Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Macaw: 2019 wordt het jaar van IT-transformatie

Bedrijf beschrijft zes belangrijkste IT-uitdagingen voor volgend jaar in Business Technology Trend Report 2019

Hoofddorp, 3 december 2018 – Volgens het Business Technology Trend Report 2019 van Macaw wordt 2019 het jaar van IT-transformatie. De IT-dienstverlener wijst er in zijn rapport op dat veel organisaties hun focus hebben op digitalisering, maar te weinig oog hebben voor transformatie. IT-afdelingen zijn nog een te groot deel van hun tijd kwijt aan het beheer van oude technologie. Daardoor is er weinig ruimte en weinig tijd om zich te richten op innovatie. Toch zullen innovatie en transformatie nodig zijn om op termijn te overleven. In 2019 zullen IT-afdelingen naar verwachting meer hun focus gaan leggen op cybersecurity, marketingtechnologie, productiviteit en artficial intelligence. Ook zal beter zichtbaar moeten zijn hoe IT-trajecten bijdragen aan de business. Macaw beschrijft in het rapport zes belangrijkste uitdagingen voor IT in 2019.

1.Schaduw-IT
Schaduw-IT is een vraag om hulp van gebruikers en moet daarom serieus worden genomen. Het is een overduidelijk symptoom van de behoefte aan nieuwe IT-middelen en tegelijkertijd ook een bedreiging vanwege potentiële kennislekken en securityrisico’s. Organisaties moeten schaduw-IT in kaart brengen, de gaten in het eigen IT-landschap definiëren en daarmee aan de slag gaan.

2. Legacy
Bedrijven lopen vast in het moderniseren van hun IT-middelen en IT-organisatie doordat ze teveel tijd kwijt zijn aan het beheer van oude systemen. Om vooruit te komen, is een efficiënter tijdsbesteding dé uitdaging van 2019. Er zijn meerdere strategieën beschikbaar. Van schuldsanering en vervanging tot het ontsluiten met API’s. De meeste projecten gaan mis doordat er voor een ‘one strategy fits all’ aanpak wordt gekozen. Maar dit werkt vaak niet. Elk probleem heeft recht op een eigen oplossing. Daarom is een goede root cause-analysis nodig en moeten organisaties daar structureel tijd voor vrijmaken.

3. Cultuur
Directies van organisaties sturen hun IT-afdeling nog steeds aan op basis van het beheersen van kosten, het verlagen van projectrisico’s en het verminderen van cybersecurityaanvallen. Het resultaat is een risicomijdende cultuur die niet aansluit bij de behoefte van de organisatie. De IT-afdeling zal steeds beter in staat moeten zijn om samen met de business inzichtelijk te maken wat de waarde is van de inzet van nieuwe technologie. Dat betekent niet alleen werk voor IT, maar ook voor het management. Het managen van zelfsturende agile teams vraagt andere kaders en begeleiding.

4. Productiviteit
Bij digitale transformatie gaat altijd veel aandacht uit naar het digitaal bedienen van klanten. Het digitaal bedienen van medewerkers is echter even cruciaal. Zonder tevreden medewerkers geen tevreden klanten. Om effectief te kunnen samenwerken met klanten, collega’s en partners en daarmee de businesswaarden en doelstellingen waar te maken, is een aanpak nodig zoals die te zien is in digital marketing: persoonlijk, relevant en veilig.

De technologie is beschikbaar, maar het effectief inzetten van deze technologie is vele malen complexer dan alleen het ‘aanzetten’ van de technologie.

5. Martech
Marketingtechnologie is de laatste jaren in omvang geëxplodeerd. Van 150 tools in 2011 naar meer dan 5.000 op dit moment. Marketeers hebben zich snel aangepast aan de nieuwe digitale werkelijkheid en gebruiken veel van deze tools, vaak buiten het zicht van de IT-afdeling. Maar de waarde van deze nieuwe technologiefamilie zit vooral in de geïntegreerde aanpak over de gehele customer journey heen: van eerste contact naar marketing-qualified lead en salesconversie. De marketingmanager doet weliswaar stevige technologie-uitgaven, maar mist vaak de kennis om het beste uit de systemen te halen en daarmee de customer journey te bedienen.

6. Artificial intelligence
Artificial intelligence (AI) staat voor de grote doorbraak. De technologie is commoditized en breed beschikbaar in de cloud. Daardoor beschikt een organisatie probleemloos over technologieën als computer vision, speech-to-text, bots en diverse language analysis-services. Die zijn beschikbaar als API en bovendien plug-and-play. Eerste stap is dus het aanzetten van deze services, maar de technologie gaat hard. Het is dus ook nodig om te leren om onder de motorkap te kijken en zelf aan de knoppen te zitten. Welke patronen zijn relevant? Met welke inzichten geef ik mijn organisatie een beslissende voorsprong op de concurrentie? AI wordt bedrijfskritisch en daarbij zitten business en IT samen achter het stuur.

Het volledige rapport is beschikbaar op de website van Macaw.

Over Macaw
Macaw (www.macaw.nl) helpt bedrijven succesvol te zijn en te blijven met hun noodzakelijke digitale transformatie door inzet van hun beste mensen en best-in-class digitale oplossingen op ’s werelds meest geavanceerde technology platforms. Macaw is Multiple Gold Partner van Microsoft en Platinum Partner van Sitecore. Al meer dan twintig jaar heeft Macaw een uitgebreid trackrecord met succesvolle projecten in verschillende branches bij organisaties als Evides, HEINEKEN, Jumbo Supermarkten, Perfetti van Melle, Priva, Reed Business, Univé, Volkswagen PON Financial Services en Zadkine. Met een team van 250 mensen en vanuit state-of-the-art kantoren in Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn en Vilnius (Litouwen) wordt dagelijks gewerkt aan thema’s als Digital Transformation, Employee Empowerment, Customer Engagement, Data-Driven Business en Optimize Operations.
Laatste van Macaw
Macaw neemt B+D Interactive over en versterkt zijn positie op de Europese markt

Macaw: 2019 wordt het jaar van IT-transformatie

Macaw verzorgt IT-beheer en ICT-projecten voor ICM Opleidingen & Trainingen
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Macaw contact

Logo Macaw

contact@macaw.nl
  www.macaw.nl
Macaw sociaal

Macaw tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage