www.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (3 jaar en 31 dagen geleden)
PR: Edelman

Onderzoek: schermtijd verleidelijker voor kinderen dan snoep

Nieuw onderzoek van Norton by Symantec toont aan dat ouders worstelen met het beschermen van hun kinderen online, maar toegeven zich zorgen te maken om zelf het slechte voorbeeld geven

Utrecht, 24 oktober 2018 – Ouders voelen zich schuldig. Ze spenderen te veel tijd online voor de neus van hun kinderen. Volgens recent onderzoek van Norton by Symantec schromen kinderen niet om hun ouders hierop te wijzen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna zeven op de tien ouders (66%) in Nederland toegeeft zich zorgen te maken het slechte voorbeeld te geven door te veel tijd online door te brengen. Bijna drie op de tien ouders geeft toe door hun eigen kinderen op de hoogte gebracht te zijn van hun gedrag (29%). Dit benadrukt de wijze waarop gezinnen vandaag de dag worstelen met het handhaven van gezonde schermtijdroutines in een wereld die steeds meer online is.

Onder bijna 7.000 ouders in Europa en het Midden-Oosten (EMEA) met kinderen tussen de vijf en zestien jaar oud, onderzoekt Norton's "My First Device Report" de uitdagingen waarmee de eerste generatie "digital-first" ouders geconfronteerd worden. In tegenstelling tot deze ouders hebben de kinderen nooit een wereld zonder smartphones en tablets gekend. Daarom manoeuvreren de ouders van nu zich in onbekend gebied, waarbij ze zichzelf de vraag stellen op welke leeftijd hun kinderen moeten worden blootgesteld aan schermtijd en of ze een "eigen" apparaat moeten bezitten. Ondertussen worden ze zich ook steeds meer bewust van hun eigen gewoonten en de mogelijke effecten hiervan op hun kinderen.

"Modern ouderschap is niet eenvoudig", zegt Robert den Drijver, Regional Director Benelux & Nordics bij Norton. "De uitdagingen om kinderen hun groentes te laten eten, op tijd naar bed te gaan en hun huiswerk te laten doen is er nog steeds. Maar er is nu nog een extra laag waarbinnen ouders moeten navigeren: technologie. In tegenstelling tot hun kinderen zijn de meeste ouders niet opgegroeid met verbonden apparaten, zoals smartphones en tablets, waardoor ze worstelen met het maken en handhaven van schermtijdregels.

Daarnaast wijst het onderzoek uit dat kinderen meer verlangen naar mobiele schermtijd dan naar snoep of andere zoetigheden. Kinderen spenderen meer tijd achter een scherm dan buiten, waarbij meer dan een kwart van de ouders zegt dat hun kind of kinderen zelfs meer tijd online doorbrengen dan de ouders. In de onderzochte landen besteden kinderen gemiddeld meer dan tweeënhalf uur van hun vrije tijd op mobiele apparaten. Dat is meer dan een half uur langer dan dat ze gemiddeld buiten spelen.

In Nederland zijn de kinderen ook niet van de mobiele apparaten weg te krijgen. Zo besteden kinderen in Nederland per dag gemiddeld 2 uur en 34 minuten van hun vrije tijd op mobiele apparaten, waar zij ‘slechts’ 1 uur en 55 minuten buiten spelen.

Zegen of vloek? Ouders zijn in conflict over het gebruik van mobiele apparaten door hun kinderen
Meer dan de helft van de Nederlandse ouders gelooft dat mobiele technologie en mobiele apparaten kunnen helpen bij probleemoplossings- en leervaardigheden (54%), creativiteit (48%) en geluk (45%) van kinderen. Bijna driekwart van de ouders (71%) vindt dat kinderen die de baas zijn over hun eigen apparaten op die manier leren over verantwoordelijkheid.

Maar er is niet alleen maar goed nieuws, want ouders maken zich flink zorgen over de mogelijke negatieve gevolgen van het gebruik van apparaten. Bijna de helft van de Nederlandse ouders (47%) zegt namelijk dat mobiele schermtijd van invloed is op de kwaliteit van de slaap van hun kind. In de onderzochte landen maken ouders zich over het algemeen ook zorgen over de schadelijke gevolgen van apparaten voor het energieniveau (42%), sociale vaardigheden (40%) en geestelijke gezondheid (37%).

Deze zorgen nemen alleen maar toe aangezien kinderen al op steeds jongere leeftijd hun eigen apparaten krijgen. Het onderzoek laat zien dat ouders toegeven aan de “zeurterreur” van hun kinderen; in de onderzochte landen krijgen kinderen gemiddeld op hun negende hun eerste apparaat, dit is gemiddeld een jaar jonger dan dat ouders vinden dat zij hier klaar voor zijn. In Nederland krijgen kinderen gemiddeld op hun tiende hun eerste apparaat. Hier houden de Nederlandse ouders wel voet bij stuk, aangezien zij over het algemeen vinden dat kinderen op hun tiende oud genoeg zijn voor hun eerste apparaat.

De meeste ouders proberen de regels rond schermtijd te handhaven, maar geven toe dat ze zelf hun grootste vijand kunnen zijn, omdat ze het gevoel hebben dat ze falen in het geven van het goede voorbeeld. De helft van de Nederlandse ouders (56%) zegt dat ze te veel tijd online doorbrengen en meer dan vier op de tien (42%) voelt zich schuldig over de hoeveelheid tijd die ze online spenderen. Meer dan een derde (38%) geeft aan zich zorgen te maken niet het goede voorbeeld te geven. Bijna een derde van de Nederlandse ouders (29%) geeft toe dat hun eigen kinderen hen berispen omdat ze te veel of op ongeschikte momenten online zijn.

"Ouders zien duidelijk het voordeel van mobiele apparaten voor hun kinderen, maar willen ook gezonde schermroutines toepassen omdat ze de nadelen zien die smartphones en tablets kunnen hebben op de slaap en geestelijke gezondheid," voegde den Drijver toe. "We moeten ons allemaal bewust zijn van de hoeveelheid tijd die we online doorbrengen en het probleem van de overmatige schermtijd aanpakken, waarbij ouders het goede voorbeeld moeten geven. We hebben geconstateerd dat 39% van de ouders in Nederland al ‘tech free’ tijd of dagen in huis hanteren waarin iedereen uit de buurt blijft van hun gadgets. Dit biedt een geweldige kans om onze afhankelijkheid van apparaten opnieuw te beoordelen".

De veranderende regels van traditioneel ouderschap in de digitale wereld
De digitale wereld zet hedendaagse ouders continu voor het blok; meer dan een derde van de Nederlandse ouders (35%) geeft aan grenzen te willen stellen aan het gebruik van aangesloten apparaten, maar niet te weten hoe ze dat moeten doen. Bijna de helft (44%) geeft daarbij aan meer advies en ondersteuning te willen ontvangen om hen te helpen hun kinderen online te beschermen. Eén op de tien ouders geeft aan helemaal geen regels te stellen voor het gebruik van apparaten. Eén van de redenen hiervoor is dat hun kinderen zo technisch onderlegd zijn dat ze de regels kunnen omzeilen (35%). Dit is opvallend aangezien meer dan de helft van de Nederlandse ouders (56%) aangeeft dat hun kinderen zonder ouderlijke supervisie online mogen gaan op hun kamer.

Het rapport onthulde ook dat de striktheid over apparaten toeneemt onder jongere ouders in Nederland (48%) en ouders van jongere kinderen (5-10 jaar). Deze ouders zijn vaker geneigd om te zeggen dat ze streng zijn in vergelijking met relatief oudere ouders en mensen met oudere kinderen (11-16 jaar).

Het My First Device Report laat zien dat ouders snakken naar begeleiding bij het handhaven van gezonde schermroutines. Daarom heeft Norton enkele praktische tips opgesteld om ouders te helpen de apparaten beter te beheren:
  1. Stel regels en richtlijnen op: denk hierbij aan het beperken van schermtijd, het soort content dat kinderen kunnen nuttigen en gepast online taalgebruik. Deze regels moeten variëren afhankelijk van de leeftijd, de volwassenheid en het begrip van de risico's waarmee kinderen online kunnen worden geconfronteerd.
  2. Moedig je kinderen aan online te gaan in gedeelde ruimtes: het is belangrijk een balans te vinden tussen meekijken over de schouder en het kind niet het gevoel geven dat het zich moet verstoppen om online te gaan. Je zult je meer op je gemak voelen over wat ze uitvoeren en tegelijkertijd kunnen kinderen naar de ouders komen als zij in de war, bang of bezorgd zijn.
  3. Ga een open gesprek aan met je kinderen over internetgebruik en ervaringen, inclusief cyberpesten. Voor handige informatie over een gesprek over digitale gevaren, raadpleeg dan Norton’s Cyber Safety voor Kinderen.
  4. Leer je kinderen na te denken voordat ze klikken: of het nu gaat om online video-websites, het ontvangen van een onbekende link in een e-mail of surfen op het web, herinner kinderen eraan niet op links te klikken die hen naar gevaarlijke of ongepaste websites sturen. Het klikken op een onbekende link is een veelgebruikte manier om een virus te krijgen of persoonlijke of waardevolle informatie te stelen.
  5. Wees alert op schadelijke content: van websites tot apps, spellen en online gemeenschappen, kinderen hebben toegang tot veel content die hen zowel positief als negatief kan beïnvloeden. Het gebruik van slimme software voor familiebeveiliging en ouderlijke controle kan helpen het gezin veilig online te laten zijn.
  6. Bespreek de risico’s van het posten en delen van persoonlijke informatie, in het bijzonder het posten en delen van foto’s en video’s op sociale media.
  7. Geef het goede voorbeeld: kinderen zijn vaak geneigd ouderlijk gedrag te imiteren, dus laat hen zien hoe het wel moet.
  8. Gebruik sterke en betrouwbare beveiligingssoftware, zoals Norton Security, om kinderen en apparaten te beveiligen tegen kwaadaardige websites, virussen, phishing en andere online bedreigingen die ontworpen zijn om persoonlijke en financiële informatie te stelen.

Over het My First Device Report
Het Norton My First Device Research Report is een online enquête onder 6.986 ouders in de leeftijd van 18+ jaar, met kinderen in de leeftijd van 5-16 jaar in 10 markten, in opdracht van Norton door Symantec en geproduceerd door onderzoeksbureau Edelman Intelligence. De Europese steekproef weerspiegelt de input van 5.974 Europese ouders van 18+ jaar in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, Polen en het Verenigd Koninkrijk. De steekproef uit het Midden-Oosten weerspiegelt de input van 1.012 ouders van 18+ jaar in de Verenigde Arabische Emiraten en de KSA. Deze 10 minuten durende enquête vond plaats in het veldwerk tussen 10 en 20 augustus 2018. De foutmarge voor de totale steekproef is +/- 0.5%.

Hoe we verbonden apparaat definiëren
In het kader van dit onderzoek hebben we gedurende het hele onderzoek gevraagd naar verbonden apparaten (“connected devices”) wanneer het gaat om smartphones of tablets die zijn aangesloten op het internet. Uitgesloten van deze specificatie zijn tablets of andere apparaten die speciaal voor jonge kinderen zijn ontworpen.

Over Symantec
Symantec Corporation (NASDAQ: SYMC) is dewereldwijde leider op het gebied van cyberbeveiliging en helpt bedrijven, overheden en particulieren hun belangrijkste gegevens op alle gebieden te beveiligen. Overal ter wereld verwachten organisaties dat Symantec met strategische en geïntegreerde oplossingen komt, om geavanceerde aanvallen tegen endpoints, cloud en infrastructuur tegen te houden. Daarnaast zijn meer dan 50 miljoen mensen en families afhankelijk van Symantec’s Norton producten voor debescherming thuis en vanal hun apparaten. Symantec beheert één van 's werelds grootste cyberintelligentienetwerken, om bescherming te bieden tegen de meest geavanceerde bedreigingen. Meer informatie is te vinden op www.symantec.com, of volg Symantec op Facebook, Twitter en Linkedin.
Laatste van Symantec B.V.
Onderzoek: schermtijd verleidelijker voor kinderen dan snoep

Cryptojacking stijgt explosief en vormt enorme bedreiging voor cyber- en persoonlijke beveiliging

Symantec introduceert nieuwe geïntegreerde data-beveiligingsoplossing
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Verstreken tijd: 3 jaar en 31 dagen
Symantec B.V. contact

Logo Symantec B.V.

www.symantec.com
Symantec B.V. sociaal

Symantec B.V. tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials