg. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor risico’s. Als het apparaat wordt gestolen, gehackt of kwijtraakt, bestaat het gevaar dat de dief met zowel de persoonlijke data als het geld van de gedupeerde aan de haal gaat.

Het brede scala aan digitale betaalmethoden geeft online winkelende consumenten de vrijheid om af te rekenen op de manier die zij het prettigst vinden. Vaak gaat de voorkeur uit naar creditcards, directe overschrijvingen en e-wallets als PayPal. Andere betaalmethoden worden echter steeds populairder. Zo is het mogelijk om via loyaliteitsprogramma’s punten te sparen die gebruikt kunnen worden bij de volgende aankoop. Daarnaast is het dankzij smartphones en smartwatches niet meer nodig fysiek geld of zelfs betaalpassen op zak te hebben. Dit heeft de populariteit van contactloos betalen met bijvoorbeeld PayPass of Apple Pay vergroot; 21 procent van de respondenten gebruikt het regelmatig.

“Ondanks dat we massaal online winkelen in deze feestperiode, blijft voorzichtigheid geboden. Deze tijd van gezelligheid moet niet verpest worden door online fraude. Daarom blijft het belangrijk dat we geen creditcard- of inloggegevens aan verdachte websites toevertrouwen en geen betalingen doen met onbeveiligde apparatuur,” adviseert Martijn van Lom, General Manager van Kaspersky Lab in de Benelux.

Om veilig online te winkelen, adviseert Kaspersky Lab het gebruik van een cybersecurity-oplossing die online transacties en accounts bij webwinkels beveiligt. Kaspersky Total Security is een complete oplossing die privacy, wachtwoorden, bestanden en foto's bescherming biedt. Daarnaast vergroot het de veiligheid tijdens online winkelen en bankieren. De Kaspersky Password Manager biedt beveiligde toegang tot wachtwoorden, pincodes en sleutelreferenties, overal en op elk apparaat.

Meer resultaten uit het rapport "From festive fun tot password panic: Managing money online this Christmas" zijn te vinden op deze pagina.
Laatste van Kaspersky
Kaspersky behaalt ISO 27001 certificering

Je hebt een match! … met een cybercrimineel

Kaspersky helpt MSP’s met levering geautomatiseerde cybersecuritybeveiliging aan klanten met integratie SolarWinds
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo MeetingpointAdvies

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl