Contentbureauwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: INFLUX PR

Nieuw klantportaal van Agentschap Telecom op basis van Pega-software

Het gestandaardiseerd platform van DICTU RijksZaak zorgt voor versnelde invoering van zaakgericht werken binnen de Rijksoverheid

AMSTERDAM – 18 oktober 2018 – ‘Mijn Agentschap Telecom’ is het nieuwe registratiesysteem waarmee radiozendamateurs en maritieme registratiehouders hun gegevens kunnen inzien, wijzigen of intrekken. Het online portal is een implementatie van RijksZaak, een gestandaardiseerd platform dat DICTU heeft opgezet om zaakgericht werken mogelijk te maken binnen overheidsorganisaties. Het platform maakt onder meer gebruik van Pega-software en de Rijksbrede Cloud.

“Agentschap Telecom en Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd hebben samen met DICTU geïnvesteerd in de ontwikkeling van RijksZaak”, aldus Bas van der Meulen, programmamanager van DICTU. “Het platform is een combinatie van twee oplossingen: een case management systeem van Pegasystems en een documentmanagement systeem van Alfresco. Het is bedoeld om processen van de Rijksoverheid zoals vergunningverlening, inspectie en toezicht te ondersteunen.”

Belangrijke stap in digitalisering
Agentschap Telecom valt onder het Ministerie van Economische Zaken en KIimaat en voert beleid uit en houdt toezicht op frequentiegebruik van radio en televisie, satelliet, telefonie en radiozendapparatuur, zodat Nederland veilig verbonden is. Het klantbeeld van Agentschap Telecom is vrij breed: van particuliere bootbezitters tot en met de beroepsvaart, reders, media, zendamateurs en telecomproviders. “Het nieuwe klantportaal vervangt het frequentiegebruikersregister en is een belangrijke eerste stap in het streven van Agentschap Telecom naar modernisering van de digitalisering van onze dienstverlening”, aldus Ton Jacobs en Arie Huisman, projectmanagers bij Agentschap Telecom. “We werkten met een verouderd systeem; het resultaat van zestien jaar lang steeds verder uitbouwen. Het voldeed niet meer aan de eisen en wensen van deze tijd en het was ook steeds lastiger te onderhouden. Bovendien hadden we behoefte aan een eigen portal richting de gebruikers.”

Modern, transparant en veilig
Ton Jacobs is tevreden over de eerste fase: “Het klantportaal is vanaf 19 juli live en sindsdien nog niet uit de lucht geweest. Er is gekozen voor een gefaseerde aanpak waarbij is gestart met het frequentiegebruikersregister. In de eerste tien weken na de livegang zijn meer dan 2.000 cases ingebracht door externe klanten. Dit betreft voornamelijk mutaties. Daarnaast ook nog eens meer dan 500 door eigen medewerkers. Het is onze ambitie om binnen nu en twee jaar meer diensten over te zetten op RijksZaak van DICTU. Dit betekent dat 350 medewerkers, verdeeld over de twee vestigingen in Amersfoort en Groningen, op termijn gebruik zullen maken van één platform.” Arie Huisman vult aan: “We hebben een eerste stap gezet. Belangrijke ambities zijn de modernere user interface voor onze klanten, betere beveiliging en transparantie voor zowel de klanten als de interne afdelingen. Indien de volgende fase gereed is, zijn straks de vergunningsaanvragen gemakkeljker te volgen voor onze klanten. Daarnaast is het voor medewerkers straks mogelijk om in een systeem een integraal klantbeeld te verkrijgen. Dat is goed voor ons als Agentschap, maar ook goed voor onze klanten.”

Klanten en medewerkers werken online rechtstreeks via de Pega-interface. Het platform is geïntegreerd met de e-mailservice, waardoor extra handelingen worden voorkomen en alle correspondentie direct terug te vinden is.  Bovendien is het platform volledig compliant met strenge veiligheidseisen van de overheid.

Over DICTU
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. Zie voor meer informatie over RijksZaak: www.rijkszaak.nl

Over Pegasystems
Pegasystems is toonaangevend leverancier van software voor customer engagement en operationele excellence. Pega’s toepassingen kenmerken zich door de hoge mate van aanpasbaarheid. Het op een cloud-architectuur gebaseerde Pega PlatformTM stelt gebruikers in staat om applicaties snel in te zetten en uit te breiden om te kunnen voldoen aan strategische business eisen. Al vijfendertig jaar levert Pega mogelijkheden op het gebied van CRM en digital process automation (DPA), aangevuld met kunstmatige intelligentie (AI) en robotic proces automatisering (RPA), om 's werelds meest toonaangevende merken te helpen bij het realiseren van baanbrekende resultaten. Voor meer informatie:www.pega.com