www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (3 jaar en 80 dagen geleden)

Blockchain domineert de toeleveringsketen tegen 2025

Wereldwijde analyse van toonaangevende organisaties die blockchain implementeren, laat zien dat de technologie mogelijk de toeleveringsketens over de hele wereld gaan transformeren

Tegen 2025 kan de wereld niet meer om blockchain heen: de technologie wordt onderdeel van mainstream business en ondersteunt toeleveringsketens wereldwijd. Dit voorspelt het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute. Door investeringen en partnerships zal de distributed ledger technologie (DLT) de maakindustrie, consumentenproducten en retailsector domineren. Dit luid een nieuw tijdperk van transparantie en vertrouwen in.

Het rapport "Does blockchain hold the key to a new age of supply chain transparency and trust?" biedt een overzicht van bedrijven en regio’s die zichzelf klaarstomen voor blockchain. Het voorspelt bovendien dat blockchain tegen 2025 alom vertegenwoordigd is in de mainstream business. Van alle organisaties die blockchain implementeren, doet slechts 3% dit op grote schaal en bevindt 10% zich in de pilotfase. De resterende 87% bevindt zich in het eerste stadium van de experimentele fase.
image De UK (22%) loopt voorop met grootschalige implementaties en pilots van blockchain. Nederland bevindt zich in de middenmoot met 9%. De koplopers zijn optimistisch dat blockchain zijn potentieel zal waarmaken en meer dan 60% gelooft zelfs dat blockchain de samenwerking met partners nu al verandert.
image Kostenbesparing grootste drijver in NL
De grootste drijfveren voor Nederlandse bedrijven om te investeren in blockchain zijn: kostenbesparing (100%), het verhogen van inkomsten (93%) en het beperken van risico’s (89%). De drijfveren van organisaties wereldwijd zijn anders, namelijk: kostenbesparing (89%), beter kunnen traceren (81%) en het verbeteren van transparantie (79%). De technologie kan worden ingezet voor kritische functies binnen de toeleveringsketen, van het volgen van de productie tot het monitoren van voedselketens en het waarborgen van wettelijke naleving. Gemotiveerd door de resultaten, willen koplopers de investeringen in blockchain met 30% vergroten in de komende drie jaar.
image Blockchain niet zaligmakend
Ondanks het optimisme rondom blockchain, zijn er nog steeds zorgen over het vaststellen van een duidelijke ROI (return-on-investment) en samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. De meerderheid (89%) van de Nederlandse organisaties ziet de regelgeving als een uitdaging voor het toepassen van blockchaintechnologie. Het privacybeleid is volgens 82% van de Nederlandse bedrijven de grootste operationale uitdaging. De verhoudingen liggen anders bij organisaties wereldwijd (zie figuur hieronder).
image Sudhir Pai, Chief Technology Officer voor Financial Services bij Capgemini: "De markt laat een aantal fascinerende use cases zien, die illustreren welke voordelen blockchain heeft voor de toeleveringsketen. Echter, blockchain is niet zaligmakend voor organisaties die kampen met problemen in de toeleveringsketen. De ROI van blockchain is nog niet gekwantificeerd en bedrijfsmodellen en -processen moeten hervormd worden. Daarnaast zijn effectieve samenwerkingsverbanden binnen de toeleveringsketen nodig om een blockchainstrategie op te bouwen, geïntegreerd met met bredere technologische ontwikkelingen, om ervoor te zorgen dat het zijn potentieel kan waarmaken.”

Van hype naar realiteit
In het rapport zijn 24 uses cases voor blockchain opgenomen. Deze variëren van het verhandelen van emissierechten tot het beheren van leverancierscontracten en het voorkomen van namaakproducten. Het rapport benadrukt dat consumentenorganisaties zich met name richten op het traceren en identificeren van producten. Zo werken Nestlé, Unilever en Tyson Foods aan blockchain pilots. Retailers richten zich op online marktplaatsen en het voorkomen van namaakproducten, waarbij onder meer Starbucks investeert in blockchain experimenten. Nog belangrijker is dat blockchain de voedselvoorziening kan veiligstellen, het proces van de boerderij tot aan eten op het bord kan volgen, besmetting kan voorkomen en producten kan terugroepen.
image Sidhir Pai: “Onze studie bevestigt het potentieel van blockchain, maar laat ook zien dat er weinig grootschalige implementaties zijn voor brede toepassing. Organisaties moeten onze analyse van koplopers in blockchain gebruiken om te begrijpen hoe haalbaar blockchain is, om hun blockchainprogramma te versterken en de hype om te zetten naar realiteit.”
Report_Blockchain in Supply Chain_Digital Version.pdf
2.9 MB

Infographic_Blockchain in Supply Chain_JPEG.jpg
2.43 MB

Over Capgemini

Capgemini is wereldwijd toonaangevend in consulting- en technologiediensten. In de voorhoede van innovatie, helpt Capgemini zijn klanten om de kansen te benutten die ontstaan in de snel evoluerende wereld van cloud computing, digitalisering en platformen. Voortbouwend op 50 jaar historie en diepgaande sectorkennis, stelt Capgemini organisaties in staat om hun zakelijke ambities te realiseren via een breed palet aan diensten, van strategie tot uitvoering. Capgemini is sterk doordrongen van de overtuiging dat de zakelijke waarde van technologie van en door mensen komt. Het is een multiculturele organisatie van 200.000 medewerkers verspreid over meer dan 40 landen. Capgemini Group rapporteerde in 2017 wereldwijd een omzet van EUR 12,8 miljard. Bezoek ons op www.nl.capgemini.com. People matter, results count.
Laatste van Capgemini Nederland B.V.
Duurzame IT leidt tot aanzienlijke voordelen, maar is nog geen prioriteit voor veel organisaties

AI rapport: organisaties bewust van ethiek, maar handelen nog te terughoudend

Europees Onderzoek: open data aanjager economie
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers

De uitdagingen van een gegevensgerichte wereld

Avanade viert Pride Week met nieuw beleid voor transitie en verandering van geslachtsexpressie

Worldstream lanceert software-defined portfolio met 12 IT-oplossingen ‘as-a-service’

Voergroep Zuid vindt juiste bestuurders met GrassGreener

Licentieadapter verbindt CodeMeter met oudere licentiëringssystemen

Rapid Circle versterkt positie door erkenning drie categorieën Microsoft Partner of the Year Awards

Arrestaties 24-jarige software engineer en 15-jarige jongen onderstrepen mondiale karakter van phishing

Kwart werknemers: “Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie”

Cybercriminelen gebruiken exotische programmeertalen

Intel versnelt proces- en verpakkingsinnovaties

Beyond Identity waarschuwt: kans op gelekte wachtwoorden neemt snel toe

Joker haalt opnieuw grappen uit in Google Play Store

PinkRoccade Care kiest samenwerking Enovation en Open HealthHub als DVZA

Vijf jaar No More Ransom: initiatief voorkwam dat meer dan 700 miljoen euro in de zakken van cybercriminelen verdween

HMD Global introduceert levensbestendige Nokia smartphone met 4-3-3-1 duurzaamheidsbelofte

LANCOM breidt firewall-portfolio voor mkb-bedrijven uit met nieuw rackmount-model UF-360

Thuiswerken vermindert grip op personeelsbeleid en bedrijfscultuur
Luminis bereikt nieuwe mijlpaal in AWS Partnership

Rockwell Automation finalist voor de Microsoft Internet of Things Partner of the Year Award 2021
Verstreken tijd: 3 jaar en 80 dagen
Capgemini Nede.. contact

Logo Capgemini Nederland B.V.

www.nl.capgemini.com

Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric