www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 144 dagen geleden)

Ondernemers opgelet! Trap niet in de verkooptruc met domeinnamen

“Goedemiddag, u spreekt met Trademark Office. Ik neem even contact op omdat we een aanvraag hebben gekregen voor de .com-variant van uw domeinnaam. We wilden graag controleren of die aanvraag bij jullie vandaan komt of dat we hier te maken hebben met een derde partij. Als u niet wilt dat een andere partij gebruik gaat maken van deze naam dan heeft u de mogelijkheid om u te beroepen op uw 1e registratierecht…”

Eerste registratierecht?!
Zo begint vaak het gesprek waarmee veel ondernemers de afgelopen jaren benaderd zijn. De suggestie wordt gewekt dat een derde partij de .com-, de .info- of een andere variant van je .nl-domeinnaam wil registeren. Omdat jij de houder bent van de .nl-domeinnaam zou je echter gebruik kunnen maken van je 1e registratierecht en de .com-domeinnaam via Trademark Office laten vastleggen. Dat kost je dan ‘slechts’ zo’n 30 euro per jaar. Oh ja, je moet wel snel beslissen en meteen voor 10 of 15 jaar vooruit betalen.

Ondernemers voelen zich onder druk gezet
Door in te spelen op de angst dat er iemand met je (domein)naam vandoor gaat, voert Trademark Office de druk op om ‘ja’ te zeggen tegen een wurgcontract. En het werkt, want nog steeds trappen veel ondernemers in deze verkooptruc. Wat me niet verbaast, want ze brengen het verhaal ook echt overtuigend. Vandaar dat we ook graag meewerkten aan de uitzending van Kassa van afgelopen zaterdag om nog maar eens te waarschuwen voor dit soort praktijken.

De verkooptruc ontrafeld

Even ontrafelen. Trademark Office heeft het over een ‘1e registratierecht’. Nou, dat bestaat niet! Iedereen kan op elk moment een domeinnaam registreren, als deze nog vrij is. Het bedrijf kan de domeinnaam daarom ook niet even voor je ‘vasthouden’ zoals ze ook regelmatig beweren. Een domeinnaam kost je gemiddeld tussen de 5 en 15 euro per jaar, afhankelijk van via welke registrar je ‘m registreert. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op. En hoewel 30 euro per jaar niet echt veel lijkt, is het veel te veel voor een gemiddelde domeinnaam. En dan brengt Trademark Office ook nog eens 60 euro verlengingskosten per jaar in rekening. Ook dit is onzin!

Hoe voorkom je dat je hier intrapt?
In plaats van maximaal 15,- per jaar ben je dus ineens 90,- per jaar kwijt. En dat is geld dat je liever voor andere zaken wilt gebruiken. Daarom geef ik je graag wat tips om te voorkomen dat je in deze verkooptruc trapt:
  • Denk bij de start van je bedrijf goed na over de domeinnamen die je nodig hebt. Ben je bijvoorbeeld van plan om internationaal te gaan ondernemen dan is het verstandig om niet alleen de .nl-domeinnaam, maar ook meteen de .com-variant te registreren.
  • Laat je niet onder druk zetten als je gebeld wordt met een dergelijk aanbod. En ga zeker niet akkoord voordat je de algemene voorwaarden hebt doorgenomen.
  • Vind je het toch wel interessant om de domeinnaam te registreren, neem dan contact op met je eigen vertrouwde registrar (hostingbedrijf of websitebouwer). Die legt de domeinnaam dan met een paar drukken op de knop voor een eerlijke prijs voor je vast.
En ook hier geldt het aloude adagium: bij twijfel niet doen!
Laatste van SIDN
Tuyen Nguyen nieuwe financieel directeur bij SIDN

Ondernemers opgelet! Trap niet in de verkooptruc met domeinnamen

De toekomst van online authenticatie
Verstreken tijd: 2 jaar en 144 dagen
SIDN contact

Logo SIDN

support@sidn.nl
  www.sidn.nl
SIDN sociaal

SIDN tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Visma | Onguard
Logo ManpowerGroup
Logo Auth0