www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: PublieksWerk

NEDERLANDSE KANTOORWERKERS LIJDEN AAN ´BEROEPSFRUSTRATIE´

Nieuw onderzoek van Staples laat zien dat veel medewerkers het liefst zouden vertrekken - als ze niet klem zaten

• 87% is gefrustreerd over zijn of haar werk
  • 78% denkt vaak aan een andere baan
  • Een-op-de-tien (13%) klikt op voortdurend op vacatures
  • Komt die andere baan, dan is een derde (33%) er binnen een half jaar alweer klaar mee

Amsterdam (NL), 3 december 2018 – Uit nieuw onderzoek van Staples blijkt dat kantoorwerkers lijden aan ´beroepsfrustratie´. 87% van de onderzochte mensen voelt zich gefrustreerd in zijn of haar werkomgeving en 78% zou daarom graag aan zijn of haar huidige kantoorleven ontsnappen. Voor degenen die dat niet lukt, blijven advertenties en LinkedIn over: een-op-de-tien (13%) zoekt voortdurend naar wat beters.

Gefrustreerde medewerkers die van baan wisselen, dénken dat het gras elders groener is, maar komen bedrogen uit. Want wie de overstap waagt, blijkt maar kort uit de problemen te zijn. Volgens het onderzoek voelt een derde (33%) zich binnen een half
jaar net zo gefrustreerd in zijn of haar nieuwe baan, als in de oude. Bedenk bij deze cijfers dat Nederland binnen Europa nog het best presteert in het onafhankelijke Staples-onderzoek door Arlington Research onder 7.000 kantoorwerkers in tien landen.

Klik om te vergroten

Baanduur onder de twee jaar
Jobhoppen tussen banen die korter duren dan twee jaar, wordt in Nederland standaard. 68% van de medewerkers tot 25 jaar is nu al flexwerker. Flexwerkers zijn jobhoppers die hun baan in 75% van de gevallen minder dan twee jaar vasthouden en in 50% van de gevallen zelfs minder dan één jaar. Het fenomeen dat een baan korter dan twee jaar duurt, schuift duidelijk door naar de hogere leeftijden: het percentage flexwerkers tussen de 25 en 45 jaar, is sinds 2003 verdubbeld tot 20%.
(Bron: CBS.nl, Randstad.nl)

Verloop
Het onderzoek legt een verband tussen de kantoorkwaliteit en de wens om er te blijven werken: drie van de vijf ondervraagde kantoorwerkers (59%) is van mening dat een goed functionerende en aantrekkelijke kantooromgeving eraan bijdraagt om het medewerkersverloop terug te dringen.

Voldoening
De meerderheid (86%) van de onderzochte kantoorwerkers zoekt voldoening in zijn of haar werk en voor driekwart (72%) draagt de kwaliteit van de werkplek daaraan bij. Dat zovelen verandering in hun werk zoeken, onderstreept dat ook hun werkomgeving niet op orde is.

Organisatiepsycholoog professor Cary Cooper van de Universiteit van Manchester zegt:
“De meeste mensen zijn langer op hun werk dan thuis, als ze niet slapen. De werkplek is dus echt belangrijk voor de gezondheid, het welbevinden en de prestaties van medewerkers. Dit rapport laat zien dat 86% van de Nederlandse en 84% van de Europese medewerkers behalve een inkomen, ook voldoening uit zijn werk wil halen. Om dat te bereiken zijn psychologische én fysieke omgevingsfactoren van groot belang. Voor een groeiende arbeidsbevrediging, is het belangrijk beter leiding te gaan geven, voornamelijk door goed gedrag te gaan belonen in plaats van fouten te zoeken. Daarnaast zijn redelijke en flexibele werktijden van belang. Ten derde speelt een hoogwaardige kantooromgeving een belangrijke rol. De fysieke werkomgeving op zichzelf draagt al bij aan gevoelens van voldoening in de arbeidservaring. Maar je zegt de medewerkers er ook mee dat je om hen geeft."

Bij Staples Solutions Benelux zegt managing director Tom Groffils
“Ons onderzoek toont aan dat het kantoor een belangrijke rol speelt in wat we van ons werk vinden. Een verbeterde kantooromgeving wat betreft inrichting, meubilair, apparatuur, hulpmiddelen en verbruiksproducten, kan het begin zijn om alledaagse ergernissen op te heffen en vol in te zetten op werkplezier. Het is natuurlijk niet het enige, maar het kan de eerste aanzet zijn voor een omwenteling in de bedrijfscultuur en om medewerkers te binden, ervaring in huis te houden en het rendement te doen groeien.”

Meer informatie bieden Staplesadvantage.nl/wanneerruimtewerkt en het onderzoeksrapport Beroepsfrustratie op de Nederlandse werkvloer – ´De maat is vol´

EINDE

Over Staples
Staples is de toonaangevende Europese leverancier van geïntegreerde oplossingen voor de ruimtes waarin medewerkers van het MKB en grootbedrijf werken, vergaderen, lunchen en zich verfrissen.

Staples weet wat ruimtes met mensen kunnen doen en heeft zich er helemaal op toegelegd die ruimtes zo in te richten dat gebruikers elke dag toekomen aan de kern van de zaak. Onze experts zijn partners die met een uitgebreide reeks (maatwerk-) oplossingen het maximale uit kantoorruimtes weten te halen. Want als de ruimte werkt, werkt alles.

Over het onderzoek
Het onafhankelijke onderzoek is in oktober 2018 online uitgevoerd door Arlington Research onder 7.000 kantoorwerkers in tien Europese landen: Nederland (500), Duitsland (1.000), Finland (500), Frankrijk (500), Italië (500) , Noorwegen (500), Portugal (500), Spanje (500), Verenigd Koninkrijk (2.000) en Zweden (500).

Informatie voor de media:
Piet van Reeuwijk

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Valid
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl