Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (3 jaar en 81 dagen geleden)
PR: LEWIS

Qlik zet grote stap voorwaarts op het gebied van AI en machine learning

Door AI uit te breiden met cognitieve machine learning wordt data nog waardevoller

Amsterdam, 12 december 2018Qlik® introduceert nieuwe mogelijkheden voor machine learning (ML) in de meest recente release van het Qlik Sense®-platform. Dankzij precedent-based machine learning wordt de cognitieve engine van Qlik voortdurend slimmer, door te leren van diverse bronnen, maar ook van de interacties met gebruikers en hun feedback. Qlik is hiermee de eerste leverancier van analytics die AI en ML niet alleen voedt met data, maar ook met menselijk gedrag om sneller betekenisvolle resultaten te genereren.

Volgens Gartner is deze vorm van augmented analytics momenteel sterk in opkomst: "Centraal in deze ontwikkeling staat het gebruik van ML- en AI-technologieën, die een uitbreiding vormen op de menselijke intelligentie en het contextuele bewustzijn. Dit zorgt voor een transformatie van datamanagement, analytics en BI. Maar ook bepaalde aspecten van datawetenschap en de ontwikkeling en het gebruik van ML- en AI-modellen worden erdoor beïnvloed."*

De nieuwe ML-capaciteit van Qlik wordt in eerste instantie ingezet in Insight Advisor, dat in juni werd geïntroduceerd in Qlik Sense Enterprise. Insight Advisor genereert en suggereert automatisch de beste analysefuncties en inzichten op basis van de complete dataset en de zoekcriteria van de gebruiker. Daardoor worden suggesties steeds relevanter en waardevoller, omdat het systeem leert van de interacties met de gebruiker. Gebruikers kunnen het systeem trainen door analyses uit te voeren, de suggesties van het systeem te corrigeren en rechtstreeks feedback te geven. De cognitieve engine leert ook van de informatie in beheerde en vertrouwde bronnen, zoals de definities van bedrijfsregels in algemene bibliotheken en Qlik-artefacten.

"Steeds meer klanten hebben behoefte aan concrete use cases waarbij ze kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken", aldus Moritz Schieder, Visual Analytics Practice Lead bij Deloitte Consulting. "De augmented intelligence van Qlik is een goed voorbeeld van hoe machine learning kan worden gebruikt om de kloof tussen data en de menselijke besluitvorming te overbruggen. Dit gebeurt door het voorbereiden van data, het kiezen van de juiste visualisaties en het presenteren van inzichten aan de gebruiker."

"Bedrijven willen een analytics partner die innovaties levert waarmee ze hun data sneller en gemakkelijker kunnen benutten", zegt Elif Tutu, Director of Research bij Qlik. "Wij hebben aanzienlijke investeringen gedaan in AI en machine learning en dat zien de gebruikers terug in ons platform. Ze hebben meer mogelijkheden om meerdere dataniveaus te onderzoeken in de wetenschap dat het systeem daarvan leert. En elk nieuw inzicht maakt het systeem slimmer en kan uiteindelijk tot nieuwe kansen voor het bedrijf leiden."

De AI en ML van Qlik zijn uniek omdat ze gebruikmaken van de associatieve engine van het bedrijf en de kracht van AI combineren met menselijke intuïtie. De associatieve engine is zich bewust van de gebruikerscontext bij elke stap in het onderzoeksproces en weet welke data wel of niet relevant is voor die context. Daar houdt het systeem vervolgens rekening mee bij het uitvoeren van de analyse en presenteren van inzichten, zodat die relevanter zijn voor de gebruiker. Dit geeft de gebruiker een bredere blik op de data en daardoor worden ook voorheen verborgen verbanden inzichtelijk. Daarmee levert Qlik de kracht van AI2, waarbij zowel mens als machine meer mogelijkheden hebben. Associatieve indexering x augmented intelligence = AI2.

*Gartner: Augmented Analytics Is the Future of Data and Analytics, 31 oktober 2018 - ID G00375087

Over Qlik
Qlik werkt elke dag aan een datavaardige wereld, waar iedereen data in kan zetten om welke uitdaging dan ook op te lossen. Alleen het end-to-end data management en analyseplatform van Qlik brengt alle data uit welke bron binnen een organisatie dan ook samen. Zo kunnen mensen, ongeacht hun vaardigheidsniveau, hun nieuwsgierigheid gebruiken om nieuwe inzichten te verkrijgen. Bedrijven gebruiken Qlik om dieper in het gedrag van hun klanten te duiken, bedrijfsprocessen opnieuw uit te vinden, nieuwe winstmogelijkheden aan te boren en risico’s en beloningen te balanceren. Qlik heeft zijn hoofdkantoor in Radnor, Pennsylvania, en doet zaken in meer dan 100 landen met meer dan 48,000 klanten over de hele wereld.

©2018 QlikTech International AB. Alle rechten voorbehouden. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics®, Qlik Core™ en de QlikTech logo's zijn handelsmerken van QlikTech International AB die in meerdere landen zijn geregistreerd. Andere merken en logo's die hierin worden genoemd, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.

Voor meer persinformatie:

Yellow Communications
Tijs Mannien
E-mail: qlik@yellow-communications.com
Laatste van Qlik
Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense

Vijf datatrends die je absoluut niet mag missen in 2020

Bedrijven werven liever mensen met praktische datavaardigheden dan datawetenschappers
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Verstreken tijd: 3 jaar en 81 dagen

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials