www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
Datum: (2 jaar en 90 dagen geleden)

Hylke Sprangers (Talpa Network) CIO of the Year 2018

Visionaire winnaar gooide rigoureus het digitale roer om

Amsterdam, 28 november 2018  – Hylke Sprangers, CTO van Talpa Network, is winnaar van de CIO of the Year Award 2018. Hij dankte de prijs aan zijn cruciale rol in de baanbrekende digitale ontwikkeling van zijn bedrijf. “Hij heeft ingezien dat in de economie van nu incrementele stappen vanuit klassieke IT onvoldoende zijn en een moedige stap gezet naar de inzet van een digitaal platform”, motiveerde juryvoorzitter Bernhard van Oranje de keuze. “Hij heeft zijn nek uitgestoken voor totale digitale vernieuwing, waarmee het Nederlandse Talpa Network nu de strijd aankan met spelers als Netflix en Facebook.”

Hylke Sprangers kwam op meerdere onderdelen van het selectieproces als beste uit de bus, zoals de totaalscore van het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek door The Boston Consulting Group (BCG) en het intensieve leiderschapsassessment van Linqhu.
“We hebben voor een leider gekozen die geen onderscheid meer maakt tussen IT, technologie en business en daarmee de digitale toekomst vandaag al realiseert”, aldus Van Oranje.

De CIO of the Year Award werd op dinsdag 27 november uitgereikt tijdens de CIODAY in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Naast de uiteindelijke winnaar waren Alpna Doshi (Philips), Jesper Erichsen (LeasePlan) en Perry van der Weyden (Rijkswaterstaat) genomineerd voor de titel.

Maximale spanning
Bij Talpa Network is IT een core functie en dat moet het ook zijn, stelt Hylke Sprangers, omdat het een enorm concurrentievoordeel kan opleveren. Technologie – en daarmee het schaalbare platform dat Sprangers introduceerde - speelt een steeds grotere rol bij de productie van content. Ook bij televisieprogramma's, zelfs in live-uitzendingen. Een mooi voorbeeld is de tv-talentenshow The Winner Takes It All, waarbij zo'n 300.000 kijkers als jury via hun mobiele telefoon hun stemmen uitbrachten. Kandidaten en kijkers konden de beoordelingen direct zien. “Dan is de spanning maximaal, want er mag absoluut niets misgaan. Dat vinden wij vanuit de technologie megacool”, aldus Sprangers.

Onderscheidende visie
Rob Beijleveld, CEO van ICT Media en initiatiefnemer van de CIO of the Year Award, vindt Sprangers een lichtend voorbeeld in de digitale wereld. “Hij weet met een relatief kleine club succesvol te concurreren met mediaconcerns wereldwijd!” Ook de andere juryleden waren zeer te spreken over de uiteindelijke winnaar. Tjibbe van der Zeeuw (Squadra): “Hylke Sprangers is een extraverte en creatieve leider. Iemand die zich verdiept in nieuwe technologische ontwikkelingen en deze weet te vertalen naar relevante business opportunity’s.” Marc Schuuring (Boston Consulting Group): “Hij zorgt ervoor dat agile werken niet vrijblijvend is. Integendeel, Talpa Network wordt voortgedreven door wekelijkse deadlines en het gegeven dat miljoenen mensen meekijken.”

Marcel Krom (jurylid namens CIO Platform Nederland en CIO PostNL): “Hylke heeft een ecosysteem ontwikkeld dat door Talpa zeer actief beheerd wordt, door middel van participaties, maar ook door afscheid te nemen van minder actieve deelnemers. Zo zorgt hij ervoor dat het ecosysteem leading edge blijft.”

Juryproces
Bij de CIO of the Year Award is een strikt en objectief proces gevolgd, waarbij de prijs is toegekend aan degene die het hoogst scoort op geleverde prestaties en de manier waarop hij of zij in zijn/haar rol en functie staat. Dat er uiteindelijk één winnaar is gekozen, betekent geenszins een negatieve beoordeling van de andere genomineerden. Hoewel de aard en complexiteit van hun organisaties duidelijk verschillen, waren het allemaal podiumwaardige kandidaten.

In de beoordeling door BCG en Squadra telden zaken mee als performance, perceptie door de business, alsmede persoonlijke competenties. De afsluitende jurybijeenkomst in de Pinnacle Tower in Amsterdam, waar alle nominaties present waren, gold als een laatste validatie van het doorlopen selectieproces.

De kernjury werd dit jaar wederom gevormd door Marcel Krom (CIO Platform Nederland en PostNL), Marc Schuuring en Jacqueline Govers (Boston Consulting Group), Tjibbe van der Zeeuw (Squadra), Rob Beijleveld (ICT Media), Arnoud van Gemeren (CIO Magazine) en Hotze Zijlstra (CDO Magazine). Bernhard van Oranje (Levi9 Global Sourcing) is juryvoorzitter. Nieuw in het gezelschap was Ron van Kemenade (ING), die voor de verkiezing van 2019 plaats zal maken voor de winnaar van de CIO of the Year Award van 2017: Bouke Hoving (KPN). Het gezelschap werd ook dit jaar in het kader van de persoonlijke assessments weer bijgestaan door Bianca van der Zeeuw van Plan-B.

Aanvullende informatie
Onderschrift foto: Hylke Sprangers, CTO van Talpa Network is de CIO of the Year 2018. (Foto: Eric Fecken)

Voor meer informatie: Rob Beijleveld, CEO ICT Media, uitgever CIO Magazine en organisator CIO Day, +31 651531551.

Zie ook: www.cioday.nl, voor meer informatie over CIODAY2018 en de CIO of the Year Award.
Laatste van ICT Media
Marcel van de Lustgraaf, Yoanette den Boer, KPN en gemeente Eindhoven winnen Strategic Sourcing Awards

Hylke Sprangers (Talpa Network) CIO of the Year 2018

IT-leiders doen beroep op onderwijsminister
Dutch IT-channel Awards Virtuele show 25 maart 2021

Northwave en q.beyond gaan strategische samenwerking aan in Duitsland

Siemens, IBM en Red Hat lanceren hybrid cloud-initiatief om sneller waarde te halen uit industriële IoT-data

Het belang van OTP en 2FA (ook voor thuiswerkers)

Pega komt met verbeteringen voor low-code ontwikkeling van mobiele apps

BOYS WITH BRAINS BREIDT UIT IN BENELUX

Deze bedrijven maken succesvol gebruik van digitaal machtigen

Shoppen en inloggen zonder wachtwoord? Met iDIN kan het.

KONE versterkt zijn partnerschap met Orange Business Services en migreert zijn contact center infrastructuur naar de cloud

BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting

Veeam brengt V11 uit, met meer dan 200 verbeteringen, dat ransomware en dataverlies elimineert en tegelijkertijd één platform biedt voor moderne databescherming

Post-corona: Studenten willen mix van online en live colleges, docenten moeten werken aan hun digitale skills

Gemeente Amsterdam verlengt elektronische facturatie overeenkomst met TIE Kinetix
Techone breidt verder uit met overname IT-bedrijf Lancom

Duurzaamheid moet dringende prioriteit worden voor telecombedrijven

Met het online programma ‘HR de Baas’ krijgt elk mkb-bedrijf zijn HR-administratie op orde

Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland

Avit Group ondersteunt Houthoff in professionaliseringsslag van telefonie- en videoconference-omgeving

Poly’s DECT-headsets bieden ultieme betrouwbaarheid en helderheid in alle gesprekken

NL Leert Door stelt 4 miljoen euro subsidie beschikbaar voor technische opleiders

CmCloudContainer: softwarelicenties direct online beschikbaar door koppeling aan ERP of e-commerce systeem

Industriesector is meer bij de tijd op het gebied van ICT dan andere sectoren

Barracuda Email Threat Scanner detecteert miljoenen aanvallen die worden gemist door de bestaande beveiligingsoplossingen

Unisys ondersteunt Lenovo bij Internet of Things-oplossingen

Razer Kiyo Pro brengt professionele beeldkwaliteit naar videomeetings en streaming

SentinelOne officiële cyberbeveiligingspartner van Aston Martin Cognizant Formula One-team

Gedetecteerde cyberdreigingen stijgen met 20% tot meer dan 62,6 miljard in 2020

Online Payment Platform voegt Mike Palm en Victor Menger toe aan management team

EDB sluit succesvol jaar van hypergroei af

Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd
Verstreken tijd: 2 jaar en 90 dagen
ICT Media contact

Logo ICT Media

Rob Beijleveld
  info@ictmedia.nl
  www.ict-media.nl
ICT Media sociaal

ICT Media tweets

Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo Cloud ÉÉN
Logo BarTrack
Logo Maunt
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Northwave
Logo MCS B.V.
Logo RoSecure
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Red Hat, Inc.
Logo Pegasystems