Op zoek naar antwoorden, niet alleen informatie

Bedrijven zijn uniek. Elk bedrijf heeft zijn eigen processen, workflows, medewerkers en afdelingen en gaat op zijn eigenmanier om met zijn zaken.

Hoewel verschillende bedrijven verschillende behoeften en vereisten hebben, lijken de belangrijkste processen van specifieke afdelingen vaak veel op elkaar.

De groeiende hoeveelheid data

Als onderdeel van de digitale transformatie, neemt de hoeveelheid data die bedrijven moeten beheren snel toe. Verschillende afdelingen produceren elke dag enorme hoeveelheden informatie. Deze informatie wordt verwerkt en opgeslagen in verschillende bedrijfstoepassingen De evaluatie en analyse van deze informatie is cruciaal omdat de informatie de belofte toont voor verreikende kennis die verschillende processen en workflows kan optimaliseren. Om de verkregen informatie zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken en toe te passen op beslissingen die relevant zijn voor bedrijven, zijn bedrijven op zoek naar een snelle manier om te analyseren en de relevante informatie te vinden en deze overeenkomstig te structureren en evalueren.

Bedrijven verspillen nog steeds waardevolle middelen omdat de workflow van hun medewerkers steeds wordt onderbroken terwijl ze op zoek zijn naar de informatie die ze nodig hebben: bedrijfsdata die zijn verspreid over verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Volgens een onderzoek van IDC besteden medewerkers ongeveer 9,6 uur (maar liefst 24% van hun werkweek) aan het zoeken van relevante informatie. Dit is uiteraard een grote financiële last, maar geen grote verrassing gezien de enorme hoeveelheid data en informatie die elke dag wordt geproduceerd.

Doordat we aan de vereisten van de markt en de klant moeten voldoen, is het belangrijk dat relevante, noodzakelijke en contextuele informatie altijd beschikbaar is. Hierin spelen intelligente tools zoals insight engines een grote rol en bieden ze een effectieve oplossing om intern kennisbeheer te optimaliseren.

Een insight engine zorgt ervoor dat informatie op een efficiënte manier gevonden kan worden en dat informatie in de juiste context beschikbaar is voor de juiste bedrijfsactiviteit. Deze systemen gebruiken methoden van kunstmatige intelligentie om bestaande bedrijfskennis te verzamelen, de informatie te filteren en relaties ertussen aan te tonen. Hierdoor bieden ze de gebruiker een uitgebreid totaalbeeld van de kennis van het bedrijf. Met dit 360 graden-beeld ontvangt de gebruiker een volledig overzicht van alle relevante informatie voor het bedrijf over hetgeen hij/zij zoekt, of het nu gaat om klanten, componenten, leveranciers, processen of taken. Deze volledige samenvatting van alle kennis van het bedrijf kan gebruikt worden als basis voor het nemen van beslissingen en het vaststellen van acties die blijvende internationale concurrentiemogelijkheden verzekeren.

De insight engine gebruikt natuurlijke taalverwerking en Question Answering met natuurlijke taal en kan zo natuurlijke taal en tekstuele content begrijpen en de behoeften van de gebruiker bepalen. Daarnaast worden deze data uitgebreid door semantische analyses om aanvullende informatie te omvatten die relevant kan zijn vanwege de context. Insight engines, als Mindbreeze InSpire, gebruiken geavanceerde algoritmen en kunnen de individuele vraag afstemmen op vragen uit het verleden om 'het' antwoord te geven in plaats van een eindeloze reeks resultaten.

Hoewel deze systemen snelle en vereenvoudigde toegang tot bedrijfsdata mogelijk maken, blijft beveiliging een prioriteit. Voor elke zoekvraag, controleert de insight engine autorisatie voor toegang. Dit betekent dat elke medewerker een specifiek, individueel beeld krijgt van de bedrijfskennis. De voorbereiding en presentatie van de data is afgestemd op de vereisten van de rol van elke gebruiker en zijn/haar positie in het bedrijf. De insight engine kan dus ondersteuning bieden ondanks de diverse uitdagingen en behoeften van elke afdeling, medewerker en toepassing.

Insight engines zijn hoogwaardige producten met een niet-standaard karakter. Ze kunnen eenvoudig geïntegreerd worden in bedrijfsprocessen zonder dat er een duur en tijdrovend implementatieproject nodig is. Met connectoren voor de verschillende databronnen zoals netwerkschijven, SAP, Microsoft SharePoint en verschillende ECM-systemen, kan alle bedrijfsinformatie eenvoudig en efficiënt geïntegreerd worden in het bedrijf.

Daniel Fallmann

Daniel Fallmann heeft Mindbreeze in 2005 opgericht en als CEO is hij het voorbeeld van de vereisten voor kwaliteit en innovatie. Samen met zijn team heeft hij de basis gelegd voor het zeer schaalbare en intelligente Mindbreeze InSpire-apparaat in de beginjaren van het bedrijf. Zijn passie voor inzicht in informatie en machinelearning in big data-omgevingen inspireert zowel medewerkers als klanten van Mindbreeze. “Het is onze missie het beste te leveren als het gaat om contentanalyses en zoekvereisten voor bedrijven en we houden onze klanten graag op het puntje van hun stoel over de nieuwste innovaties.”