www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl

Kaspersky Lab´s verhuizingsoperatie vanuit Rusland nu een feit met opening eerste Transparency Center in Zurich

Cybersecuritysoftwarebedrijf maakt transparantiebelofte waar

Utrecht, 13 november 2018 – Vanaf vandaag worden alle schadelijke en verdachte bestanden van Europese Kaspersky Lab softwaregebruikers verwerkt in Zurich. Waar voorheen dataverwerking in Rusland plaatsvond, vindt dat vanaf nu in Zwitserland plaats. De plek waar Kaspersky Lab haar eerste Transparency Center opent waar klanten inzicht kunnen krijgen in softwarebroncodes en audits plaatsvinden door onafhankelijke experts. Dit is het startsein van de grote verhuizingsoperatie die Kaspersky Lab eind 2017 aankondigde in het kader van het zogeheten Global Transparency Initiative. Met deze fysieke opening van twee nieuwe datacenters maakt Kaspersky Lab haar belofte waar om betrouwbaarheid en integriteit van haar cybersecuritysoftware-oplossingen te waarborgen.

Gegevens worden in twee verschillende datacenters verwerkt. Beide faciliteiten voldoen aan de hoogste beveiligingsstandaarden van de industrie. Met deze grootscheepse infrastructurele verhuizingsoperatie zorgt Kaspersky Lab ervoor, dat de IT-huishouding van het bedrijf nog beter bestand is tegen datalekken en cyberaanvallen. Het inzichtelijk maken van softwarebroncodes, interne processen en diensten zorgen er bovendien voor dat de betrouwbaarheid en integriteit van Kaspersky Lab onderstreept worden.

De cybersecuritysoftware-oplossingen sturen verdachte of voorheen onbekende schadelijke bestanden, inclusief bijbehorende metadata, naar het Kaspersky Security Network (KSN) voor geautomatiseerde malware-analyse. Dit gebeurt alleen als gebruikers daar toestemming voor gegeven hebben. Deze bestanden zijn de belangrijkste onderdelen van de gegevens die Kaspersky Lab analyseert in Zwitserland. Later komend jaar zal Kaspersky Lab meer typen data in Zurich gaan verwerken, zoals verschillende soorten geanonimiseerde dreigings- en gebruiksstatistieken. Naar verwachting zal alle relevante dataververwerking ter bescherming van klantgegevens, veiligheid en integriteit van de infrastructuur eind 2019 volledig worden verwerkt in Zurich.

In het vandaag geopende Transparency Center hebben geautoriseerde partners eveneens toegang tot softwarebroncodes, -updates en detectieregels van Kaspersky Lab. Het bedrijf voorziet partners en overheidsinstanties van alle relevante informatie over hun beveiliging inclusief technische documentatie en externe evaluatie in een beveiligde omgeving.

Verder heeft Kaspersky Lab één van de tot de ‘Big Four’ behorende accountantsorganisaties ingeschakeld om onafhankelijke audits te doen op de engineeringpraktijken rond het maken en verspreiden van databases met dreigingsdetectieregels. Daarmee krijgen klanten een onafhankelijke bevestiging dat interne processen voldoen aan de strengste integriteits- en beveiligingseisen van de industrie.

Deze accountassessments worden uitgevoerd volgens de SSAE 18-standaard (Statement of Standards for Attestation Engagements). De reikwijdte omvat regelmatige automatische updates van antivirusrecords, gecreëerd en gedistribueerd door Kaspersky Lab voor de producten die werken met Windows en Unix Servers. Het assessment volgens SSAE 18 met de uitgifte van het SOC 2-rapport (The Service and Organization Controls) staat gepland voor het tweede kwartaal van 2019.

In fase twee van de verhuizingsoperatie gaat Kaspersky Lab software-assemblage verplaatsen naar Zurich. Verder is het bedrijf van plan ook in andere werelddelen Transparency Centers te openen.

Volgens onafhankelijke ranglijsten[1] behoort Zwitserland tot de toplocaties van de wereld voor de beschikbaarheid van beveiligde internetservers. Ook heeft het land een internationale reputatie als innovatief centrum voor dataverwerking en hoogwaardige IT-infrastructuur. Zwitserland bevindt zich in het hart van Europa met zeer strenge dataprivacyregelgeving die geborgd worden door de grondwet en federale wetgeving van het land. Verder kent Zwitserland strikte regels voor verzoeken tot dataverwerking afkomstig van autoriteiten.

"Transparantie is zo langzamerhand de nieuwe norm voor de IT-industrie in het algemeen en de cybersecurity-branche in het bijzonder”, zegt Eugene Kaspersky, CEO van Kaspersky Lab. “We zijn trots op het feit dat wij aan de frontlinie staan van deze ontwikkeling. Met de verhuizing naar Zwitserland komen onze gebruikersgegevens op één van de veiligste locaties ter wereld terecht. Ik ben ervan overtuigd, dat de stappen die wij nu zetten een begin zijn om de hele beveiligingsindustrie transparanter te maken. De behoefte om betrouwbaarheid te bewijzen zal binnen afzienbare tijd een industriestandaard zijn.”

“De opening van Kaspersky’s Transparency Center in Zwitserland onderstreept de positie van ons land als wereldwijd centrum voor innovatie en technologie. Met name op het gebied van cybersecurity. Dankzij onze veilige digitale infrastructuur en strikte wet- en regelgeving rondom security en privacy kiezen steeds meer techbestuurders voor vestiging in Zwitserland,” vertelt Liv Minder, Investment Promotion Directeur van Switzerland Global Enterprise.

Kaspersky Lab blijft de veiligheid van zijn producten verder verbeteren met de hulp van een wereldwijde gemeenschap die digitale veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Het bedrijf heeft in een jaar tijd meer dan 50 bugs opgespoord. Cyberaanvallen die inmiddels wereldwijd berucht zijn. En daarmee bijzonder waardevol zijn voor het reilen en zeilen van een veilige samenleving.

Lees hier meer over de transparantiebeginselen van Kaspersky Lab en het Global Transparency Initiative: www.kaspersky.com/about/transparency
Laatste van Kaspersky
Hack EasyJet: dit kunnen slachtoffers doen

Bijna helft wil ook na Coronacrisis vaker thuiswerken

Kaspersky steunt zorginstellingen tijdens COVID-19 pandemie met gratis productlicenties
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage