Microsoft gaat vanaf maandag 1 oktober zijn prijzen met 10 procent verhogen

Zoals jullie misschien wel weten gaat Microsoft vanaf maandag 1 oktober zijn prijzen met 10 procent verhogen en zullen de volumekortingen verdwijnen. Dit zorgt voor grote zorgen bij de klanten van Microsoft. Matt Fisher, SVP Product Strategy bij Snow Software begrijpt deze zorgen en geeft tips om Microsoft-klanten te helpen:

“De software van Microsoft wordt door bijna iedere onderneming actief gebruikt. Daarom zullen veel klanten de pijn voelen van de prijsstijgingen die op 1 oktober van kracht gaan. De prijsstijgingen van Microsoft Office 2019 zullen leiden tot hogere uitgaven voor organisaties, met name voor organisaties die hun softwaregebruik niet zelf meten en daarmee niet goed bijhouden wat ze zouden moeten betalen.

We zien al langer dat Microsoft met Office 2019 zijn klanten voortdurend probeert te stimuleren om hun gegevens naar de cloud te verplaatsen. Microsoft geeft ook nu aan dat de nieuwe prijsstijgingen de prijzen voor cloudoplossingen alleen maar aantrekkelijker zullen maken. Waarmee Microsoft dus eigenlijk bedoelt dat de prijzen voor Office 365 niet worden verhoogd, maar alleen die van Office-producten die ‘on-premise’ draaien. De prijsverhoging geldt dus voor alle onderdelen van Office 2019, waaronder Visio, Project, Enterprise CAL, Core CAL en serverproducten zoals Exchange Server, Skype for Business server, Sharepoint server en Project server.

De overstap naar cloudgebaseerde producten van Microsoft brengt voordelen met zich mee, maar als een organisatie nog niet is ingericht om hier gebruik van te maken, zorgt dit er juist voor dat de infrastructuur niet verbetert. Daarnaast wordt het alleen maar moeilijker om zicht te houden op alle licenties die worden gebruikt en om deze te optimaliseren en consolideren.”

Met dit in gedachten geeft Matt Fisher vijf tips aan Microsoft-klanten om ze alleen te laten betalen voor de licenties die ze daadwerkelijk gebruiken. Wanneer de prijzen per gebruiker stijgen, wil een organisatie zeker niet betalen voor medewerkers die geen gebruikmaken van de software of zelfs voor medewerkers die niet meer werkzaam zijn bij de organisatie.
  1. Kijk goed naar je huidige licenties en krijg inzicht in wie wat in de IT-omgeving gebruikt. Neem de tijd om de gegevens te bekijken, te verwerken en aan de hand hiervan actie te ondernemen.
  2. Wanneer je een up-to-date beeld hebt van alle licenties kun je bepalen welke licenties je on-premise moet houden, welke je naar de cloud kunt verplaatsen en welke diensten of licenties je helemaal niet meer nodig hebt.
  3. Voor sommige organisaties is dit het omslagpunt om eindelijk een echte SAM-strategie te implementeren. Met je huidige CMDB-export of spreadsheets heb je waarschijnlijk moeite om alle gegevens te verzamelen die je nodig hebt om weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen.
  4. Deze prijswijzigingen maken het belangrijker dan ooit om de juiste gebruikers over de juiste licenties te laten beschikken. Zorg er dus voor dat er een efficiënt proces is om de licenties on-premise en in de cloud te controleren.
  5. Zorg daarnaast voor een duidelijk proces voor nieuwe medewerkers, voor werknemers die de organisatie verlaten en voor mensen die intern van rol veranderen. Ze hebben waarschijnlijk niet dezelfde licenties nodig als dat ze voorheen hadden.

Over Snow Software
Of het nu door gebrek aan controle, onbegrip of compliancy komt,Snow Softwareis van mening dat de meeste organisaties te veel betalen voor hun software.

Met een hoofdkantoor in Stockholm, Zweden, en kantoren over de hele wereld, is Snow Software de grootste ontwikkelaar van Software Asset Management (SAM)-oplossingen. Snow Software zorgt ervoor dat de uitgaven aan bedrijfssoftware goed besteed geld is. Met behulp van Snow Software beschikken organisaties over de juiste licenties voor de software die ze gebruiken – niet te veel en niet te weinig.

Snow Software heeft meer lokale kantoren en regionale ondersteuningscentra dan alle andere aanbieders van SAM-oplossingen. Meer dan 4.500 organisaties over de hele wereld maken gebruik van Snow Software’s SAM-oplossingen op locatie en in de cloud, om softwarelicenties van meer dan 11 miljoen apparaten te beheren, van mobiel tot desktop, datacenter en in de cloud.

Kijk voor meer informatie op www.snowsoftware.com

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS:
E-mail: SnowsoftwareNL@teamlewis.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Cathelijne Quarré-Bijleveld, Field Marketing Director bij Snow Software:
Tel:+31 6 29124498
E-mail: cathelyne.quarre-bijleveld@snowsoftware.com