Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (3 jaar en 58 dagen geleden)
PR: LEWIS

HvA-studenten tackelen datavaardigheden dankzij Qlik

HvA werkt samen met Qlik om BI- en analyticsvaardigheden van studenten te vergroten

Amsterdam, 26 november 2018 - Data, en het op de juiste manier inzetten daarvan, speelt een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. Dat is terug te zien op de arbeidsmarkt: bedrijven staan te springen om (nieuw) Business Intelligence (BI)-talent. Qlik, marktleider op het gebied van data-analyse, en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben daarom de handen ineen geslagen om studenten op te leiden tot de BI-kampioenen van de toekomst.

Dat dit broodnodig is, blijkt ook uit het Data Literacy-onderzoek dat Qlik eerder dit jaar uitvoerde onder 5000 werknemers in heel Europa. Uit dit onderzoek bleek dat de juiste kennis van data bijdraagt aan het succes op de werkvloer: van de werknemers die zichzelf als data literate omschrijven, geeft 76% aan succesvol te zijn in zijn werk, tegenover slechts 49% van het totale aantal ondervraagden. Bovendien geeft 90% van de respondenten aan dat data hen kan helpen hun werk te verbeteren en dat een bepaalde mate van data literacy ze geloofwaardiger maakt op de werkvloer (70%).

De HvA omschrijft zichzelf als de opleider van de ‘talenten van morgen’. Om deze talenten af te kunnen leveren, moet de hogeschool continu blijven kijken naar ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Door studenten te voorzien van de nieuwste business software oplossingen, worden ze klaargestoomd voor de banen van morgen. Daarnaast werkt de HvA nauw samen met het bedrijfsleven, om studenten zo ook van relevante kennis uit het werkveld te kunnen voorzien.

Studenten aan de HvA hebben al diverse jaren de beschikking over de diverse tools van Qlik. Afgelopen schooljaar werd de relatie tussen Qlik en de hogeschool verder versterkt, toen de HvA zich aansloot bij het Qlik Academic Program. Dankzij dit programma hebben docenten, studenten en onderzoekers van de HvA toegang tot gratis software, trainingen, opdrachten en andere leermiddelen van Qlik, gericht op het trainen van een nieuwe generatie BI-experts.

Met het programma kan de HvA studenten op verschillende niveaus toegang geven tot de juiste software. Naast toegang tot Qlik software kunnen studenten het online leerplatform Qlik Continuous Learning gebruiken. Ook kunnen ze deelnemen aan de Qlik Community Academic Program Space, een internationaal forum waar docenten en studenten samen kunnen werken en ervaringen uit kunnen wisselen. Verder hebben ze de beschikking over video’s, hand-outs en interactieve business cases met het Data Analytics Curriculum. Tot slot kunnen studenten een Qlik Sense-kwalificatie halen, die een goede aanvulling is op hun CV.

Angelika Klidas, Chief BI Officer bij MagnaVersum BI & Analytics, is part-time docent aan de HvA. In het eerste jaar van het programma maakten alle 51 studenten van haar BI-minor gebruik van de data analytics en expertise van Qlik. “Dankzij de flexibiliteit van het Qlik Academic Program kunnen studenten zich de BI-kennis zelf eigen maken, in hun eigen tijd en op hun eigen tempo. Het programma heeft een toegevoegde waarde voor alle studenten, of ze nu de development- of de bedrijfskant op willen. Data is het nieuwe goud, en met behulp van Qlik werk ik met mijn studenten aan hun datavaardigheden en leer ik ze de taal van data.”

Hoewel de minor aan de HvA gegeven wordt, is er ook commerciële instroom mogelijk van bijvoorbeeld bedrijven en kunnen studenten van andere opleidingsinstituten zich inschrijven. Zo had Klidas afgelopen jaar iemand uit de makelaarswereld in haar klas, en is er dit jaar iemand uit de zorgsector ingeschreven. “Ik geef al 11 jaar les, maar zie dat BI en analytics steeds meer ‘booming’ worden. Studenten kunnen zichzelf echt verliezen in de mogelijkheden van de tools die ze dankzij het Academic Program tot hun beschikking hebben, dat is zo’n mooi gezicht.” Na de minor zijn de studenten klaar voor een leven als BI-consultant. De doorstroom die kant op is groot, merkt Klidas: “Hoewel veel studenten een andere studierichting volgen, bijvoorbeeld wiskunde, blijven er een hoop plakken in het BI-vak. Ik zie om me heen dat zo’n 40% van mijn studenten uiteindelijk in de BI terecht komt. Daaruit blijkt toch wel dat de juiste datavaardigheden een zeer goede aansluiting bieden op het bedrijfsleven.”

Over Qlik
Qlik werkt elke dag aan een datavaardige wereld, waar iedereen data in kan zetten om welke uitdaging dan ook op te lossen. Alleen het end-to-end data management en analyseplatform van Qlik brengt alle data uit welke bron binnen een organisatie dan ook samen. Zo kunnen mensen, ongeacht hun vaardigheidsniveau, hun nieuwsgierigheid gebruiken om nieuwe inzichten te verkrijgen. Bedrijven gebruiken Qlik om dieper in het gedrag van hun klanten te duiken, bedrijfsprocessen opnieuw uit te vinden, nieuwe winstmogelijkheden aan te boren en risico’s en beloningen te balanceren. Qlik heeft zijn hoofdkantoor in Radnor, Pennsylvania, en doet zaken in meer dan 100 landen met meer dan 48,000 klanten over de hele wereld.

©2018 QlikTech International AB. Alle rechten voorbehouden. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics®, Qlik Core™ en de QlikTech logo's zijn handelsmerken van QlikTech International AB die in meerdere landen zijn geregistreerd. Andere merken en logo's die hierin worden genoemd, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.

Voor meer persinformatie:
Yellow Communications
Lisa Elzinga
E-mail: qlik@yellow-communications.com
Laatste van Qlik
Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense

Vijf datatrends die je absoluut niet mag missen in 2020

Bedrijven werven liever mensen met praktische datavaardigheden dan datawetenschappers
Verstreken tijd: 3 jaar en 58 dagen

Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Experis
Logo Kaspersky
Logo Schneider Electric
Logo Zyxel