www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (3 jaar en 70 dagen geleden)

VPRO Medialab presenteert Home Smart Home tijdens Dutch Design Week

Wat is de invloed van smart home devices op ons persoonlijke leven? VPRO Medialab lanceert tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven het multimediaal project Home Smart Home.

image

Eén op de zes Amerikanen heeft een smart speaker in huis. Eind dit jaar doet de Nederlandstalige Google Home zijn intrede in de Nederlandse huishoudens. Daarnaast worden steeds meer gewone huishoudelijke apparaten (stofzuiger, koelkast, thermostaat) ‘slim’. Deze apparaten maken het leven makkelijker, maar tegelijkertijd wordt alle data bijgehouden, uitgewisseld en doorgestuurd aan grote bedrijven. Volgen deze apparaten klakkeloos onzewensen of hebben ze ook invloed op ons gedrag, relaties en identiteit? En: welke rol kunnen ze spelen in verhalen?

Naar deze vragen heeft het VPRO Medialab het afgelopen jaar onderzoek gedaan. Het resultaat is een bijzonder, multimediaal project, Home Smart Home, dat gelanceerd wordt op de Eindhovense Dutch Design Week. Het bestaat uit de volgende onderdelen:

Home Smart Home shorts: Drie korte films MAYA, RITA en ALEX
VPRO Medialab wil de mogelijke gevolgen van het samenleven met smart devices voor een groot publiek invoelbaar maken. Daarom vroeg zij jonge filmmakers scenario’s te verbeelden in drie korte films.

MAYA (Nils en Anouk Vleugels)
Tom’s digitale assistent weet eerder dan hij dat zijn vriendin hem gaat dumpen. Zij begint maatregelen te nemen om de klap voor Tom te verzachten - helpen deze nou of werken ze juist tegen hem?

Kijk de film via deze link (wachtwoord: Hom3Sm@rtHom3)

RITA (Elly Scheele en Ivo van Aart)
Vluchteling Amina leert Nederlands praten met haar RITA-device die haar taal en uitspraak verbeterd, maar Amina komt in opstand als blijkt dat dit apparaat niet alleen haar taal beïnvloedt, maar ook haar manier van denken en leven.

Kijk de film via deze link (wachtwoord: Hom3Sm@rtHom3)

ALEX (Levi Verspeek en Roman Strijbos)
In de jaren ‘70 ontvangt Peter de eerste primitieve uitgave van de home assistent: ALEX. ALEX houdt zijn baas nauwlettend in de gaten en verkoopt zoveel mogelijk data door zonder dat zijn baas daar vanaf weet. Maar wanneer Peter doorkrijgt dat er iets niet klopt, is het de vraag of hij nog wel zonder ALEX kan leven.

Kijk de film via deze link (wachtwoord: Hom3Sm@rtHom3)

Vanaf dinsdag 16 oktober worden de films opeenvolgend gepubliceerd op het YouTube-kanaal van de VPRO en zijn zodoende voor derden te embedden. Bio’s van de makers vindt u onderaan dit bericht.

Home Smart Home Experience: interactieve audiobeleving ELLIS

20-28 oktober, dagelijks 11.00-17.30 uur
Albert Van Abbehuis, Bilderdijklaan 19, Eindhoven

In de individuele, interactieve audiobeleving ELLIS stap je in een toekomstbeeld waar zorg verdiend moet worden. In de rol van SomeBuddy-vrijwilliger maak je kennis met de beginnend dementerende Ellis, die dankzij slimme digitale apparaten in huis nog steeds zelfstandig woont. Maar kan een geautomatiseerd systeem daadwerkelijk zorg dragen? Hoe essentieel is menselijk contact voor een kwalitatieve oude dag? ELLIS is een VPRO Medialab-productie in samenwerking met theatermaker Daan Colijn en collectief oneseconds.

ELLIS is een individuele experience. Per uur is er slechts plek voor 6 personen.
Speciaal voor pers zijn er timeslots gereserveerd. Info onderaan bericht.
Toegang gratis, reserveren vereist via vpro.nl/medialab.

Home Smart Home Expositie: CONNECT en DISCONNECT
20-28 oktober 2018, dagelijks 11.00-18.00 uur
Albert Van Abbehuis, Bilderdijklaan 19, Eindhoven

In samenwerking met het Albert van Abbehuis presenteert VPRO Medialab een expositie over een leven of juist zonder smart devices. In de CONNECT-kamer is een greep te zien uit het aanbod van bestaande smart home devices. Ook kan publiek zelf in gesprek met een digital home assistant. In de DISCONNECT-kamer tonen we werken van kunstenaars (o.a. Sarah van Sonsbeeck, Robin Alysha Clemens) die de mogelijkheden verkennen om jezelf te beschermen tegen de alom aanwezige technologie of er zelfs aan te ontsnappen. Onderdeel van de expositie zijn ook de eerder genoemde korte films MAYA, ALEX en RITA. Toegang is gratis.

Home Smart Home Night: film- en debatavond op woensdag 24 oktober
Woensdag 24 oktober, 19.30 - 22.00 uur
Effenaar, Dommelstraat 2, Eindhoven

De korte films worden tijdens de Dutch Design Week gepresenteerd op de Home Smart Home Night. Tijdens dit event in Effenaar gaat na elke film een deskundige in op het scenario dat in de film verbeeld wordt: is dit binnenkort al mogelijk en überhaupt wenselijk of niet? Thema’s die tijdens de Night aan bod komen zijn het vertrouwen in technologie, de vooroordelen in slimme apparaten en de optie om je volledig los te koppelen van het digitale leven. Deskundigen en sprekers zijn Wijnand IJsselsteijn (TUe), Elise Talgorn (Philips), columnist Hasna El Maroudi en filosoof Hans Schnitzler. Afsluitende Alexa-performance door Steye Hallema.

Moderator: Veerle Devreese
Tickets: €10,- via https://bit.ly/hshnight

Over VPRO Medialab
Het medialandschap verandert in sneltreinvaart: steeds weer nieuwe technologieën en platforms steken de kop op. Zo ontstaan telkens nieuwe manieren om media te maken én te consumeren. De VPRO vindt het daarom van belang om continue te experimenteren met technologische, esthetische en inhoudelijke vernieuwing.

Het VPRO Medialab, opgericht in 2015, verkent namens de VPRO het verhalend potentieel van nieuwe technologie. Wat kan een omroep doen met bijvoorbeeld Virtual Reality, Augmented Reality, kunstmatige intelligentie, big data of smart speakers? Hoe zetten we deze technieken in op een manier die bij de VPRO past: om verhalen te vertellen die onderzoeken en schuren? Om deze vragen te verkennen ontwikkelt het VPRO Medialab eigen projecten en zoekt daarbij actief de kruisbestuiving met andere disciplines (buiten de mediawereld) op.

Voor meer informatie zie vpro.nl/medialab
Laatste van VPRO
VPRO Tegenlicht: Herover je data

VPRO Tegenlicht: De grote dataroof

Groeien baby's straks in een kunstmatige baarmoeder? Donderdag 17 oktober om 20.55 uur op NPO 3
Verstreken tijd: 3 jaar en 70 dagen
VPRO contact

Logo VPRO

088-2058 911
  info@vpro.nl
  www.vpro.nl
VPRO sociaal

VPRO tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.