www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (3 jaar en 110 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Nederlandse bedrijfsleven gebaat bij hulp ethische hackers voor bescherming tegen cybercrime

Stappenplan helpt bij Coordinated Vulnerability Disclosure

De maatregelen die Nederlandse bedrijven nemen om zich te beschermen tegen cybercrime zijn ontoereikend. Volgens branchevereniging Cyberveilig Nederland kan het inzetten van ethische hackers een belangrijke oplossing zijn om zich beter te wapenen tegen de risico’s en voor het verbeteren van de informatiebeveiliging. Daarom brengt het vandaag een stappenplan uit om organisaties te helpen zogenaamde ‘Coordinated Vulnerability Disclosure’ te implementeren.

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) bracht onlangs een nieuwe ‘Leidraad Coordinated Vulnerability Disclosure’ uit. Het doel van Coordinated Vulnerability Disclosure (CVD) is om samen te werken met ethische hackers waarmee zij een bijdrage leveren aan de veiligheid van ICT-systemen door kennis over kwetsbaarheden te delen. De leidraad beschrijft onder andere spelregels waaraan hackers zich dienen te houden als zij kwetsbaarheden willen onderzoeken bij organisaties. De leidraad is ervoor bedoeld om bedrijven te helpen een eigen CVD-beleid te ontwikkelen.

“In de praktijk merken onze leden dat veel organisaties moeite hebben met een goede implementatie van het CVD-beleid binnen hun organisatie”, zegt Petra Oldengarm, directeur van Cyberveilig Nederland. “Daarom hebben wij een stappenplan ontwikkeld dat zowel Nederlandse bedrijven als onze leden kan ondersteunen in het implementeren van dit beleid. Onderdelen van dit stappenplan zijn bijvoorbeeld het zorgen voor betrokkenheid van bestuur en management, het inrichten van een proces voor het afhandelen van een melding van een kwetsbaarheid door een hacker en het testen van het proces om er zeker van te zijn dat het goed werkt.

Digitaal veilig Nederland
Het stappenplan helpt organisaties ervaring op te bouwen met CVD zodat het daadwerkelijk van toegevoegde waarde is bij het verbeteren van de eigen informatiebeveiliging. Hans de Vries, directeur van het NCSC: ”Sinds de publicatie van de eerste leidraad voor ethisch hacken in 2013, stimuleerthet NCSC actief de CVD praktijk, zowel nationaal als internationaal. De honderden meldingen die het NCSC sindsdien heeft ontvangen, illustreren het vertrouwen en de samenwerking tussen de ICT-gemeenschap, overheden, het bedrijfsleven en het NCSC. Met als gemeenschappelijk doel een digitaal veilig Nederland. Ik juich het initiatief van Cyberveilig Nederland dan ook toe, hoe meer bedrijven bekend zijn met het belang van samenwerken met ethisch hackers, hoe beter.”

Oldengarm vult dan ook aan dat de “leidraad natuurlijk bedoeld is voor onze eigen leden om CVD te implementeren, maar ook breed bij ieder organisatie in Nederland toe te passen.

Het stappenplan is tot stand gekomen met input van diverse leden van Cyberveilig Nederland en Chris van ’t Hof, auteur van het boek ‘Helpende Hackers’. “De nieuwe leidraad van het NCSC legt duidelijk uit waarom organisaties open moeten staan voor meldingen van hackers, het stappenplan van CVN laat goed zien hoe je dat doet,” aldus Chris van ’t Hof.

Het stappenplan voor Coordinated Vulnerability Disclosure is hieronder te downloaden.

Stappenplan Coordinated Vulnerability Disclosure.pdf
556.71 KB

------------------

Over Cyberveilig Nederland
Cyberveilig Nederland is de belangenvereniging van de cybersecuritysector.Missie van Cyberveilig Nederland is de digitale weerbaarheid van Nederland te vergroten. Cyberveilig Nederland maakt zich sterk voor het creëren van meer transparantie en kwaliteit in de markt en wil laten zien dat cybersecurity behalve een risico, ook een kans is. Dat als bedrijven in de basis veilige producten en diensten ontwikkelen, dit goed is voor Nederland. Verder behartigt het de belangen van de cybersecurity sector richting stakeholders zoals de overheid, wetenschap en politiek.

Meer informatie:
Cyberveilig Nederland
Liesbeth Holterman
liesbeth@cyberveilignederland.nl
Laatste van Cyberveilig Nederland
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij

Brancheorganisatie Cyberveilig Nederland bewijst bestaansrecht in eerste jaar

TOPdesk en Insocial komen met gezamenlijke dienst voor betere klantbeleving

Loopt een app vaak vast? Negen op de tien stapt over naar de concurrent

Workday voldoet aan groeiende vraag van klanten met recordaantal implementaties en hoogste klanttevredenheidsscore uit de sector

NTT creëert ’s werelds grootste connected stadium en genereert een ‘digital twin’ van de Tour de France

Ivanti Neurons for ITSM isgeïntegreerd met Citrix® Workspace™: verlaagt aantal helpdesk-tickets en biedt gepersonaliseerde werknemerservaring